معدن

فرسودگی ماشین‌آلات معدنی و ممانعت وزارت صمت از ورود ماشین‌آلات جدید، سبب شده تا تولید مواد معدنی در سال‌جاری حدود ۴۰ درصد کاهش یابد.

به گزارش ایراسین بر اساس گزارش مرکز آمار ایران رشد معادن در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته به منفی ۲.۵ درصد رسیده است. این بدان معناست که ارزش تولیدات مواد معدنی در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن با ۲.۵ درصد کاهش مواجه شده است.

به اعتقاد برخی کارشناسان، فرسودگی ماشین‌آلات معدنی و ممانعت وزارت صمت از ورود ماشین‌آلات جدید، سبب شده تا تولید مواد معدنی در سال‌جاری حدود ۴۰ درصد کاهش یابد.

آن گونه که مرکز آمار ایران اعلام کرده در ۹ ماهه سال ١٤٠٠ رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی رشد منفی ٣,٩، گروه صنایع و معادن ٧.١ درصد شامل: استخراج نفت خام و گازطبیعی ١٣.٤، سایر معادن ٢.٥-، صنعت ٣.٤، انرژی ٥.١ و ساختمان ٦.٣ درصد و گروه خدمات ٥.١ درصد نسبت به ۹ ماهه سال ١٣٩٩، رشد داشته است.

بر اساس آخرین نتایج حساب‌های ملی فصلی مرکز آمار ایران، محصول ناخالص داخلیGDP به قیمت ثابت سال ١٣٩٠ در ۹ ماهه سال ١٤٠٠ به رقم ۵ هزار و ۴۹۷ هزار میلیارد ریال با نفت و ۴ هزار و ۷۲۰ هزار میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است، در حالیکه رقم مذکور در مدت مشابه سال قبل با نفت ۵ هزار و ۲۳۱ هزار میلیارد ریال و بدون نفت ۴ هزار و ۵۴۶ هزار میلیارد ریال بوده که نشان از رشد ٥,١ درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و ٣.٨ درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در ۹ ماهه سال ١٤٠٠ دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =