• ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۸
  • خبرنگار: Yousof-nasr
  • کد خبر: 18397
  • readingTime: ۲ دقیقه
گروه صنعتی انتخاب الکترونیک- اسنوا-لوزام خانگی- کارگر-کارخانه-کارگر کارخانه

احیای ۳۶ واحد تولیدی نیمه‌تعطیل و راکد از برنامه‌های امسال دست‌اندرکاران حوزه اقتصادی سیستان و بلوچستان برای توسعه صنعت این استان است.

به گزارش ایرنا، واحدهای تولیدی در هر جامعه‌ای نقطه مهمی از اقتصاد آن را تشکیل می‌دهند اقتصادی که اگر واحدهای تولیدی در آن نتوانند نقش پویایی را ایفا کنند خیلی زود از هم فروپاشیده و شرایط معیشت مردم و ساکنان آن جامعه را دچار مشکل می‌کند.

 یکی از مسائل مهم در مورد واحدهای تولیدی این است که این واحدها برای بقا و ماندشان در جامعه به شرایطی نیاز دارند گاهی فراهم نشدن  این شرایط در کنار تحریم‌های بین‌المللی، پیچ و خم های اداری و بعضا کارشکنی‌های داخلی و سایر عوامل دیگر دست به دست هم می‌دهند تا یک واحد تولیدی از نفس بیفتد.

وقتی واحد تولیدی عملکردش را از دست بدهد کوچکترین و فوریترین اثرش از بین رفتن اشتغال بوده، بماند که چه اثر سوء  بلند مدت اجتماعی یا فرهنگی هم می‌تواند داشته باشد که خود حکایتی مفصل است.

هدف از این گزارش رفتن به سراغ واحدهای تولیدی راکد و نیمه تعطیل و اطلاع از اینکه امسال چند واحد قرار است دوباره شروع به کار کنند و تا الان چند واحد به چرخه حیات اقتصادی بازگشته‌اند.

آنچه گذشت

تلاش برای احیای واحدهای نیمه‌تعطیل سیستان و بلوچستان

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی سیستان و بلوچستان گفت: پارسال ۲۱ واحد تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سیستان و بلوچستان  به چرخه تولید بازگشتند.

علیرضا راشکی  با بیان اینکه این تعداد واحد تولیدی توانستند فرصت اشتغال را برای ۳۸۴ نفر به صورت مستقیم ایجاد کنند  بیان کرد: عمده واحد‎های تولیدی که از سال گذشته تاکنون راه‌اندازی مجدد شده‌اند در شهرک‌ها و نواحی صنعتی زاهدان میرجاوه، زاهدان کامبوزیا، زاهدان کارگاهی، کنارک، زابل محمدآباد ،خاش، نگور و پسابندر مستقر هستند.

 برنامه‌های امسال برای احیای واحدهای نیمه تعطیل و راکد

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی سیستان و بلوچستان در مورد احیای این واحدها در سال ۱۴۰۰ گفت: ۳۶ واحد تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان امسال راه‌اندازی مجدد می‌شوند.

وی تاکید کرد: از ابتدای سال تاکنون پنج واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری ۹۴ هزار و ۷۰۹ میلیون ریال و اشتغال ۸۷ نفر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی  سیستان و بلوچستان راه‌اندازی مجدد شده‌اند.

 وقتی یک واحد تولیدی دوباره راه‌اندازی می‌شود و یا اینکه تمایل به راه‌اندازی دارد همانند موجودی است که به مراقبت نیاز دارد این هویت تولیدی هم به حمایت نیاز دارد مراقبتی که رهبر معظم انقلاب به خوبی آن را در شعار امسال تعریف کردند.

تلاش برای احیای واحدهای نیمه‌تعطیل سیستان و بلوچستان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: در حوزه رفع موانع تولید تعداد مصوبات استان برای واحدهای تولیدی از ۳۰۰ واحد پارسال به حدود ۹۰۰ واحد امسال رسیده است.

داود شهرکی با اشاره به اقداماتی که پیش زمینه اجرای مانع‌زدایی‌ها بوده و از سال گذشته شروع شده است افزود: افزون‌بر ۶۰۰ میلیارد تومان در ۲ سال اخیر از محل‌های مختلف تسهیلات به بخش صنعت داده شده است.

او  اعتقاد داشت که این مانع زادیی‌ها از سالیان پیش در سیستان و بلوچستان آغاز شده و در نتیجه این خطه جنوب شرقی را در شاخه‌هایی برتر قرار داده است؛ و به صورت موردی بیان کرد: تولید ۸۰ درصد تور ماهیگیری کشور، تولید قطعات ریل راه‌آهن(۴۰ درصد پایند ریل راه‌آهن)، ۱۲ درصد نیاز کشور در سموم دفع آفات کشاورزی و تولید افزون‌بر ۱۶۰ میلیون قوطی کنسرو ماهی برابر با ۳۰ درصد نیاز کشور و ۳۰ درصد پاکت سیمان نیاز کشور نمونه‌هایی از نقش این استان در اقتصاد کشور هستند.

گره‌گشایی از گره‌های موجود در تولید و پیگیری و تحقق شعار پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها نیازمند اقدامات جدی است که در سیستان و بلوچستان با ادامه فعالیت‌های سالیان گذشته همچنان ادامه دارد تا هیچ واحد تولیدی تعطیل نباشد و هیچ جویای کاری در حسرت کار و رفاه نماند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =