کارگران

مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست فولاد مبارکه گفت: شرکت فولاد مبارکه یکی از ارزش‌های پنج‌گانه سازمانی خود را به ایمنی در محیط کار اختصاص داده است و با تعریف یک مدل منحصربه‌فرد در زمینه مدیریت ایمنی، یک الگوی موفق جهانی به شمار می‌رود.

به گزارش ایراسین، حسین مدرسی فر، مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست شرکت فولاد مبارکه در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین در خصوص ایمنی در صنایع اظهار کرد: ایمنی یک فرهنگ و ارزش است و فولاد مبارکه یکی از ارزش‌های پنج‌گانه سازمانی خود را به ایمنی در محیط کار اختصاص داده است و به همین دلیل در فولاد مبارکه کار به‌صورت ایمن انجام می‌شود و همیشه از شعار کار ایمن حمایت کرده است.

وی با اشاره به اینکه فولاد مبارکه تمام برنامه‌های خود را بر مدار ایمنی استوار کرده، افزود: شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان یک شرکت پیشرو در جهت تحقق هدف کار ایمن همیشه سلامتی کارکنان خود را مورد بررسی قرار می‌دهد و در نقشه استراتژی شرکت، ایمنی یکی از محورهای فعالیت‌هاست و این نقشه برای آن هدف‌گذاری می‌کند و کل سازمان را مجاب می‌نماید تا در این راستا هدف‌گذاری کنند.

وی ادامه داد: خوشبختانه در سال‌های اخیر ثابت کردیم که ما در ایمنی یک الگوی موفق در دنیا هستیم و به دلیل اینکه در سیستم مدیریت عالی سازمانی، حوزه ایمنی به‌عنوان یک بحث مهم شناخته می‌شود، توجه فولاد مبارکه به این موضوع، آن را از دیگر شرکت‌ها متمایز کرده است و یک مدل منحصربه‌فرد در این حوزه تعریف شده است.

ارزیابی ماهانه عملکرد واحدها از نظر ایمنی

وی با تأکید بر اینکه مدیریت ایمنی در فولاد مبارکه در راستای مدیریت ریسک است، اضافه کرد: هر ریسکی که سازمان را تحت تأثیر قرار دهد با تهیه دستورالعمل ایمنی تحت کنترل قرار می‌گیرد و این دستورالعمل‌ها به تمامی کارکنان در همه سطوح با توجه به نوع کار آموزش داده می‌شود و در جهت ارزیابی اقدامات، سیستم بازرسی ایمنی برای بازرسی فرایندها تدوین ‌شده است.

مدرسی فرتأکید کرد: برای برخی فعالیت‌های پرریسک مجوز انجام کار و کارت ایمنی تعریف شده و تمام دستورالعمل‌ها که در سازمان تهیه می‌شود به‌صورت ماهیانه، فصلی، شش‌ماهه و یک‌ساله مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و همچنین برای بهبود فرایندها به‌صورت ماهیانه ارزیابی عملکرد واحدها اجرا می‌شود و نقاط قوت و ضعف فعالیت‌ها شناسایی و پس از آن، برنامه‌ریزی بر اساس چرخه بهبود مستمر PDCA انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: با وجود تمام این برنامه‌ریزی‌ها ممکن است حوادث جزئی و شدید و شبه‌حوادث رخ دهد و به همین دلیل مدیریت رویدادها را در سیستم مدیریت ایمنی مستقر کردیم و ممکن است این رویدادها برخی اوقات از دست سازمان خارج باشد و به همین دلیل مدیریت در شرایط اضطراری و یا مدیریت بحران را در این سیستم در نظر گرفته شده است، همچنین بایستی برای کسانی که با این خطرات روبه‌رو هستند لوازم حفاظت فردی تهیه کرد که به همین دلیل مدیریت لوازم حفاظت فردی را در سیستم مدیریت ایمنی تعریف شده است.

مدرسی‌فر در زمینه ایمنی نیروهای پیمانکاری تصریح کرد: برای ایمنی فعالیت‌های در پیمان، سیستم‌های مرتبط تدوین و جاری‌سازی شده است.

سیستم مدیریت ایمنی نظام‌مند فولاد مبارکه

مدیر HSE فولاد مبارکه اظهار داشت: تمام این سیستم‌ها پس از برنامه‌ریزی باید به اطلاع همه کارکنان برسد؛ لذا نظام اطلاع‌رسانی تدوین‌شده تا بتوانیم این برنامه را به بهترین نحو اجرایی کنیم. همه این فعالیت‌ها حاصل تلاش مستمر با رویکرد نوآورانه است که با یادگیری از رویدادها و حوادث دیگر شرکت‌ها تمامی فعالیت‌ها و گردشکارها روزآمد می‌شود. باید به این نکته نیز اشاره کنم که این سیستم نظام‌مند طی ممیزی‌های ایزو ۴۵۰۰۱ و همچنین ارزیابی‌های EFQM به‌عنوان یک سیستم منحصربه‌فرد در صنایع کشور شناخته شده است.

وی در خصوص نحوه تأمین ایمنی کارگران در شرایط پاندمی کووید ۱۹ بیان کرد: ما در این مدت در قالب ایزو ۴۵۰۰۵ که یک برنامه مدیریت کار ایمن در شرایط پاندمی کووید ۱۹ است کار خود را استمرار دادیم و بدون اینکه کوچک‌ترین مشکلی برای سلامت کارگران پیش بیاید به فعالیت خود ادامه می‌دهیم و تمام شرایط تأمین سلامتی کارمندان و کارگران در همین قالب مدیریتی بررسی و اقدام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ما در ۱۰ سال گذشته ۲ برنامه ایمنی پنج‌ساله اول و پنج‌ساله دوم را اجرا کردیم که توانستیم به نتایج قابل قبولی دست پیدا کنیم و خیلی از این نتایج به‌عنوان الگوی جهانی مطرح است و در ۵ سال آینده تا ۱۴۰۵ برنامه پنج‌ساله سوم را مستقر خواهیم کرد و امیدواریم به هدف خود که سلامتی کارکنان و بهترین بودن در دنیا است برسیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =