روز پایانی نمایشگاه متالکس

مدیرعامل شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان گفت: این شرکت برای تأمین آب مورد نیاز خود، پروژه استفاده از پساب شهرهای اطراف را در دست اجرا دارد که تا 2 سال آینده وابستگی خود به آب تازه(خام) را به حداقل می‌رساند.

منصور یزدی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین درباره معضل تأمین مواد اولیه در شرکت ذوب‌آهن اصفهان اظهار کرد: این معضل، مختص شرکت ذوب آهن نیست و همه تولیدکنندگان فولاد به نوعی با این مشکل مواجه هستند.

وی افزود: در زمان تأسیس شرکت ذوب‌آهن اصفهان، حجم تولیدات به اندازه زمان فعلی نبود و شرکت‌های بالادستی این صنعت هم درگیر ساخت فولاد نشده بودند، بنابراین به راحتی نیاز مواد اولیه شرکت‌های فولادی تأمین می‌شد.

مدیرعامل شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان گفت: در مقاطعی تولیدکنندگان سنگ‌آهن به دلیل سود خوب حاصل از فروش سنگ‌آهن، سرمایه‌گذاری‌های سنگینی در تولید فولاد انجام دادند؛ اگرچه سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد ارزشمند است اما نباید به تهدیدی برای شرکت‌های موجود تبدیل شود. ورود شرکت‌های تولید سنگ‌آهن به حوزه تولید و صادرات فولاد نیز در ظاهر ارزشمند است اما در باطن به قیمت آسیب زدن به سایر شرکت‌ها تمام می‌شود.

یزدی‌زاده خاطرنشان کرد: مشکل تأمین مواد اولیه برای صنایع فولادی در حال تبدیل شدن به یک معضل حاد است و اگر وزارت صمت هرچه زودتر برای این موضوع گره‌گشایی نکند، حتماً در آینده معضلات بیشتری را شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: یکی از این معضلات که ممکن است فولادسازان در آینده با آن مواجه شوند، افزایش هزینه تولید است که با سیاست کاهش قیمت دولت تضاد دارد؛ بنابراین اگر دولت می‌خواهد قیمت‌ها منطقی و معقول باشند، باید تا حد ممکن برای تأمین مواد اولیه از واحدهای فولادی بزرگ حمایت کند تا این واحدها نیز بتوانند تولیدات خود را افزایش دهند.

مدیرعامل شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان تصریح کرد: هزینه سربار در این شرکت‌ها بالاست، بنابراین اگر شاهد این اتفاق باشیم به دلیل افزایش تولید، می‌توانیم قیمت‌ها را نسبت به شرایط کنونی کاهش دهیم.

انرژی مورد نیاز ذوب‌آهن توسط خود این شرکت تأمین می‌شود

یزدی‌زاده با بیان این که علی‌رغم شرایط موجود، شرکت ذوب‌آهن دست روی دست نمی‌گذارد، گفت: به ناچار در شرایطی که سنگ‌آهن دانه‌بندی کیفی نداشته باشیم، از گندله و کنسانتره بیشتری استفاده می‌کنیم؛ این مسأله اگرچه شرایط ادامه تولید را فراهم می‌کند اما باعث افزایش قیمت تمام‌شده محصولات خواهد شد که با روح کاهش قیمت تمام‌شده در تضاد است.

وی تصریح کرد: دولت باید به صورت تکلیفی شرکت‌های تولید سنگ‌آهن را ملزم به سرمایه‌گذاری در اکتشافات، استخراج و عمیق‌تر شدن کند؛ برای این مسأله دولت می‌تواند از شرط جلوگیری از ابطال پروانه استفاده کند و شرکت‌های سنگ آهنی را ملزوم به افزایش تولید کند که البته این ظرفیت به خوبی در کشور وجود دارد.

مدیرعامل شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان درباره مشکلات تأمین انرژی نیز اظهار کرد: انرژی مورد نیاز ذوب‌آهن توسط خود این شرکت تأمین می‌شود؛ بخشی از زغال و کُک مورد نیاز با قیمت جهانی وارد و برق مورد نیاز هم توسط نیروگاه داخلی شرکت ذوب‌آهن و با استفاده از گازهای فرایندی و کم‌ترین استفاده از گاز طبیعی تأمین می‌شود.

بی‌نیازی ذوب‌آهن از آب خام تا دو سال آینده

یزدی‌زاده با بیان این که بزرگترین درد در استان اصفهان، معضل آب است که باید به خوبی مدیریت شود، ادامه داد: استان اصفهان در سطح کشور استانی بسیار ارزش‌آفرین است و نباید تولیدات آن به خاطر نبود آب آسیب ببیند.

وی خاطرنشان کرد: شرکت ذوب‌آهن با وجود این که توان تولید ۲۲۰ مگاواتی برق را دارد و همواره برق مازاد خود را به شبکه می‌فروخت، امسال ناچار به خرید برق از شبکه شد که اگر این روند ادامه داشته باشد و قرار باشد علاوه بر سایر حامل‌های انرژی نظیر زغال سنگ، برق مورد نیاز خود را هم که توان تولید آن را دارد، از شبکه برق تأمین کند، با دو مشکل مواجه خواهد شد؛ نخست افزایش قیمت تمام‌شده محصولات و دوم ایجاد یک تقاضای بار جدید از شبکه برق که بر اساس موارد گفته‌شده لازم است اقدامات جدی در زمینه تأمین آب صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان گفت: این شرکت برای تأمین آب مورد نیاز خود، پروژه استفاده از پساب شهرهای اطراف را در دست اجرا دارد که تا 2 سال آینده، وابستگی ذوب‌آهن اصفهان به آب تازه(خام) به حداقل خواهد رسید.

برای صادرات ریل وارد مذاکره شده‌ایم

یزدی‌زاده درباره وضعیت صادرات ریل جدید تولید شده در ذوب‌آهن نیز گفت: پس از تولید این ریل در شرکت ذوب‌آهن  و تأیید وزارت راه، برنامه‌ریزی برای صادرات این محصول انجام شد و با چندین شرکت خارجی وارد مذاکره شدیم.

وی ادامه داد: از آن‌جایی که این محصول ارزش افزوده بالایی دارد(تفاوت حداقل ۳۰۰ دلاری ریل به ازای هر تن در مقایسه با شمش) با دنبال استفاده حداکثری از این ظرفیت هستیم.

مدیرعامل شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان درباره مهم‌ترین برنامه این شرکت برای ۶ ماه دوم سال جاری نیز اظهار کرد: مهم‌ترین هدف ما برای نیمه دوم سال، عملیاتی کردن برنامه بودجه شرکت از نظر کمّی و کیفی است، به گونه‌ای که روند ایجاد تنوع بیشتر در تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر را ادامه دهیم.

یزدی‌زاده با اشاره به تغییر مدیریت در شرکت فولاد مبارکه گفت: شرکت ذوب‌آهن همواره به دنبال تعامل با شرکت فولاد مبارکه بوده که از مدیرعامل جدید این شرکت نیز که دارای سابقه فعالیت در شرکت ذوب‌آهن است و از بدنه فولاد مبارکه به عنوان مدیرعامل این شرکت انتخاب گردیده، انتظار تعاملات بیشتری داریم؛ شناخت دو مجموعه از ظرفیت یکدیگر می‌تواند به ایجاد شرایط بهتر برای آینده‌ای درخشان‌تر کمک قابل توجهی کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =