• ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸
  • کد خبر: 32703
  • readingTime: ۷ دقیقه
همایش حسابرسی فولاد مبارکه

نخستین همایش جامع حسابرسی داخلی گروه فولاد مبارکه با حضور معاون اقتصادی و مالی و جمعی از مدیران مالی شرکت فولاد مبارکه، اساتید خبره در حوزه حسابرسی داخلی و... برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، نخستین همایش جامع حسابرسی داخلی گروه فولاد مبارکه با حضور معاون اقتصادی و مالی و جمعی از مدیران مالی شرکت فولاد مبارکه، اساتید خبره در حوزه حسابرسی داخلی، مدیران عامل و اعضای کمیته‌های حسابرسی و حسابرسان داخلی شرکت‌های زیرمجموعه در سالن برگزاری همایش‌های نگین نقش‌جهان برگزار شد.

مهدی کویتی، معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه، در خصوص اهمیت اجرای اصول حاکمیت شرکتی در گروه فولاد مبارکه گفت: موضوع حاکمیتی شرکتی و راهبری شرکت‌ها در دنیا موضوع سابقه‌داری است و در کشور ما نیز جدیداً با قوت در حال اجرا و پیگیری است. در این راستا اگر شرکت‌ها سازوکار راهبری شرکتی و اصول کمیته‌های حسابرسی داخلی را پیگیری و اجرا کنند، قطعاً هم در شفافیت اطلاعات مالی و هم در کارایی و اثربخشی نتایج مالی و حتی در بهبود نتایج عملکردی ثمربخش خواهد بود.

وی تصریح کرد: به‌وضوح دیده و تجربه کرده‌ایم که شرکت‌هایی که نظام راهبری شرکتی قوی در خود ایجاد کرده‌اند از نتایج عملکرد خوبی هم برخوردار بوده‌اند؛ بنابراین استقرار و عملکرد حاکمیت شرکتی و فعالیت کمیته‌های حسابرسی می‌تواند شرکت‌ها را در زمینه‌های گوناگون یاری کند. ضمن اینکه در ارزیابی‌های سالانه سهام‌داران با خیال راحت می‌توانند به‌صورت‌های مالی ارائه‌شده و عملکرد شرکت اعتماد کنند.

کویتی در ادامه خاطرنشان کرد: اصولاً شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان شرکت مادر باید این نظام راهبری و سازوکار لازم را در تمامی شرکت‌های فرعی خود پیاده‌سازی نماید. در ادامه شرکت‌هایی که این نظام را پیاده‌سازی کرده‌اند با شرکت اصلی ارتباط برقرار می‌کنند و در این حالت است که شرکت مادر درخصوص اجرای درست راهبردهای خود و یکپارچگی نظام حاکمیت شرکتی در شرکت‌های زیرمجموعه اطمینان حاصل می‌کند و می‌تواند با نظارت‌های ماهانه، شش‌ماهه و سالانه این فرایند را کنترل نماید تا از اثربخشی استقرار و اجرای درست نظام راهبری در شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ مطمئن گردد.

حرکت از الزام قانونی به سمت داشتن یک کمیته حسابرسی اثربخش

بنابراین گزارش در بخش نخست این همایش، رسول پورسعادت مدیر حسابرسی داخلی شرکت فولاد مبارکه ضمن تبریک سی‌امین سالروز افتتاح شرکت فولاد مبارکه، در خصوص اهمیت برگزاری این همایش گفت: واحد حسابرسی داخلی با توجه به جایگاه اثرگذار کمیته‌های حسابرسی و حسابرسان داخلی گروه فولاد مبارکه و ایفای نقش نظارتی هیئت‌مدیره‌ها طبق دستورالعمل حاکمیت شرکتی (Corporate Governance)، با مساعدت واحد امور مجامع و ارزیابی شرکت‌ها و واحد آموزش اقدام به برگزاری همایش جامع حسابرسی داخلی گروه فولاد مبارکه نمود.

وی ضمن تبیین وظائف نظارتی-مشورتی حسابرسان و حضور اثرگذار آن‌ها در شرکت‌های زیرمجموعه گفت: در این راستا کمیته‌های حسابرسی و حسابرسان داخلی در شرکت‌های زیرمجموعه باید شناخت کافی درباره کسب‌وکار شرکت داشته و با قوانین و مقررات، دستورالعمل‌ها و گردش کارهای حوزه کاری خود آشنا باشند. این افراد باید با انجام حسابرسی‌های برنامه‌ریزی‌شده، ضمن حفاظت و صیانت از منابع و دارایی‌های شرکت، به هیئت‌مدیره‌ها و واحدهای نظارتی در شرکت مادر اطمینان معقولی از اثربخشی کنترل‌های داخلی در فرایندهای شرکت، سلامت و شفافیت گزارش‌ها و صورت‌های مالی، رعایت قوانین و مقررات و همچنین ارزیابی مدیریت ریسک ارائه کنند.

به گفته پورسعادت، در این زمینه اعضای کمیته‌های حسابرسی و حسابرسان داخلی می‌توانند با ارزیابی حوزه‌های مختلف به‌ویژه انجام حسابرسی‌های عملیاتی در فرایندهای تولیدی و همچنین بررسی حساب‌ها و کالاهای راکد و غیرمولد، حساب‌های دریافتی و پرداختنی، موجودی کالا و... موجب بهبود و ارزش‌افزایی عملکرد شرکت گردند. ضمن اینکه تعامل این کمیته‌ها با حسابرسان مستقل منجر به ارائه صورت‌های مالی شفاف و قابل‌اتکا به سهام‌داران می‌گردد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: تحقق این موارد نیازمند حمایت مدیران عامل و اعضای هیئت‌مدیره شرکت‌ها از کمیته‌های حسابرسی و حسابرسان داخلی است. ضمن اینکه باید در نظر داشت که با استقرار نظام‌نامه حسابرسی داخلی در شرکت‌های گروه، واحد حسابرسی داخلی اقدام به ارزیابی عملکرد کمیته‌های حسابرسی و حسابرسان داخلی خواهد کرد تا با همکاری هم از این الزام قانونی به سمت داشتن یک کمیته حسابرسی اثربخش حرکت کنیم.

گزارش‌های شفاف‌تر با افزایش کنترل‌های داخلی

در ادامه این همایش، مرتضی شبانی مدیر امور مجامع و ارزیابی شرکت‌ها، در سخنانی گفت: در هلدینگ فولاد مبارکه بیش از ۱۴۰ شرکت به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در حال فعالیت هستند و یکی از الزاماتی که در این حوزه وجود دارد بحث نظارت بر شرکت‌هاست که با توجه به پراکندگی شرکت‌ها در گستره جغرافیای کشورمان، به‌طور قطع نظارت بر این امور از اهمیت خاصی برخوردار است. در این راستا معاونت سرمایه‌گذاری و امور شرکت‌ها می‌تواند از کمیته‌های حسابرسی به‌عنوان بازوی نظارتی بر فعالیت شرکت‌ها استفاده کند. ازاین‌رو از کمیته‌های حسابرسی انتظار می‌رود با توجه به تعاملات نزدیکی که با شرکت‌ها دارند، تعاملات خود را با واحد امور ارزیابی شرکت‌ها افزایش دهند و موارد بااهمیت در حوزه شرکت مربوطه را به این واحد منعکس کنند. همچنین شرکت‌هایی که کمیته حسابرسی و حسابرس داخل دارند باید بندهای حسابرسی کمتری داشته باشند. هرچقدر که کنترل‌های داخلی بیشتر باشد، شاهد گزارش‌های شفاف‌تری از شرکت‌ها خواهیم بود؛ ازاین‌رو انتظار می‌رود در کمیته‌ها رفع بندها و تکالیف مجمع مورد توجه جدی قرار گیرد و در گزارش‌های و بررسی‌های سالانه و صورت‌های مالی شرکت‌ها شاهد مطرح شدن بندهای تکراری نباشیم.

مدیر امور مجامع و ارزیابی شرکت‌های فولاد مبارکه با تأکید بر اهمیت کنترل‌های داخلی تصریح کرد: از کمیته‌ها درخواست می‌شود فرایندهای شرکت‌ها را به‌طور جدی و دقیق کنترل کنند و خلأهای موجود در این زمینه‌ها را برطرف سازند. در این راستا هیئت‌مدیره شرکت‌ها باید از این ظرفیت قانونی استفاده کنند و تصمیم‌گیرهای خود در حوزه‌های مالی را به کمیته‌ها ارجاع دهند و موضوعات را با سلامت کامل پیگیری نمایند.

شبانی خاطرنشان کرد: زمانی کمیته حسابرسی داخلی می‌تواند اثربخش باشد که در کنار آن یک حسابرس داخلی فعال وجود داشته باشد. در شرکت‌هایی که حسابرس داخلی فعال و اثربخش نداشته باشند، به‌طورکلی وجود کمیته حسابرسی نیز بدون معنا و بی‌ثمر خواهد بود؛ ازاین‌رو از همه متولیان این امر درخواست می‌شود که دسترسی اطلاعات حسابرسان داخلی را محدود نکنند تا آن‌ها نیز بتوانند به‌صورت اثربخش گزارش‌های مربوطه را استخراج و ارائه نمایند.

حسابرسی فناوری اطلاعات شرکت‌های گروه در دستور کار

در همین زمینه، علی‌اکبر خورموجی، دبیر همایش جامع گروه فولاد مبارکه و کارشناس واحد حسابرسی داخلی فولاد مبارکه در مصاحبه با خبرنگار فولاد گفت: پیش از هر چیز آغاز چهارمین دهه بهره‌برداری فولاد مبارکه را تبریک می‌گویم و امیدوارم تلاقی این ایام خجسته با برگزاری این همایش موجبات توسعه کمیته‌های حسابرسی شرکت‌های زیرمجموعه را با قوت بیشتری فراهم آورد.

وی گفت: برنامه‌ریزی برگزاری همایش موردنظر از دو ماه پیش برای حضور اعضای کمیته حسابرسی شرکت‌ها در ۴۱ شرکت زیرمجموعه فولاد مبارکه آغاز شد و ۱۲۵ نفر از مدیران و کارشناسان حوزه حسابرسی شرکت برای حضور در این همایش اعلام آمادگی کردند.

وی ادامه داد: این همایش در سه محور اساسی کنترل‌های داخلی در حسابرسی داخلی، نظام راهبری و همچنین موضوع مدیریت و ارزیابی ریسک برنامه‌ریزی شد.

وی در پاسخ به این سؤال که با اجرای این همایش چه اتفاقی باید در شرکت‌های زیرمجموعه رخ دهد، اظهار داشت: هدف اصلی این است که در تمامی شرکت‌هایی که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در گروه فولاد مبارکه حضور دارند، حسابرسی داخلی نهادینه شود؛ به این صورت که شرکت‌هایی فاقد حسابرسی داخلی باید این بخش را در مجموعه‌های خود ایجاد نمایند و پس از آن جهت ایجاد کمیته حسابرسی نیز اقدام کنند. انتظار می‌رود تا سال ۱۴۰۶ تمامی شرکت‌های گروه فولاد مبارکه دارای مدیریت حسابرسی مستقل باشند. در این راستا بانک اطلاعاتی شرکت‌ها تجمیع شده است و بنا داریم با توجه به پراکندگی شرکت‌ها، با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی، مباحث مربوط به حسابرسی داخلی را مطرح کنیم و در حوزه حسابرسی داخلی در گروه فولاد مبارکه به یک انسجام هدفمند برسیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: متأسفانه امروزه موضوع حسابرسی فناوری اطلاعات در اغلب کمیته‌های حسابرسی مغفول مانده است. در این راستا بنا داریم با حمایت مدیرعامل و مدیریت حسابرسی شرکت و همکاری مدیران عامل شرکت‌های زیرمجموعه شرایطی فراهم کنیم که فناوری اطلاعات شرکت‌ها نیز مورد حسابرسی قرار گیرد. این در حالی است که فناوری اطلاعات یکی از حلقه‌های زنجیره ارزش سازمان و کسب‌وکارها محسوب می‌شود و به‌طور اخص، یکی از اهداف این همایش این است که بتوان حسابرسی فناوری اطلاعات را نیز در شرکت‌ها ایجاد و نهادینه سازیم.

وی در تشریح اهمیت ایجاد حسابرسی فناوری اطلاعات برای شرکت‌ها و کسب‌وکارها ادامه داد: حسابرسی فناوری اطلاعات در واقع امنیت اطلاعات، تحول دیجیتال، سخت‌افزار، نرم‌افزار و سیستم‌های شبکه سازمان‌ها را شامل می‌شود و بر این تأکید دارد که موضوعات فوق نباید بدون حسابرسی رها شوند. باید در نظر داشته باشیم که جنس حسابرسی فناوری اطلاعات با سایر حسابرسی‌ها تفاوت‌های عمده دارد؛ به این معنی که از جنس حسابرسی رعایت و مبتنی بر ریسک است. در این فرایند ریسک‌های مهم در سازمان و حوزه فناوری اطلاعات شناسایی می‌شود و بر اساس اولویت آن‌ها حسابرسی‌ها انجام می‌شود. در اینجا هدف این است که حسابرسی دائم و مستمر (Continuous Auditing) نهادینه شود؛ درحالی‌که در حسابرسی سنتی کارها به‌صورت موردی انجام می‌شوند. الآن فرایند حسابرسی سازمان‌ها به‌صورت دائم و مستمر جهت ارتقای فرایندهای سازمان‌ انجام می‌شود و این برای شرکت مادری مانند فولاد مبارکه که ۱۴۱ شرکت را در زیرمجموعه خود دارد بسیار حائز اهمیت است.

گفتنی است در این همایش، روح‌الله رجبی، عضو کمیته حسابرسی فولاد مبارکه، در پنل آموزشی در خصوص اهداف نظام راهبری شرکت‌ها (حاکمیت شرکتی)، تعاریف و مفاهیم نظام راهبری شرکت‌ها، ناکامی‌های بزرگ راهبری، مزایا، ارکان، اصول، نقش‌ها و سازوکارهای راهبری شرکتی مباحثی را مطرح کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =