• ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱
  • کد خبر: 33480
  • readingTime: ۵ دقیقه
معدن

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: عزم دولت سیزدهم توسعه استان بر مدار و محوریت بخش معدن است.

به گزارش ایراسین، علیرضا عباس زاده، ضمن تبریک چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: در دهه فجر انقلاب اسلامی امسال ۱۲۵۲ پروژه در سطح استان به بهره برداری می‌رسد و یا عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

به گزارش دنیای معدن، وی افزود: دولت در دو مقطع سال یعنی هفته دولت و دهه فجر گزارشی از عملکرد خود در حوزه‌های مختلف را به مردم ارائه می‌کند؛ لذا در دهه فجر امسال ۱۲۵۲ پروژه با اعتباری بالغ بر ۵ هزار و ۴۳۲ میلیارد تومان اعتبار افتتاح و یا عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود؛ از این میزان ۱۱۱۶ پروژه در سطح استان افتتاح و عملیات اجرایی ۱۳۶ پروژه نیز آغاز می‌شود.

معاون استاندار با تأکید بر اینکه سیاست و تمرکز دولت اتمام پروژه‌های نیمه تمام است مگر در مواردی که ضرورت ایجاد کند، تصریح کرد: پروژه بزرگ تحول در بخش زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان در یک سال گذشته پروژه بزرگی است که بر اساس مصوبات سفر دولت در بخش صنعت، معدن و تجارت اجرایی شده است.

عباس زاده ادامه داد: یکی از مزیت‌های برتر استان برای رشد و توسعه مسئله معدن است؛ لذا توسعه و سرمایه گذاری در بخش معدن، اشتغالزایی، افزایش تولید ناخالص ملی را به دنبال دارد.

وی یادآور شد: پروژه تحول در بخش زمین شناسی دهه فجر سال گذشته به اتمام رسید و با اجرای آن نقاط امید بخش استان در حوزه سرمایه گذاری معدن کشف شد و نهایی شدن آن فرصت بسیار خوبی برای سرمایه گذاران بخش معدن ایجاد خواهد کرد.

به گفته وی؛ سازمان ایمیدرو این طرح را در پهنه یازده هزار متر مربعی انجام داده و با اجرای آن، جایگاه خراسان جنوبی در ذخایر معدنی کشور افزایش پیدا کرد، چراکه بر اساس مطالعات صورت گرفته میزان معادن سرب، مس، روی و طلا استان بسیار بیشتر از پیش بینی‌های اولیه بوده است.

معاون استاندار با اشاره به اینکه در دهه فجر کارخانه شمش طلای نهبندان افتتاح می‌شود، گفت: با افتتاح این کارخانه و با احتساب معادن قبلی که به بهره برداری رسیده‌اند، باید گفت خراسان جنوبی جزو استان‌های طلایی کشور محسوب می‌شود.

عباس زاده با بیان اینکه افتتاح کارخانه کنستانتره آهن با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان در دهه فجر امسال به بهره برداری می‌رسد، تصریح کرد: ظرفیت ایجاد شده در بخش صنعت،معدن و تجارت استان امید بخش است چراکه در طول یک سال و نیم اخیر میزان اشتغال در بخش صنعت ۱۸۰۰ نفر، در بخش معدن ۳۹۰ نفر، و در حوزه تجارت بیش از ۵۰۰۰ نفر و در مجموع برای بیش از هفت هزار نفر اشتغال ایجاد شده است.

به گفته وی؛ در حوزه سرمایه گذاری با بیش از ۷۵ هزار میلیارد تومان، در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۲۰۰ نفر و در سال جاری بیش از ۵۰۰۰ نفر تثبیت اشتغال رقم خورد.

عباس زاده با بیان اینکه سرمایه گذاران خارجی از کشورهای چین، آفریقای جنوبی، آلمان، افغانستان، ترکیه، پاکستان و عراق در بخش معدن استان فعال هستند، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۳ پروژه با سرمایه مصوب ۱۵۳ میلیون دلار فعال است، دو پروژه نیز با سرمایه گذاری ۶۰ میلیون دلار در حال ساخت بوده و هفت پروژه نیز با سرمایه بیش از ۴۰۴ میلیون دلار در حال پیگیری است که با اجرایی شدن آنها خراسان جنوبی از استان های فعال معدنی کشور محسوب خواهد شد و استان در تولید ناخالص ملی کشور تأثیر گذار خواهد بود.

معاون استاندار با تأکید بر اینکه بخش عمده اطلس سرمایه گذاری استان مربوط به حوزه معدن است، گفت: ظرفیت‌های این بخش از سایر حوزه‌ها در استان قوی تر است لذا این نعمت خدادادی باید توسط نیروهای نخبه و کارآفرینان به مرحله بهره برداری برسد.

عباس زاده با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های اساسی و زیربنایی شامل آب ، برق، گاز و ارتباطات برای توسعه اقتصادی استان امری ضروری است، خاطرنشان کرد: دسترسی به گاز به عنوان محور توسعه و پاکترین و ارزان ترین انرژی برای استان بسیار حائز اهمیت است لذا در ایام الله دهه مبارک فجر گازرسانی به ۳۲ روستا در طبس، ۱۱ روستا در بیرجند و ۲۳ روستا در بشرویه به بهره برداری می‌رسد.

وی با ذکر این نکته که در هفته دولت امسال پایان گازرسانی به جمعیت شهری و به روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان اعلام شد، یادآور شد: در دهه فجر و هفته دولت سال گذشته و هفته دولت سال جاری در مجموع ۴۰۷ روستای استان گازرسانی شده که عدد قابل توجهی است.

به گفته وی؛ با توجه به اینکه انرژی استان از طریق گاز تأمین می‌شود، خراسان جنوبی جزو استان‌های سبز کشور محسوب می‌شود؛ در سال جاری به دلیل سرمای بی سابقه و طولانی مدت، سختی هایی به وجود آمد لذا بابت قصور احتمالی از مردم بابت عذر خواهی نموده و از آنها بابت همراهی‌های مثال زدنی آنان تقدیر می‌کنیم.

عباس زاده با بیان این که در سطح کشور، با وجود داشتن منابع کافی گاز، میزان مصرف ما از تولید بیشتر است که ناترازی ایجاد کرده است، گفت: بر اساس آمار ملی ۹۸ درصد مردم در کشور و ۱۰۰ مردم در استان خراسان جنوبی از نعمت گاز بهره مند هستند.

به گفته وی؛ پالایشگاه‌های کشور به صورت شبانه روزی و با تمام ظرفیت درحال فعالیت هستند اما سرمای بی سابقه و ماندگار و قطع گاز ترکمنستان باعث شد روند تأمین گاز کشور با مشکل مواجه شد که با مدیریت صورت گرفته توانستیم از آن عبور کنیم.

وی با بیان اینکه اجرای دو پروژه در حوزه انرژی برای خراسان جنوبی مهم است، بیان کرد: اولین آن در جریان سفر اول دولت مصوب شد و تأکید استان بر این است که انتقال گاز از جنوب هم صورت گیرد که به زودی عملیات اجرایی این پروژه از دشتک زابل به نهبندان و سربیشه آغاز می‌شود.

معاون استاندار افزود: پروژه دومی که اجرای آن برای استان بسیار مهم و حیاتی است، انتقال فرآورده های نفتی از رفسنجان به مشهد به طول ۹۴۸ کیلومتر است که از ابر پروژه‌های زیرساختی انرژی سطح کشور محسوب می‌شود و از بیرجند نیز عبور خواهد کرد و از طریق آن نفت گاز، نفت سفید و بنزین به استان منتقل خواهد شد.

عباس زاده در خصوص جبران خسارت‌های صنایع در خصوص قطع گاز نیز یادآور شد: صنایع کشور برای تأمین انرژی خود با شرکت ملی گاز قرارداد هشت ماهه دارند لذا این شرکت به آن‌ها تضمینی جهت تأمین گاز در ۴ ماهه پایانی سال نمی‌دهد یعنی اولویت با تأمین گاز خانگی است لذا واحدهای صنفی باید سوخت جایگزین داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =