معدن

رئیس هیئت‌مدیره شرکت فولادسنگ مبارکه گفت: افزایش تولید سنگ‌آهن به سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در بخش اکتشاف و استخراج نیاز دارد. چنانچه میزان استخراج نیز افزایش یابد، براساس این میزان برداشت و ذخایر قطعی فعلی سنگ‌آهن، ذخایر سنگ‌آهن کشور تقریباً تکافوی حدود ۱۴ سال را دارد.

به گزارش ایراسین، علیرضا رضایی رئیس هیئت‌مدیره شرکت فولادسنگ مبارکه با اشاره به اینکه صنایع فولاد برای دست‌یابی به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خام در افق ۱۴۰۴ نیازمند به استخراج حدود ۱۶۷ میلیون تن سنگ‌آهن است، درحالی‌که حدود ۳۰ میلیون تن کمبود استخراج سنگ‌آهن برآورد شده، اظهار داشت: افزایش تولید سنگ‌آهن به سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در بخش اکتشاف و استخراج نیاز دارد. چنانچه میزان استخراج نیز افزایش یابد، براساس این میزان برداشت و ذخایر قطعی فعلی سنگ‌آهن، ذخایر سنگ‌آهن کشور تقریباً تکافوی حدود ۱۴ سال را دارد.

رضایی، ضمن بیان مطلب فوق افزود: شرکت فولاد مبارکه اصفهان، به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده فولاد کشور و مصرف‌کننده مواد اولیه آن، لازم است جهت تأمین این مقدار مواد معدنی اولیه، به سرمایه‌گذاری در اکتشاف، تأمین مکانیسم‌های استخراجی و امکانات لجستیکی متناسب با تأمین آن بپردازد.

وی اضافه کرد: بررسی توسعه‌های زنجیره تولید نشان می‌دهد در سال‌های آتی کمبود استخراج سنگ‌آهن به‌دلیل عدم اکتشاف ذخایر قابل‌توجه تشدید خواهد شد. در شرایط کمبود استخراج سنگ‌آهن در کشور، شرکت‌هایی که ذخایر سنگ‌آهن در اختیار ندارند بیشترین ضرر را خواهند دید.

رضایی با بیان اینکه در گروه فولاد مبارکه پیش‌بینی می‌گردد حدود ۱۵ میلیون تن در سال کنستانتره به‌طور مستقیم مصرف شود، گفت: برای تأمین سنگ‌آهن موردنیاز برای این مقدار کنسانتره، اکتشاف حدود ۱۵۰ میلیون تن ذخیره قطعی باید اکتشاف و در دسترس باشد. با توجه به لزوم اکتشافات گسترده در راستای پی‌جویی و کشف ذخایر سنگ‌آهن قابل‌استخراج در کشور و ضرورت ایجاد ذخایر استراتژیک و تأمین پایدار این ماده معدنی برای ادامه حیات گروه فولاد مبارکه، ضروری است تا ساختاری با مأموریت تحقق هدف مذکور در کوتاه‌ترین زمان ممکن تشکیل گردد.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت فولاد سنگ مبارکه با اشاره به تکالیف ابلاغی شرکت فولاد سنگ به‌عنوان بازوی معدنی گروه فولاد مبارکه با موضوعاتِ خرید، تملک، اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از معادن سنگ‌آهن، سنگ‌آهک، دولومیت و سایر موارد معدنی موردنیاز صنعت فولاد، اظهار داشت: به همین منظور شرکت فولادسنگ تصمیم به بررسی و انجام اکتشافات جدید در سراسر کشور گرفت تا بتواند با اکتشاف محدوده‌های مستعد و ایجاد ذخایر مواد معدنی استراتژیک اقدام کند.

وی اضافه کرد: شرکت فولادسنگ مبارکه با شرکت در مزایده محدوده‌های معدنی و بررسی پهنه‌های اکتشافی، تصمیم به کشف منابع جدید در کشور گرفته و همچنین با انجام بازدیدهای اکتشافی از معادن غیرفعال، کوچک‌مقیاس و بزرگ‌مقیاس و تصمیم به تملک معادن دارای پتانسیل، در جهت تأمین مواد اولیه گروه فولاد مبارکه قدم برداشته است.

رضایی با تأکید بر اینکه شرکت فولادسنگ مبارکه در راستای مأموریت خود مبنی بر تأمین مواد اولیه معدنی موردنیاز گروه فولاد مبارکه در حال حاضر موفق به تملک دو معدن سنگ‌آهن هماتیت در استان‌های کرمان و هرمزگان شده است، تصریح کرد: کارشناسان متخصص واحد امور معادن این شرکت برای تملک حداقل ۵ معدن سنگ‌آهن در استان‌های هرمزگان، خراسان جنوبی و کردستان اقدام کرده‌اند. به‌علاوه این شرکت در مزایده سال ۱۴۰۰ پس از شرکت در مزایده ۲۲ محدوده معدنی، در ۱۸ محدوده برنده شده است.

وی اضافه کرد: به‌منظور تأمین سنگ دولومیت موردنیاز گروه فولاد مبارکه نیز این شرکت موفق به ثبت ۲ محدوده دولومیتی در استان اصفهان شده است. ضمن اینکه واحد امور معادن شرکت فولادسنگ مبارکه در طی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ از بیش از ۱۰۰ معدن و محدوده معدنی در اقصی نقاط کشور بازدید کرده و با بررسی آن‌ها، به‌منظور تملک معادن پرپتانسیل اقدامات لازم را انجام داده است. همچنین این شرکت در حال حاضر نیز در حال استخراج سنگ‌آهن هماتیت از یکی از معادن تحت تملک است و برای استخراج از معدن تملکی دیگر نیز در حال انجام عملیات راه‌سازی به‌منظور رسیدن به جبهه کار معدن است. همچنین مطالعات فراوری جهت پرعیارسازی و تولید کنسانتره از سنگ هماتیت نیز انجام شده است.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت فولادسنگ مبارکه در ادامه به کسب موفقیت‌های این شرکت در حوزه سلامت و بهداشت در هفته کار و کارگر اشاره کرد و گفت: با توجه به ارتباط تنگاتنگ معدن و ذخایر معدنی با منابع طبیعی و محیط‌زیست، رعایت ضوابط زیست‌محیطی و بهداشتی در شرکت فولادسنگ مبارکه نشان داد که کار معدن در تناقض با محیط‌زیست نیست و امیدواریم با فرهنگ‌سازی و تقویت اقدامات و دستاوردهای زیست‌محیطی بتوانیم فرایندهای سلامت‌محور را در شرکت توسعه دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =