روغنی

محمدرضا فرزین، رئیس جدید بانک مرکزی، سیاست دولت را تثبیت نرخ ارز دانسته و در این راستا نرخ جدید دلار نیمایی را ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد. رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران در این خصوص می‌گوید: «این تغییر خوب است، مشروط به اینکه سرکوب ارزی اتفاق نیفتد و فاصله زیادی بین ارز نیمایی و بازار آزاد وجود نداشته باشد.»

به گزارش ایراسین، اعلام نرخ جدید دلار نیمایی به بازار ارز شوک وارد کرده تا از هیجانات اخیر آن کاسته شود و در نتیجه آن دلار از محدوده ۴۲ به حوالی ۴۰ هزارتومان عقب نشینی کرده است.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران در گفت‌وگو با ایراسین بیان کرد: «یکی ازموضوعات اقتصادی ما نوسانات شدید نرخ ارز است؛ این نوسانات موجب می‌شود شرایط خوبی نه برای تولیدکننده و نه مصرف‌کننده وجود داشته باشد. در نهایت نوسانات شدید اقتصادی، نابه‌سامانی و بی‌ثباتی درعرضه کالا و خدمات را در کشور به وجود می‌آورد. همچنین این افزایش‌های ناگهانی باعث ضعیف شدن اقتصاد کشور و تولید می‌شود. کشورها برای پیشرفت و توسعه اقتصادی باید بین نرخ دلار با ریال ثبات و برابری ایجاد کنند.»

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران ارز نیمایی ۲۸هزار و  ۵۰۰تومانی را تصمیمی مناسب می‌داند البته درصورتی‌ که فاصله زیادی بین ارز نیمایی و بازار آزاد وجود نداشته باشد؛ درغیر این صورت، هم صنعت و هم مردم آسیب می‌بینند و به هیچ وجه به نفع اقتصاد کشور نیست.

او ادامه می‌دهد: «ثبات دلار نیمایی خوب است مشروط به اینکه سرکوب ارزی اتفاق نیافتد زیرا با وجود اختلاف بالا بین رقم ارز نیمایی و آزاد، مشکلاتی مختلفی در بخش‌هایی مانند صادرات به وجود می‌آید؛ برای نمونه شرکت‌هایی مانند فولادمبارکه که صادرات خوبی دارند اگر بنا باشد نرخ ارز ۲۸هزار و ۵۰۰ تومان داشته باشد و در بازار ارز ۳۵هزار تومان باشد؛ قطعا آسیب می‌بیند و این آسیب به اقتصاد کشور هم تحمیل می‌شود. باید مدیریت در بازار ارز و کانال‌های ارزی وجود داشته باشد.»

این عضو اتاق ایران با اشاره به برخی تجارب دولت‌های قبل در مدیریت بازار ارز، توضیح می‌دهد: «بنده معتقدم یکی از تصمیمات اشتباه از منظر بازار ، تصمیم ارز ۴۲۰۰تومانی بود. کارشناسان اقتصادی میزان هدر رفت دلار از اتخاذ این تصمیم را بیش از ۲۰ میلیارد دلار می‌دانند که فرصت‌سوزی به همراه داشت.» درنتیجه رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران اعتقاد دارد اختلاف قیمت ارز نیمایی با بازار آزاد باید کم‌تر از سه تا چهار درصد باشد و در پاسخ به این پرسش که آیا فاصله ارز ۲۸هزار و ۵۰۰ تومانی با نرخ آزاد ۴۰ هزار تومانی مناسب است؟ می‌گوید: «این فاصله بسیار زیاد است! منظور از فاصله مناسب برای مثال یک هزار تومان است نه اختلاف تا این میزان.» در سوی دیگر دولتمردان براین باورند با اتخاد این تصمیم رقم ارز در بازار آزاد نیز کاهش خواهد یافت و به کانال کم‌تر از ۴۰ هزار تومان بازخواهد گشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =