شرکت فولاد خوزستان

شرکت فولاد خوزستان طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد وضع عوارض صادراتی پلکانی، کاهش چشمگیر درآمد این شرکت را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایراسین، شرکت فولاد خوزستان که با نماد فخوز در بازار سرمایه معامله می‌شود با انتشار اطلاعیه‌ای به منظور شفاف‌سازی اعلام کرد: بازگشت به نامه واصله از سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر لزوم رعایت ماده ۲ مکرر ۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان، به استحضار می‌رساند به پیوست اطلاعات تکمیلی جهت استحضار ذی‌نفعان محترم ارسال می‌شود.

بدیهی است در صورت وقوع هرگونه رویداد با اهمیت، مراتب مطابق مفاد ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان افشا می شود.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: در صورت وقوع هرگونه رویداد با اهمیت، مراتب مطابق مفاد ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان افشا می‌شود.

در پیوست شماره یک اطلاعیه شرکت فولاد خوزستان آمده است:« بازگشت به نامه شماره پیگیری ۸۶۹۹۲۲ مورخ ۲۵ فروردین ماه سال ۱۴۰۱ سازمان بورس و با توجه به مفاد ماده ۱۶ قانون توسعه بازارها و نهادهای مالی جدید به استحضار می‌رساند بخشنامه شماره ۶۰/۲۶۹۷۶ مورخ ۲۰ فروردین ماه سال ۱۴۰۱ وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر وضع مالیات و عوارض بر صادرات محصولات از جمله شمش صادراتی به این شرکت ابلاغ شد.

به واسطه عدم رفع ابهامات قیمت حامل‌های انرژی برق و گاز، قیمت‌گذاری شمش در بورس کالا، نحوه اعمال محدودیت‌های برق، تعیین قیمت سنگ آهن و نهایتا با توجه به متغیر بودن شاخص ماهانه قیمت مبنای عوارض فوق الذکر بر اساس بخشنامه جهت محاسبه مبلغ عوارض بر اساس عملکرد واقعی صادرات و شناسایی اثرات آن بر بازار داخل عرضه شمش، تعیین دقیق اثرات آن بر سودآوری و بازدهی این شرکت در شرایط فعلی مقدور نبوده لیکن کاهش چشمگیر درآمد و سود متاثر از عوامل فوق‌الذکر پیش‌بینی می‌شود.»

به گزارش خبرنگار ایراسین، بیستم فروردین‌ماه سال جاری وزارت صمت طی نامه‌ای، از اعمال عوارض صادراتی بر محصولات زنجیره فولاد خبر داد. این اقدام دولت، اعتراض فعالان و مسئولان عرصه فولاد را به دنبال داشت. بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در همین خصوص طی نامه‌ای به سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفته با توجه به درگیری اوکراین و روسیه در بازارهای صادراتی ایجاد شده، فرصتی پیش آمده تا تولیدکنندگان فولاد ایران بتوانند خلاء موجود در بازار جهانی فولاد را پر کنند. چین و ترکیه در تلاشند تا در عرضه فولاد در بازارهای جهانی فولاد، خود را جایگزین روسیه و چین کنند. همچنین با توجه به قیمت‌های فوب محصولات فولادی در دریای سیاه و قیمت‌های فوب ایران که به دلیل محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها حداقل ۱۵ درصد زیر قیمت‌های منطقه معامله می‌شود، اخذ عوارض از صادرات ظلم مضاعف به فولادسازان ایرانی است.

وی در بخش دیگری از نامه خود به وزیر صمت تصریح کرد: «این اقدام چنین تداعی می‌کند که هدف اصلی از وضع عوارض صادراتی، صرفا کسب درآمد از منافع تولیدکنندگان است. تبعات نامطلوب این اقدام بر بازار سرمایه که بیش از ۵۰ درصد آن در اختیار سهامداران شرکت‌های فولادی، معدنی و پتروشیمی است، بسیار منفی برآورد می‌شود. نمونه آن هم سقوط شدید ۳۳ هزار واحدی شاخص بورس اوراق بهادار فقط در تاریخ ۲۳ فروردین ماه سال جاری یعنی یک روز پس از انتشار نامه صدرالاشاره، است.»

این در حالی است که مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت:« با توجه به نامه معاون‌ اول رئیس‌جمهوری، دستورالعمل وضع عوارض برای صادرات برخی کالاها در شرایط اضطراری به موجب ماده ۳ بند ۶ مصوبه شصت و ششمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به تصویب رئیس‌جمهوری رسیده و برای اجرا، ابلاغ و اعلام شده است.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =