مسئولیت اجتماعی

بر اساس گزارش کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران استان‌های تهران و اصفهان رتبه‌های برتر کشور در زمینه مسئولیت اجتماعی شدند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، مسئولیت اجتماعی ادبیات جدید در صنایع اما قانونی با قدمت است، مفهومی که این روزها با توجه به شرایط اقلیمی، کیفیت هوا، چالش‌های محیط زیستی و وضعیت اجتماعی و اقتصادی در جامعه رنگ و بوی بیشتری به خود گرفته و رفته رفته شرکت‌های مختلف در بخش دولتی، خصوصی و خصولتی به این امر توجه ویژه‌ای نشان داده‌اند.

از سویی مطالبه‌گران اجتماعی و دوستداران محیط زیست نیز همواره پیگیر تحقق مسئولیت اجتماعی در همه صنایع و به ویژه صنایع بزرگ و تاثیرگذار بوده‌اند و تا کنون نیز خروجی بسیار خوبی را دریافت کرده‌اند.

اغلب صنایع بزرگ طی سال‌های اخیر در زمینه توسعه فضای سبز، کاهش مصرف آب خام و استفاده از پساب، توسعه اشتغال زایی در جوامع محلی، افزایش کیفیت زندگی شهروندان اطراف این صنایع، کمک به محرومان جامعه و ... اقدامات ارزنده‌ای را انجام داده‌اند که هر سال با توجه به برنامه‌های هر شرکت در جشنواره مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها از آنها بر اساس خوداظهاری و همچنین بررسی‌های میدانی و تخصصی از آنها تقدیر به عمل می‌آید.

از این رو با توجه به ایجاد فضای رقابتی بین شرکت‌های مختلف این امر به فضاسازی جدی در استان‌ها نیز تبدیل شده است واز این رو کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق بازرگانی ایران به بررسی وضعیت استان‌ها در این زمینه پرداخته و گزارشی را نیز منتشر کرده است.

این گزارش با عنوان «تحلیل وضعیت مسئولیت اجتماعی در شرکت‌های ایرانی» به‌منظور کمک به مدیران و مشاوران کسب‌وکارها و مؤسسات نیکوکاری برای شناخت بهتر، برنامه‌ریزی دقیق‌تر و اقدامات هدفمندتر در زمینهٔ مسئولیت اجتماعی تدوین شده است.

مشارکت ۲۷ استان در بررسی شاخص‌های مسئولیت اجتماعی شرکتی

در این گزارش روند فعالیت کسب و کارها در ۲۷ استان کشور مورد بررسی قرار گرفته و پس از بررسی‌های صورت گرفته با در نظر گرفتن همه شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... استان‌های تهران، اصفهان و خراسان رضوی دارای بیشترین عملکرد و توجه نسبت به مسئولیت اجتماعی بوده‌اند.

از سوی دیگر نیز باید توجه داشت که استان‌هایی همچون اردبیل، سیستان و بلوچستان، لرستان، و خراسان شمالی دارای کمترین شرکت‌های حاضر در پژوهش هستند و از این رو در این زمینه در این استان‌ها نیاز به فرهنگسازی جدی‌تر برای توجه به مسئولیت اجتماعی هستیم.

در این گزارش آمده است که بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته نگاه مدیران بالایی در زمینه توجه به مسئولیت اجتماعی در تحقق آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این تحقیقات حدود ۷۲ درصد از مدیران ارشد درآمدزایی، سودآوری، و حفظ اشتغال را اصلی‌ترین تعریف از مسئولیت اجتماعی مطرح کرده‌اند؛ چنین دیدگاهی نشان می‌دهد مسئولیت اقتصادی، که مبنایی برای ایفای سایر مسئولیت‌های کسب‌وکار نسبت به جامعه است، برای شرک‌های حاضر در پژوهش دارای بیشترین اهمیت است.

پاسخ‌های دیگر بافاصله‌ای معنادار نسبت به مسئولیت‌های اقتصادی به ترتیب «بازبینی محصولات، خدمات و استراتژی‌‎ها بر مبنای تعهد به جامعه» و «انطباق فعالیت‌های شرکت با قوانین و مقررات» است. کمترین میزان پاسخگویی مربوط به «کمک‌های مادی و غیرمادی به خیریه‌ها و اقشار نیازمند» بوده است.

در جمع‌بندی این پژوهش بر نقش رسانه‌‎های جمعی در آشنایی فعالان اقتصادی با مقوله مسئولیت اجتماعی تأکید شده است. بر این اساس، رسانه‌ها و ابزارهای ارتباط‌جمعی، نقش مهمی در آشنایی با مسئولیت اجتماعی و ترویج این مفهوم در بین کسب‌وکارها دارند. بر اساس پاسخ شرکت‌های حاضر در پژوهش، دوستان، همکاران و آشنایان بیشترین سهم را در افزایش آگاهی از اقدامات مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها داشته‌اند.

نقش کمرنگ صدا و سیما در فرهنگسازی در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکتی

به‌عبارت‌دیگر، اقدامات مسئولیت اجتماعی در جلسات کاری، محافل همکاران و آشنایان بیشتر موردبحث و طرح قرار می‌گیرد. بعدازآن، شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری در آشنایی با مسئولیت اجتماعی مؤثرتر بوده‌اند.

به نظر می‌رسد، رسانه‌‎های جمعی مانند مجلات، روزنامه‌ها، یا حتی صداوسیما هنوز توجه زیادی به بررسی و تحلیل اقدامات مسئولیت اجتماعی ندارند و همین باعث شده است نقش کمی در اطلاع‌رسانی در این زمینه داشته باشند. همچنین، این نتایج حاکی از تولید محتوای بسیار کم در ارتباط با مسئولیت اجتماعی در شبکه‌های اجتماعی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =