مجید درویش

رئیس مرکز رتبه بندی سازمان مدیریت صنعتی در مراسم بیست و چهارمین شرکت‌های برتر ایران گفت: شرکت‌های برتر نقش لوکوموتیو اقتصاد کشور را داشته اند.

به گزارش خبرنگار ایراسین بیست و چهارمین دوره همایش شرکت‌های برتر ایران تحت عنوان IMI-۱۰۰ دوشنبه ۴ بهمن ماه در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد.

مجید درویش، رئیس مرکز رتبه بندی سازمان مدیریت صنعتی و دبیر اجرایی بیست و چهارمین دوره همایش شرکت‌های برتر ایران، اظهار کرد: ملاک فروش و درآمد در کنار ۳۲ شاخص دیگر معیار ارزیابی و رتبه‌بندی شرکت های برتر در بیست و چهارمین سال متوالی است. بر اساس شاخص‌های کمی که داده‎ های آن توسط نرم‌افزار استخراج شده است ۵۰۰ شرکت به ۵ دسته صدتایی تقسیم شدند.

وی با تاکید بر اینکه ۵۰۰ شرکت برتر ایران لوکومتیو اقتصاد کشور است، گفت: ۸۷ درصد فروش و درآمد در کشور توسط ۱۰۰ شرکت برتر در ایران حاصل شده است و بیشترین رشد فروش بین صد شرکت برتر، شرکت گروه توسعه اقتصاد ملل، شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان و شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان جایگاه برتر را داشتند.

رئیس مرکز رتبه بندی سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به اینکه شرکت فولاد مبارکه در گروه فلزهای اساسی جایگاه نخست را دارد، تصریح کرد: بیشترین کسب و کار با توجه میزان فروش بانک ها است که ۱۶.۵ درصد سهم دارند و پس از آن گروه پتروشیمی و گروه فلزات اساسی ۱۳.۵ درصد سهم دارند.

وی بانک ها در جایگاه گروه‌های صنعتی از نظر دارایی‌ها محسوب می‌شوند، گفت: از نظر اشتغال‌زایی بانکها رتبه نخست دارند و از نظر صادرات پتروشیمی، فلزات اساسی و فراورده‌های نفتی در جایگاه برتر قرار دارند.

درویش با اشاره به اینکه عمده شرکت های بزرگ در تهران، اصفهان و کرمان مستقر هستند، گفت: شاخص‌های رتبه‌بندی شاخص‌های کمی هستند و مقادیر آنها از صورت های مالی حسابرسی و تایید شده شرکت‌ها استخراج می‌شود.

وی با اشاره به ویژگی شفاف رتبه بندی IMI-۱۰۰، گفت: رتبه هر شرکت در هر شاخص به راحتی قابل بررسی و صحه‌گذاری است.

رئیس مرکز رتبه بندی سازمان مدیریت صنعتی با اشاره بالاترین رتبه فروش در شرکت های برتر، تصریح کرد: شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، بانک ملت و شرکت فولادمبارکه بالاترین جایگاه را به خود اختصاص داده اند.

وی بیشترین دارایی را به بانک ملت منتسب کرد و گفت: بانک صادرات ایران و بانک تجارت رتبه‌های برتر را دارند و میزان بیشترین دارایی به بانک ها تعلق دارد.

درویش بالاترین میزان اشتغال زایی را در شرکت ایران خودرو اعلام کرد و افزود: شرکت ساپیا و بانک ملت در میزان اشتغال زایی به عنوان یکی از شاخص‌های مهم انتخاب شرکت های برتر جایگاه اول تا سوم را دارند.

وی افزود: شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، شرکت فولاد مبارکه و بانک ملت بیشترین سودآوری را در شاخصهای ارزیابی شرکت‎‌های برتر به خود اختصاص دادنند.

رئیس مرکز رتبه بندی سازمان مدیریت صنعتی جایگاه شرکت فولاد مبارکه در بیشترین صادرات را دوم اعلام کرد و گفت: شرکت صنایع پتروشیمی و شرکت پتروشیمی نوری و شرکت صنایع مس ایران و شرکت سرمایه گذاری غدیر جایگاه های اول تا پنجم را در بیشترین میزان صادرات به عنوان شاخص مهم ارزیابی شرکت های برتر را دارند.

وی با اشاره به اینکه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس بالاترین ارزش بازار را به خود اختصاص داده است، گفت: شرکت فولاد مبارکه در جایگاه دوم بالاترین ارزش بازار است و شرکت ملی صنایع مس ایران در رتبه سوم قرار دارد.

درویش با اشاره به اینکه در سال گذشته اقتصاد ایران یک درصد رشد داشته است، گفت: رشد واقعی فروش ۵۰۰ شرکت برتر ۲۳.۶ درصد بوده است، پس می‌توان گفت که شرکت های برتر نقش لوکوموتیو اقتصاد کشور را داشته اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =