بهشتی

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: ایران روی مدار بی قراری‌های طبیعی است و از این رو در یک سال پنج هزار و ۸۰۰ مخاطره طبیعی در این کشور اتفاق افتاد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، سید محمد بهشتی ظهر چهارشنبه ۲۵ خرداد در دومین روز اجلاس سازندگان و طراحان مسکن اصفهان با بیان اینکه اصفهان نقطه ضعف من برای سفر کردن است، اظهار داشت: علی رغم اینکه سالها به دلیل بیماری از مسافرت محروم بوده‌ام اما نتوانسته‌ام به اصفهان سفر نکنم.

وی با بیان اینکه تاریخ اصفهان مایه مباهات ایران و جهان بوده است، ادامه داد: زمانی که این شهر به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد بین ۵۰ تا ۶۵ هزار جمعیت داشته است، همچنین در دوره صفویه برنامه‌ریزی برای توسعه اصفهان به اندازه ۶۵۰ هزار نفر جمعیت و امروز این جمعیت به بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده است.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه افزایش انفجاری جمعیت بد نیست اما باید برنامه‌ریزی‌ها برای این جمعیت به روز رسانی شود، افزود: این روزها همه تقصیرها را بر گردن رشد بی‌رویه شهرها می‌اندازند و آن را یکی از دلایل مشکلات شهرها می‌دانند این در حالی است که از دهه ۴۰ به بعد همواره شهرها براساس طرح جامع رشد یافته است.

وقوع ۵۸۰۰ حادثه طبیعی طی یک سال در ایران

وی با بیان اینکه ایران به دلیل قرار گرفتن در تقاطع کوهستانی و بیابانی کره زمین به سرزمین بی قراری‌ها معروف است، تصریح کرد: باید توجه داشت که تنها در سال ۹۹، پنج هزار و ۸۰۰ رویداد مخرب طبیعی در ایران اتفاق افتاد که در چنین شرایطی باید بی‌قراری سرزمین را به رسمیت شناخت و مطابق آن در این سرزمین زندگی کرد اما همه طرح‌های جامع و آیین‌نامه‌ها براساس سرزمین‌های متعادل تهیه شده است.

بهشتی با اشاره به وقوع سیل‌های زیاد در سال ۱۳۹۸در کشور افزود: بناهای تاریخی با بیش از ۷۰ سال قدمت در این سیل‌ها تخریب نشد اما سایر بناها کاملاً خراب شدند از همین رو به نظر می‌رسد در گذشته به بی‌قراری سرزمین توجه بیشتری شده است.

وی با اشاره به اینکه برای تعمیر بناها برای تعیین نوع کاشی بعضا ده‌ها سال زمان نیاز است، اضافه کرد: این در حالی است که ما برای زمان بر بودن تعمیرات همیشه مورد نقد قرار می گیریم.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به اینکه کهن‌ترین خشت ساخت دست بشر در ایران و نزدیکی تهران کشف شده است، افزود: معماری ایران با استفاده از خشت، گل و آجر بوده و در این شرایط اقلیمی دوام آورده است. جامعه مهندسی ایران در عرصه حرفه، مدیریت و برنامه‌ریزی بی‌قراری ایران را به رسمیت نمی‌شناسد.

صدای مخاطرات فرونشست در اصفهان شنیده می شود

وی با بیان اینکه سرزمین ایران در حوزه آب، خاک، محیط ‌زیست و هوا به آستانه تحمل رسیده است، اضافه کرد: همزمان با تغییرات اقلیمی نیز مواجه هستیم که مخاطرات طبیعی و بی‌قراری کشور را تشدید می‌کند.

بهشتی با بیان اینکه فرونشست اصفهان صدای مخاطراتی شبیه فروریختن متروپل در آبادان است، افزود : مسئولان باید توجه داشته باشند که فرونشست اثراتی به بار می آورد که جبران آن نا ممکن است.

وی با تاکید بر اینکه باید به اهلیت خود در حوزه ساخت و ساز رجوع کنیم، اضافه کرد: همه ورودی‌ها در حوزه مهندسی و برنامه‌ریزی باید به این نکته توجه داشته و به اهلیت ایرانی خود رجوع کنند و بدانند بی‌قراری این سرزمین امری نیست که نتوان با آن مقابله کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =