طیب نیا

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: جایگزینی بخاری‌های خانگی، اهدای پاداش به مشترکین کم‌مصرف و استفاده از گاز صرفه‌جویی‌شده در مصارف خانگی برای بخش صنعت و همچنین سرمایه‌گذاری بخش فولاد کشور در میادین گازی از اقدامات مؤثر برای تأمین گاز صنعت فولاد کشور است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، در نخستین همایش تخصصی انرژی در صنعت فولاد که با حضور مدیران شرکت‌های بزرگ فولادی، معدنی و نیروگاهی، معاونان و مدیران وزارتخانه‌های نفت، نیرو و صمت، شرکت ملی گاز، شرکت مدیریت برق، ایمیدرو، تشکل‌ها و تأمین‌کنندگان برتر حوزه انرژی و رئیس و اعضای انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران برگزار شد، محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه، جایگزینی بخاری‌های خانگی، اهدای پاداش به مشترکین کم‌مصرف و استفاده از گاز صرفه‌جویی‌شده در مصارف خانگی برای بخش صنعت و همچنین سرمایه‌گذاری بخش فولاد کشور در میادین گازی را از اقدامات مؤثر برای تأمین گاز صنعت فولاد کشور دانست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ایراسین، در این همایش که در هتل همای تهران و با محوریت طرح چالش‌ها و راهکارهای تأمین انرژی (برق و گاز) موردنیاز صنعت فولاد کشور برگزار شد، سخنرانان به بیان دیدگاه‌های خود در این حوزه پرداختند. در ادامه مطلب، گزیده‌ای از سخنرانی‌های این همایش را می‌خوانید.

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل گروه فولاد مبارکه:

صنعت فولاد تنها حدود ۳ درصد گاز کشور را مصرف می‌کند

صنعت فولاد به‌عنوان صنعتی گازمحور، تنها حدود ۳ درصد از گاز کشور را مصرف می‌کند و با توجه به زمان‌بر بودن سرمایه‌گذاری در میادین گازی، اگر بخواهیم در کوتاه‌مدت اتفاق ویژه‌ای رخ دهد، باید برای صرفه‌جویی در مصرف خانگی برنامه‌ریزی کنیم.

صنعت فولاد کشور بر پایه مزیت‌های نسبی نظیر برق و گاز توسعه یافته و این در حالی است که امروز این صنعت در همین زمینه با چالش‌هایی روبه‌رو است.

رقابت در عرصه بین‌المللی جدی است و باید در مورد توسعه‌ها و اقدامات دیگر برنامه‌ریزی‌ کنیم. امروزه علاوه‌بر چالش‌های بین‌المللی، تعارضاتی نیز وجود دارد و این مشکلات باید حل شود تا بتوانیم جایگاه خود را حفظ کنیم.

در سال گذشته نیز این همایش برگزار شد، ولی همچنان مشکلات زیادی وجود دارد و در دسترسی به بخش قابل‌توجهی از گاز موردنیاز صنعت فولاد با محدودیت روبه‌رو شده‌ایم. امروز نگهداری کارخانه‌های فولادی با چالش مواجه شده و این موضوع می‌تواند تبعات بسیار بدی برای کشور داشته باشد. این در حالی است که از سال گذشته تاکنون تنها فولادی‌ها اقداماتی در این زمینه انجام داده‌اند.

روند استفاده از گاز به‌طورکلی در حال افزایش است. با توجه به برنامه‌ریزی برای تولید ۵۵ میلیون تن در سال ۱۴۰۴ و مجوزهایی که برای بالغ‌بر ۱۰۰ میلیون تن صادر شده، قطعا در آینده چالش‌هایی خواهیم داشت؛ این در حالی است که ۵۰ درصد مصارف کشور مربوط به بخش خانگی و نیروگاهی است.

با توجه به زمان‌بر بودن سرمایه‌گذاری در میادین گازی، برای اینکه اتفاق ویژه‌ای در کوتاه‌مدت رخ دهد، ما انجام کارهای عملیاتی برای صرفه‌جویی در مصارف خانگی را مطرح کردیم. البته سازمان‌های مربوطه باید محور این کار باشند. پیشنهادهای عملیاتی برای طرح جایگزینی بخاری و اهدای پاداش به مشترکین کم‌مصرف در این زمینه مطرح شد.

راندمان تولید برق نیروگاهی حدود ۳۸ درصد است که در بسیاری نقاط کشور شاهد راندمان ۲۰ درصدی هستیم. با افزایش راندمان می‌توان شاهد کاهش مصرف گاز در مصارف نیروگاهی بود. این کار با سرمایه‌گذاری کم در کوتاه‌مدت قابل‌انجام است و می‌تواند مشکلات را تا حدی کاهش دهد. فولاد مبارکه به این حوزه وارد شده و امروز شاهد نیروگاهی با راندمان ۶۰ درصد و پیشرفت بالای ۵۵ درصد در پروژه هستیم.

در حوزه کاهش مصرف برق نیز به همین صورت است. مصرف صنعت فولاد چیزی حدود ۷ درصد است و با توجه به زیاد بودن مصرف خانگی باید اقداماتی در این زمینه انجام دهیم.

موضوع تولید دی‌اکسید کربن نیز موضوع مهمی است. تولید دی‌اکسید کربن ۱.۹ تن به ازای تولید هر تن فولاد است. در فولاد مبارکه این عدد ۱.۶ تن است؛ بنابراین از بنچ‌مارک‌ها جلو هستیم. در مصرف آب نیز فولاد مبارکه ۲.۲ مترمکعب برای هر تن مصرف می‌کند که بهتر از بنچ‌مارک‌های جهانی است.

فولاد مبارکه برای تولید برق، نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی سیکل ترکیبی، ۲۰۰ مگاواتی بادی و ۶۰۰ مگاواتی خورشیدی را در دست احداث دارد که این پروژه‌ها دستاوردهای زیست‌محیطی بسیاری در پی خواهد داشت.

در فولاد مبارکه به‌دلیل کمبود انرژی، شاهد افت تولید در گندله‌سازی به میزان ۶۹۱ هزار تن، در احیا مستقیم به میزان ۱۲۰۷ هزار تن، در ریخته‌گری مداوم به میزان ۸۰۰ هزار تن و در احیا مستقیم سبا به میزان ۴۱۸ هزار تن بوده‌ایم.

برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی، ۳۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری انجام شده و پروژه‌هایی با ارزش ۹۸۴ میلیون یورو فعال است که اهتمام فولاد مبارکه را به بهینه‌سازی مصرف انرژی نشان می‌دهد. پروژه‌های آبی فولاد مبارکه به ارزش ۱.۲ میلیون یورو در دست اقدام است و بخش قابل‌توجهی از این سرمایه‌گذاری مربوط به مشارکت در طرح انتقال آب است که جمع این اعداد در حدود ۳ میلیارد یورو است.

فعال‌سازی میادین گازی نیز توسط فولاد مبارکه پیشنهاد شده و در دست مطالعه است که به حدود یک میلیارد یورو سرمایه‌گذاری نیاز دارد و وزارت نفت باید در زمینه اعطای مجوزها همکاری کند. همچنین باید تضمین داده شود که گاز و برق تولیدشده به خود صنایع تعلق بگیرد.

در زمینه تولید برق نیز اخذ مجوزها در حال پیگیری است و روند آن توسط وزارت خانه باید تسریع شود.

در کوتاه‌مدت، سرمایه‌گذاری‌های متعددی برای کاهش مصرف، بهینه‌سازی و... انجام شده و این امر نه‌تنها در فولاد مبارکه، بلکه در کل کشور باید اتفاق بیفتد. باید جذابیت برای سرمایه‌گذاران ایجاد شود تا در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.

بهرام سبحانی، رئیس انجمن فولاد ایران:

باید با مدیریت مؤثر مشکلات فولادسازان کشور حل شود

قطعا برای سرپا نگه داشتن کوره‌های فولاد کشور به بیش از ۱۰ درصد سهمیه گاز تعیین‌شده نیاز داریم تا کارخانه‌های تولید فولاد بتوانند با حداقل توان کار کنند. باید مدیریت مؤثر صورت گیرد تا مشکلات فولادسازان حل شود.

در کل دنیا ۲ میلیارد تن فولاد تولید می‌شود و ایران با ظرفیت ۴۵ میلیون تن، ۳۰ میلیون تن تولید می‌کند که یکی از دلایل این اختلاف همین موضوع انرژی است.

صنعت فولاد به‌عنوان یکی از صنایع مادر کشور شناخته می‌شود و با سازمان‌هایی که باید زیرساخت کشور را تأمین کنند، ارتباط و تلاقی دارد؛ بنابراین امکان پیشبرد این صنعت به‌صورت جزیره‌ای وجود ندارد. همچنین بخش‌های حمل‌ونقل، انرژی، برق و گاز باید به‌طور هماهنگ با صنعت فولاد حرکت کنند تا متناسب با توسعه این صنعت، پیشرفت نمایند و توسعه یابند.

در فرایند کوره بلند، تولید با زغال‌سنگ انجام می‌شود که ذوب‌آهن و فولاد زرند از این روش استفاده می‌کنند. فرایند دیگر فرایند احیا مستقیم و کوره قوس است که تولید در آن‌ها با استفاده از گاز، سنگ‌آهن احیاشده و آهن خالص تولید می‌شود. در کشور ما به‌دلیل وجود منابع سرشار گاز طبیعی و انرژی ارزان، صنعت فولاد به سمت استفاده از کوره قوس رفته، اما متأسفانه این امر مشکلاتی در پی داشته است.

برای تولید این میزان فولاد، ۵۵۰۰ مگاوات برق مصرف می‌شود که کمتر از ۱۰ درصد برق کشور است، ولی نکته اینجاست که اولین صنعت برای قطع برق، صنعت فولاد است. این در حالی است که بسیاری از کارخانه‌های تولید فولاد در تلاش‌اند تا برای کشور اشتغال، ارزآوری و منافع زیاد دیگری ایجاد کنند.

قرار است ۵۵ میلیون تن فولاد تا سال ۱۴۰۴ تولید شود که برای آن به ۱۰ هزار مگاوات برق نیاز است. همچنین برای ۳۰ میلیون تن حدود

۴۰ هزار میلیون مترمکعب در روز گاز مصرف می‌شود و برای ۵۵ میلیون تن به ۷۰ میلیون مترمکعب روزانه گاز نیاز است. بخش خصوصی امروز در حال تأمین ماشین‌آلات و بسترسازی برای تولید فولاد بیشتر در کشور است، ولی به‌دلیل این مشکلات با چالش‌های جدی روبه‌روست که باید وزارتخانه‌های مربوطه برای این موضوع برنامه ارائه کنند.

برای سرپا نگه داشتن کوره‌ها بیش از ۱۰ درصد سهمیه گاز تعیین‌شده برای فولادسازان نیاز است تا کارخانه‌های تولید فولاد بتوانند با حداقل توان کار کنند و این موضوع نیازمند اقدام کارشناسی است. باید مدیریت مؤثر صورت گیرد تا مشکلات فولادسازان کشور حل شود. سه وزارتخانه مربوطه باید در این مورد تصمیمات موردنیاز را اتخاذ کنند و برای این کار برنامه ارائه شود.

محمدکاظم صباغی هرندی، رئیس کمیته انرژی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ومدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه:

لزوم ورود دانش‌بنیان‌ها به عرصه بهینه‌سازی آب و انرژی در خطوط تولید

در حوزه انرژی و سیالات امکان ورود شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد و هم‌اکنون این شرکت‌ها اقدامات خوبی را در پروژه‌های مربوطه در کشور رقم زده‌اند.

عمده چالش‌های صنعت فولاد به‌دلیل توسعه نامناسب در زیرساخت‌های کشور است که در گذشته اتفاق افتاده است. برای توسعه‌های گذشته نمی‌توان افسوس خورد، ولی در توسعه‌های جدید باید با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان و تکنولوژی‌های روز دنیا، اقدامات مناسبی صورت گیرد.

در حوزه انرژی و سیالات امکان ورود شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد و هم‌اکنون این شرکت‌ها اقدامات خوبی را در پروژه‌های مربوطه در کشور رقم زده‌اند. بهینه‌سازی انرژی یکی از نکاتی است که می‌توان در فرایند تولید از آن استفاده کرد.

اقدامات مختلفی برای بهبود مصرف انرژی، هم در حوزه برق و هم در حوزه گاز قابل‌انجام است. هم در توسعه بالادست و هم در بهینه‌سازی، می‌توان اقدامات خوبی در بخش گاز انجام داد و شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه می‌توانندمؤثر باشند.

انتقال آب به مرکز کشور با سرمایه‌گذاری شرکت‌های آهن و فولاد اقدام بسیار چشمگیری بوده است و فضای خوبی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد می‌کند تا بتوانند از این آبِ گران،به بهترین نحو در صنعت و کشاورزی بهره ببرند.

ایرج رخصتی، مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان در پنل «ابعاد تأمین پایدار و سرمایه‌گذاری صنعت فولاد در حوزه انرژی» :

در سال‌های گذشته ۲۵۰ مگاوات برق در نیروگاه ذوب‌آهن تولید شده است

در سال‌های گذشته نیروگاه ۲۵۰ مگاواتی تولید برق در ذوب‌آهن با سرمایه‌گذاری این شرکت طراحی و تولید شده تا این شرکت به‌صورت خودتأمین، برق موردنیاز خود را فراهم سازد.

در حال حاضر به‌دلیل محدودیت‌های انرژی به‌ویژه گاز، چالش‌های زیادی برای ذوب‌آهن ایجاد شده است. اگر در بودجه مشکلاتی وجود دارد، باید اصلاح شود؛ چراکه فولادی‌ها در این زمینه در حال متضرر شدن هستند.

در مجموع، صنعت فولاد میزان کمی از انرژی و سیالات کشور را مصرف می‌کند؛ با این حال صنایع در زمینه‌های مختلف در حال بهینه‌سازی و اقدامات دیگر هستند.

با توجه به الزامات پدافند غیرعامل، تلاش‌های زیادی برای ایجاد کوره‌های دیگری به‌جز کوره بلند در ذوب‌آهن انجام شده و دولت باید در این زمینه تسهیلات بیشتری را مدنظر قرار دهد.

در سال‌های گذشته ۲۵۰ مگاوات نیروگاه تولید برق در ذوب‌آهن با سرمایه‌گذاری این شرکت طراحی و تولید شده تا این شرکت به‌صورت خودتأمین برق موردنیاز خود را اداره کند.

در چند سال گذشته ۸ مترمکعب آب در ذوب‌آهن استفاده می‌شد، اما در حال حاضر این عدد به ۳.۱ مترمکعب کاهش یافته است که با انتقال پساب شهرستان فلاورجان، این رقم باز هم کاهش خواهد یافت.

امین ابراهیمی، مدیرعامل فولاد خوزستان در پنل «ابعاد تأمین پایدار و سرمایه‌گذاری صنعت فولاد در حوزه انرژی»:

توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر و ایجاد بازار برق؛ مهم‌ترین راه‌کارهای مواجهه با چالش برق

توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر، ایجاد بازار برق و اصلاح الگوی مصرف و… ازجمله مهم‌ترین راهکارهای مواجهه با چالش برق کشور است.

امسال با وجود تجربه‌های گذشته، چالش صنعت برق یکی از چالش‌هایی بود که گریبانگیر صنعت فولاد شد و کاهش تولید را به همراه داشت.قیمت گاز حدود ۴ برابر افزایش یافت و بسیار گران شد و سهم انرژی به حدود ۱۸ درصد رسید. به همین دلیل اصلاح الگوی مصرف باید در همه سطوح در دستور کار قرار گیرد. علاوه بر این، مدیریت بار در کشور نیز باید انجام پذیرد و برنامه‌های دقیقی در این زمینه صورت گیرد. البته در کنار آن نیروگاه‌های فرسوده نیز باید اصلاح شوند.

مصرف آب در صنعت فولاد کمتر از ۰.۲ درصد است که البته به‌دلیل کاهش آب‌های زیرزمینی است و باید آمایش‌های سرزمینی برای توسعه‌های صنعت فولاد موردتوجه قرار گیرد.

کاهش مصرف آب در سیستم‌های خنک‌کننده، نوسازی خطوط تولید، بازچرخانی آب در خطوط تولید و احداث آب‌شیرین‌کن از اقداماتی است که برای حل مشکل آب در صنعت فولاد بسیار مؤثر است.

گاز یکی از مزیت‌های رقابتی صنعت فولاد بوده، ولی امروزه به یک تهدید برای این صنعت تبدیل شده است. اصلاح الگوی مصرف گاز بسیار مهم است. در این زمینه، مبحث ۱۹ و اجرای استانداردهای مربوطه و همچنین اصلاح سیستم‌های گرماساز در کشور برای کاهش مصرف بسیار مؤثر خواهد بود. در بسیاری از کشورهای دنیا این موضوعات پیگیری شده و نتایج خوبی داشته است.

استفاده از بریکت‌های BSC و ذخیره‌سازی آن نیز بسیار مهم است و باید به این موضوع نیز توجه کرد که تا حدی این مشکلات را حل می‌کند. درمجموع باید این چالش‌ها حل شود تا با توجه به مجوزهایی که برای توسعه صنعت فولاد صادرشده، اوضاع بحرانی‌تر نشود.

توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر، ایجاد بازار برق و تأمین برق از سوی تأمین‌کنندگان، اصلاح الگوی مصرف و… ازجمله مهم‌ترین راهکارهای مواجهه با چالش برق کشور است. حدود ۱۰ روز است که گاز فولاد خوزستان قطع است.

ما بیش از ۱۳ پروژه با سرمایه‌گذاری ۱۵ هزار میلیاردی در حال مناقصه داریم. نیروگاه ۵۱۴ مگاواتی نیز یکی از اقدامات دیگری است که برای حل مشکل انرژی انجام شده است.

محسن بختیار، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت نیرو:

تا پایان دولت سیزدهم، شاهد رشد ۴۱ درصدی تولید برق کشور خواهیم بود

تا پایان دولت سیزدهم شاهد رشد ۴۱ درصدی در تولید برق کشور خواهیم بود که با این کار، اقدامی سیزده‌ساله را طی حدود ۳ سال عملیاتی کرده‌ایم.

ظرفیت نیروگاهی کشور ۹۰ هزار مگاوات است که نیروگاه‌های حرارتی، سیکل ترکیبی، بخاری و تجدیدپذیر آن را تأمین می‌کنند. در سال‌های گذشته تلاش بر این بوده که در بخش سیکل ترکیبی، به‌دلیل بالا بودن راندمان، تعداد نیروگاه‌ها افزایش یابد و به ۴۰ درصد ظرفیت کشور برسد.

۳۶ درصد این ظرفیت در بخش صنعت، ۳۲ درصد خانگی، ۱۵ درصد کشاورزی و بقیه آن مربوط به مصارف دیگر است. به‌طورکلی، مشکل ما در کشور ناترازی تولید و مصرف است. این چالش بسیار بزرگ است. در راستای حل این مشکل، برنامه‌ریزی‌های زیادی انجام دادیم تا این ناترازی با ۳۵ هزار مگاوات افزایش تولید رفع شود. این برنامه به‌دقت در حال انجام است. در این زمینه ۱۵ هزار مگاوات توسط شرکت تولید برق حرارتی محقق می‌شود و حدود ۱۰ هزار مگاوات توسط صنایع و ۱۰ هزار مگاوات نیز توسط صنایع و بخش خصوصی به‌صورت خودتأمین تحقق می‌یابد.

تا پایان دولت سیزدهم، شاهد رشد ۴۱ درصدی در تولید برق کشور خواهیم بود که با این کار، اقدامی سیزده‌ساله را طی حدود ۳ سال عملیاتی کرده‌ایم. برای عملیاتی کردن این برنامه، نگرش کلی و اقدامات سال ۱۴۰۱ در ۴ محور تعریف شده که محور اول تولید و تأمین است.

در حوزه مدیریت تقاضا و مصرف، برنامه‌ریزی و هماهنگی بدنه دولت و نهادها انجام شد تا شرایط مساعدی برای عبور از پیک امسال فراهم شود و آمادگی‌های لازم برای توسعه شبکه و خطوط انتقال ایجاد گردد. در موضوع مدیریت مصرف اقداماتی اساسی انجام شده است: با تغییر ساعت اداری، زمینه صرفه‌جویی ۹۰۰ مگاواتی فراهم گردید؛ انتقال بار مشترکین کشاورزی به ۹۰۰ مگاوات انجام شد؛ با صرفه‌جویی مشترکین خانگی از طریق ایجاد مشوق‌های مختلف زمینه صرفه‌جویی ۱۱۹۰ مگاوات محقق شد؛ در صنایع کوچک نیز ۲۳۵۰ مگاوات صرفه‌جویی کردیم که در مجموع این صرفه‌جویی‌ها ۱۰۰۰۰ مگاوات است.

تنها از طریق هماهنگی با صنایع بزرگ و تغییر ساعت‌ها حجم قابل‌توجهی صرفه‌جویی صورت گرفت و درمجموع توانستیم ۱۳ درصد برق صنایع را افزایش دهیم. همکاری با صنایع بزرگ در قالب ایجاد ظرفیت‌های جدید نیروگاهی یکی دیگر از اقدامات است که هم‌اکنون ۱۵ هزار مگاوات موافقت اصولی برای صنایع انجام شده و ۳ هزار مگاوات دیگر نیز به‌زودی انجام خواهد گرفت. همچنین ۶ هزار مگاوات در حال اجراست.

وزارت نیرو در تفاهم‌نامه‌ای که امضا کرده، تسهیلاتی را برای توسعه این ظرفیت‌ها اختصاص خواهد داد. برای توسعه ظرفیت‌های نیروگاهی، مجلس قوانینی را ابلاغ کرده و برای مانع‌زدایی در صنعت برق اقدامات خوبی را در نظر گرفته است. ماده ۴ این قانون در خصوص توسعه ظرفیت نیروگاهی با استفاده از صنایع بزرگ است که طبق آن ۹۰۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی و ۱۰۰۰ مگاوات تجدیدپذیر با استفاده از منابع داخلی صنایع قابل‌اجرا خواهد بود.

سوخت نیروگاه توسط وزارت نفت تأمین خواهد شد و صنایع می‌توانند از طریق شبکه، برق موردنیاز خود را انتقال دهند که این موضوع جهت تسهیل در امر تولید برق توسط صنایع انجام شده است.

قرار است ۳۵ هزار مگاوات توسط بخش‌های مختلف وارد مدار شود: ۱۵ هزار مگاوات توسط شرکت تولید برق؛ ۱۰ هزار مگاوات توسط صنایع به‌صورت خودتأمین و ۱۰ هزار مگاوات توسط انرژی‌های تجدیدپذیر بخش خصوصی و صنایع به‌صورت خودتأمین.

قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق، برای رفع تنگناهای وزارت نیرو در تأمین برق پایدار با رویکرد جبران ناترازی‌های درآمد و هزینه صنعت برق و ناترازی تولید و مصرف برق ابلاغ شد.

هوشنگ فلاحتیان، معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت در پنل «ابعاد تأمین پایدار و سرمایه‌گذاری صنعت فولاد در حوزه انرژی»:

فولاد مبارکه برای بهینه‌سازی مصارف خانگی پیشنهادهای سازنده‌ای ارائه کرده است

توسعه‌های جدید در صنعت فولاد کشور باید حتماً با میزان تولید انرژی در کشور منطبق باشد.

ما از چالش‌های مطرح‌شده در این همایش بی‌خبر نیستیم و با توجه نقشی که در جامعه ایفا می‌کنیم، می‌کوشیم مشکلات کشور را حل کنیم.

در صنعت نفت با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستیم که یکی از آن‌ها وابستگی انرژی کشور به گاز است و این موضوع در هیچ جای دنیا سابقه ندارد. حتی در کشور روسیه نیز این میزان از وابستگی ایجاد نشده و این اتفاق می‌تواند تهدیدی برای کشور محسوب شود. افزایش مصرف انرژی در مصارف غیرمولد نیز یکی از معضلات دیگری است که مصرف انرژی تا ۴ برابر مصرف جهانی نیز از آن جمله است.

هم مردم و هم مسئولین انتظارات زیادی دارند. ما به مصرف چیزی حدود ۱ میلیارد مترمکعب تولید گاز خواهیم رسید که از این میزان چیزی حدود ۶۱۰ میلیون مترمکعب مصرف خانگی است. مبحث ۱۹ سال‌هاست که تصویب شده، ولی هنوز عملی نشده است. ما در این زمینه نسبت به شاخص‌های جهانی عقب هستیم. گاز در کشور به‌اندازه کافی وجود دارد، ولی متأسفانه مشکل در بخش مصرف است.

باید زمینه‌ای ایجاد شود تا نقش انرژی‌های تجدیدپذیر در سبد انرژی کشور پررنگ‌تر گردد؛ چراکه کم شدن فشار میادین گازی امری طبیعی است. سرمایه‌گذاری در نفت و گاز کمتر از میزانی است که ما به آن نیاز داریم و به همین دلیل از صنعت فولاد کمک گرفتیم تا در این مسیر ما را یاری کند. در جلسه‌ای که با مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه داشتیم نیز این موضوع را مطرح کردیم. از اقدام فولاد مبارکه برای سرمایه‌گذاری در میادین گازی استقبال می‌کنیم تا منابع موردنیاز در این زمینه را تأمین کنند.

در صنعت نفت نیز برای رسیدن به ۴ میلیون بشکه نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم که در صورت افزایش ۲ میلیون بشکه‌ای، عواید زیادی نصیب کشور خواهد شد. البته مسیر سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر به سمت سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد رفته و این در حالی است که کشور به سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی، پالایشگاه و... نیز نیاز دارد و باید این روند اصلاح شود تا دچار چالش نشویم.

در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی یکی از موضوعات مهم، کم بودن قیمت انرژی است. به همین دلیل در بسیاری از موارد رغبتی برای بهینه‌سازی وجود ندارد و در این زمینه اتلاف زیادی در برخی صنایع وجود دارد. باید در این زمینه تلاش و همت بیشتری صرف گردد و این در حالی است که تسهیلات برای توسعه در بالادست استفاده شده و به این موضوع کمتر پرداخته شده است.

توسعه‌ها باید با برنامه‌ریزی بیشتری صورت پذیرد و براساس منابع، زیرساخت‌های کشور را ایجاد کنیم. وزارت‌های صمت، نیرو، نفت و دیگر بخش‌های دولت باید توافقی در این زمینه شکل بدهند تا توسعه‌ها به‌صورت دقیق‌تری انجام پذیرد. البته در این زمینه اقداماتی برای اصلاح امور انجام شده که البته بخشی از این اقدامات برای رسیدن به نتیجه مطلوب نیاز به زمان دارد.

منابع تقریبا به‌رایگان به دست مصرف‌کنندگان خانگی می‌رسد و این در حالی است که قیمت برای صنایع افزایش یافته است. قیمت تمام‌شده برای صنایع افزایش یافته که این موضوع نیز برای صنایع چالش‌هایی ایجاد کرده است. این موضوع برای ما بسیار ناراحت‌کننده است که صنایع در فصل زمستان با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستند، ولی نکته اینجاست که موضوع قطع گاز، مکانیسمی خاص دارد.

از فولاد مبارکه تشکر می‌کنیم که پیشنهاد خوبی برای سرمایه‌گذاری در زمینه تعویض بخاری‌های خانگی ارائه کرده و ما آماده پذیرش چنین پیشنهادهایی از سوی صنایع دیگر کشور نیز هستیم.

صندوقی برای تأمین اعتبار بهینه‌سازی مصرف انرژی باید تشکیل شود؛ چراکه پاشنه آشیل این موضوع تسهیلات و سرمایه اولیه است. همچنین باید انرژی صرفه‌جویی‌شده با توجه به قوانین موجود نظیر ماده ۱۲ به سمت صنعت بیاید. راه‌اندازی بازار خرید و فروش انرژی تولیدشده نیز یکی دیگر از اقداماتی است که باید در عرصه انرژی کشور انجام شود تا بتوانیم شاهد ارتقای این حوزه باشیم.

موضوع مدیریت تقاضا و بهینه‌سازی مصرف انرژی به‌جای افزایش تولید بسیار مهم است. به‌طورکلی باید همکاری‌ها بین مدیران مربوطه و صنعت فولاد بیشتر شود تا به افق‌های موردنظر خود برسیم. انتخاب نوع تکنولوژی‌ها و در نظر گرفتن میزان تعهد به صنعت فولاد کشور نیز باید مورد توجه قرار بگیرد تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری شود. باید در این زمینه یک توافق کلی و اجماع صورت پذیرد تا بتوانیم اقدامات بیشتری برای افزایش توان صنعت فولاد کشور و کمک به این صنعت مهم انجام دهیم.

منیژه غلامرضایی، مدیر زیرساخت ایمیدرو:

انعقاد تفاهم‌نامه با نیروگاه‌ها برای تأمین انرژی صنعت فولاد

برای رفع چالش‌های انرژی در صنعت فولاد برنامه‌ریزی‌هایی ازجمله تفاهم‌نامه با نیروگاه‌ها تا ۴ سال آینده انجام شده، اما در حوزه گاز نیاز به زمان بیشتری برای برنامه‌ریزی است.

قطعا اگر سرمایه‌گذاری وارد صنعت فولاد ‌شود، باتوجه‌به هزینه سرمایه‌گذاری در زیرساخت که بخش عمده‌ای از هزینه طرح را شامل می‌شود، این صنعت باید به انرژی‌های موردنیاز خود همچون آب و گاز دسترسی خوبی داشته باشد. سرمایه‌گذاران در بخش فولاد عمدتا خصوصی هستند. این سرمایه‌گذاران برای سوددهی بیشتر باید دسترسی آسان به انرژی موردنیاز را مدنظر داشته باشند.

سرمایه‌گذارانی که قصد ورود به این صنعت استراتژیک را دارند باید دانش و تخصص کافی در این زمینه داشته باشند. ما منعی برای سرمایه‌گذاران قائل نشدیم، مگر اینکه دستگاه‌های تأمین‌کننده انرژی مجوزهای لازم را صادر نکنند.برای رفع چالش‌های انرژی در صنعت فولاد برنامه‌ریزی‌هایی ازجمله تفاهم‌نامه با نیروگاه‌ها تا ۴ سال آینده انجام شده؛ اما در حوزه گاز نیاز به زمان بیشتری برای برنامه‌ریزی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =