• ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۷
  • کد خبر: 35038
  • readingTime: ۵ دقیقه
یازدهمین جشنواره نظام پیشنهادهای کشور

در یازدهمین جشنواره نظام پیشنهادها، مسلم غفاری همکار شاغل در واحد انباشت و برداشت که به نمایندگی از سایر کارکنان در این جشنواره حضور داشت، لوح پیشنهاددهنده برتر کشوری را دریافت کرد.

به گزارش ایراسین، هفدهمین همایش ملی و یازدهمین جشنواره نظام پیشنهادها، با هدف بازنگری و توسعه اثربخش در کشور، به همت پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاد دانشگاهی تهران و همکاری دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی دولتی و خصوصی، پس از سه سال (به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا)، به‌منظور بازنگری و توسعه اثربخشی رویکرد نظام پیشنهادها در محل سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور برگزار شد.

در پی کسب این موفقیت، مژده میرعنایت، رئیس نظام‌های مشارکتی و تحول فولاد مبارکه، با بیان اینکه در این جشنواره سازمان‌های فعال در حوزه نظام پیشنهادها گرد هم می‌آیند تا دانش خود را به اشتراک‌ بگذارند و صاحبان ایده‌های تازه نیز آورده‌های خود را مطرح سازند تا در این فرایند یادگیری انجام گیرد گفت: در این رویداد بیش از ۳۰۰ شرکت کشور حضور داشتند و فولاد مبارکه نیز با هدف یادگیری و به اشتراک‌گذاری دانش و تجارب خود در این همایش شرکت کرد.

وی در خصوص تاریخچه نظام پیشنهادها در فولاد مبارکه گفت: این نظام هم‌زمان با آغاز بهره‌برداری شرکت از سال ۱۳۷۴ کار خود را با هدف ایجاد انگیزه کاری و تشویق کارکنان در نواحی مختلف شروع کرد و زمینه‌ای فراهم ساخت تا همکاران بتوانند با ارائه ایده‌های خلاقانه، در بهبود مستمر و هم‌افزایی سازمان ایفای نقش‌ کنند.

به گفته میرعنایت، نظام پیشنهادها بخشی از نظام جامع تحول شرکت است که از بازوهای اجرایی عملیات شرکت محسوب می‌شود. در قالب این نظام همه افراد در سازمان در همه بخش‌های عملیات، ستاد، پشتیبانی، تعمیرات و نگهداری و خدمات احساس توانمندی بیشتری می‌کنند و می‌توانند خلاقیت‌های خود را در راستای تعالی سازمانی به منصه ظهور برسانند و آن‌ها را به اشتراک‌ بگذارند. این نظام همواره در حال ‌توسعه و رشد بوده و چندین بار مورد بازنگری قرارگرفته است. امسال نیز پروژه بهبود اثربخشی این نظام تعریف ‌شده که در حال انجام است و امیدواریم نتایج خوبی در این زمینه کسب کنیم.

رئیس نظام‌های مشارکتی و تحول فولاد مبارکه، ضمن قدردانی از همه همکاران که همواره دغدغه تعالی سازمان را دارند، اظهار کرد: مشارکت همکاران و دغدغه آن‌ها درخصوص مسائل سازمان باعث شده هر سال شاهد مطرح شدن پیشنهادهای بیشتر و خلاقانه‌تری باشیم که اجرایی شدن آن‌ها برای سازمان، منافع بسیار خوبی در پی داشته است.

وی از رسیدن بالغ‌بر ۵۰ هزار پیشنهاد به کمیته پیشنهادها در ۱۱ ماه سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: باعث خوشحالی است که همکاران به بهبود مستمر سازمان و تعالی آن اهمیت می‌دهند و همواره دغدغه آن را دارند.

وی در خصوص وضعیت فولاد مبارکه و مقایسه آن با سایر شرکت‌های فولادساز جهان گفت: به‌طورکلی برای قضاوت در مورد نتایج، باید نظام پیشنهادهای هر شرکت را با شرکت‌هایی با مأموریت مشابه مقایسه کرد.

شرکت فولاد مبارکه سازمانی تولیدمحور در احجام بزرگ به شمار می‌آید که در مقایسه با سایر شرکت‌های رقیب خود در داخل کشور پیشرو است؛ اما در مقیاس جهانی در این حوزه کشور ژاپن سرآمد است. باعث خوشحالی است که فولاد مبارکه در کنار شرکت‌های مشابه اروپایی رتبه‌های خوبی را کسب کرده و امیدواریم همچنان با برنامه‌ریزی و حرکت در این مسیر به جایگاه‌های بهتری دست ‌یابیم.

رئیس مواد خام ناحیه آهن‌سازی: مهم‌ترین و ساده‌ترین ابزار مشارکت در فولاد مبارکه نظام پیشنهادهاست

حمید بزاز، رئیس مواد خام ناحیه آهن‌سازی نیز در این زمینه گفت: در نظام مدیریتی فولاد مبارکه اصفهان که بر اساس مدیریت مشارکتی شکل‌گرفته، به‌جرئت می‌توان گفت مهم‌ترین و ساده‌ترین ابزار مشارکتی آن نظام پیشنهادهاست.

وی با تأکید بر اینکه واحد انباشت و برداشت سعی در جذب حداکثری همکاران در این نظام داشته است، ادامه داد: در این واحد از روش‌های ذیل برای جذب حداکثری استفاده ‌شده است؛

۱- با توجه به شیوع کرونا و ایجاد تأخیر دوساله در طرح پیشنهادها در کمیته، هم‌اکنون با برگزاری منظم جلسات به کمتر از دو ماه عقب‌افتادگی رسیده‌ایم و به دنبال کاهش این زمان تا حدود دو هفته هستیم.

۲-اغلب پیشنهادها در کمیته مورد تأیید قرار می‌گیرند، مگر اینکه در حوزه واحدهای پشتیبانی و یا تکراری باشند.

۳-بازخورد مناسب از طریق دبیر و افراد عضو کمیته و رئیس کمیته به پیشنهاددهندگان ارائه می‌گردد.

۴-جلسات منظم کارکنان و همکاران برگزار می‌گردد و مشارکت آن‌ها در تصمیم‌های واحد و نظام‌های فولاد مبارکه دائماً مطالبه می‌شود.

۵-معمولاً پیشنهاددهنده به‌عنوان مجری انتخاب می‌گردد، مگر اینکه به هیچ طریقی در اجرای پیشنهاد توانایی نداشته باشد.

۶-به همکاران واحد یادآور می‌شویم که پیشنهادها در خصوص بهبود اجرای دستورالعمل‌ها، ایمنی انجام کار و بهبود فرایندها ارائه گردد و به دنبال بهبودهای کوچک و مستمر هستیم.

۷-کمیته پیشنهادها تیمی متشکل از فورمن‌های تعمیرات، تکنسین‌ها، کارشناسان و مسئولین واحد است و انحصارطلبی در آن ایجاد نشده است.

۸- پرداخت پاداش حداکثری برای ارائه و اجرای پیشنهاد همواره در دستور کار بوده تا انگیزه همکاران افزایش یابد.

فورمن تعمیرات برق واحد انباشت و برداشت: با ایده‌هایی هرچند کوچک، ولی بسیار تأثیرگذار و مؤثر، به شرکت کمک کنیم

مسلم غفاری، فورمن تعمیرات برق واحد انباشت و برداشت که در این جشنواره به‌عنوان پیشنهاددهنده برتر انتخاب شد در این ‌باره گفت: سیستم پیشنهادهای فولاد مبارکه در قالب ایجاد اندیشه تحول در فرهنگ‌سازمانی بناشده است و همواره در حال رشد و تقویت است.

وی افزود: کمیته پیشنهادهای واحد انباشت و برداشت در چارچوب اهداف واحد و سازمان، موضوعات و موانع موجود در مسیر رشد این نظام را شناسایی و از سر راه برمی‌دارد و در تغییر نگرش افراد به این سیستم فعالیت دارد.

غفاری که ۲۵ سال از عمر کاری خود را در فولاد مبارکه سپری کرده و در این مسیر به تجارب ارزشمندی دست ‌یافته است در تشریح رویکرد و اهداف خود در نظام پیشنهادها گفت: چند سالی است که متوجه شده‌ام می‌توانم در محیط کاری خود با ایده‌هایی هرچند کوچک، ولی بسیار تأثیرگذار و مؤثر، به سازمان کمک کنم. پس از اینکه جرقه تحول و دگرگونی در من ایجاد شد، باراهنمایی‌ها و کمک مسئولان واحد به سمت سیستم پیشنهادها رفتم و به‌مرور در این مسیر با اعتقاد و علاقه فزاینده تلاش کردم.

وی گفت: پیشنهادهای من بر سه اصل سودآوری، کاهش توقفات و افزایش سطح ایمنی تجهیزات در حد بسیار زیاد استوار است و به دلیل فراوانی تعداد پیشنهادها و قبول و ارائه شدن آن‌ها این افتخار را داشتم که به نمایندگی از سایر همکاران فولاد مبارکه در هفدهمین همایش ملی و یازدهمین جشنواره نظام پیشنهادها کشور حاضر شوم و با نظر کارشناسان و داوران این جشنواره به کسب رتبه برتر کشوری مفتخر گردم.

فورمن تعمیرات برق واحد انباشت و برداشت فولاد مبارکه تصریح کرد: طی سه سال گذشته، ۳۵۷ مورد پیشنهاد این‌جانب به ثبت رسیده که از این تعداد ۳۰۰ پیشنهاد پذیرفته ‌شده و ۲۴۰ مورد آن وارد فاز اجرا شده است. ۷۰ درصد از این پیشنهادها به سودآوری و کاهش توقفات تولید و ۳۰ درصد از آن‌ها نیز منجر به ارتقای سطح ایمنی تجهیزات و کاهش حوادث منجر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =