• ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹
  • خبرنگار: Yousof-nasr
  • کد خبر: 18438
  • readingTime: ۷ دقیقه
واحد صنعتی

آذربایجان‌شرقی به عنوان یکی از استان‌های صنعتی کشور در زمان حاضر ۳۵۰ واحد تولیدی و صنعتی راکد دارد که چشم امید مالکان آنها برای خروج از رکود و بازگشت به چرخه تولید به تصمیمات و سیاستگزاری های دولت سیزدهم دوخته شده است.

به گزارش ایراسین و به نقل از ایرنا، هر چند در یک سال گذشته اقدامات ارزشمندی برای احیای ۱۰۰ واحد تولیدی راکد آذربایجان شرقی در راستای اجرای سیاست تسهیل و رفع موانع تولید، برداشته شده، اما به نظر می رسد که پویایی و شکوفایی حوزه تولید در این استان نیازمند گام های جدی تر است. 

فراهم آوردن زمینه اشتغال با حمایت از تولید و ایجاد واحدهای مختلف صنعتی و تولیدی همواره مورد تاکید دولت های مختلف بوده، ولی آنچه که مهم است میزان تحقق حمایت ها و عمل به وعده ها است تا اشتغال امروز آینده کشور را بسازد.  

آنچه ضرورت توجه بیشتر دولت به بخش تولید آذربایجان  شرقی را دو چندان می کند، خصوصی بودن بیش از ۹۰ درصد سرمایه گذاری های انجام شده در این حوزه در چهار دهه اخیر است. 

آنچه ضرورت توجه بیشتر دولت به بخش تولید آذربایجان  شرقی را دو چندان می کند، خصوصی بودن بیش از ۹۰ درصد سرمایه گذاری های انجام شده در این حوزه در چهار دهه اخیر است. 

در تبیین بیشتر این نکته، باید گفت که در آذربایجان شرقی حدود ۱۰۰ هزار نفر حقوق بگیر دولتی وجود دارد، در حالی که میزان اشتغال بخش خصوصی استان یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است؛ به عبارت دیگر تنها هشت درصد شاغلان استان در بخش دولتی هستند.

از سوی دیگر در زمان حاضر یک هزار و ۵۲۰ واحد تولیدی با پیشرفت فیزیکی بالای ۲ درصد با ۲۰ هزار و ۱۸۳ میلیارد تومان سرمایه گذاری و اشتغال زایی بیش از ۴۲ هزار نفر اشتغال زایی در سطح استان در حال اجراست که دولت سیزدهم با اندک توجهی می تواند زمینه تکمیل آنها را به عنوان هدیه ای شیرین برای مردم استان، به ویژه طیف جوانان تحصیلکرده و بیکار، فراهم کند. 

همچنین نباید این نکته را مغفول گذاشت که لزوم ایجاد اشتغال کافی در آذربایجان شرقی به عنوان پیشران توسعه و پیشرفت ایران نه فقط موجب توسعه یافتگی استان می شود، بلکه موجب تقویت صادرات و ارتباطات بین الملل از طریق تبریز به دلیل قرار گرفتن آن در مسیر ترانزیت بین المللی و نیز همسایگی با کشورهای ترکیه، جمهوری های آذربایجان و ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان، و نزدیکی به عراق، کشورهای آسیای میانه می شود.

افزایش شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی از ۴۱ به ۵۴ مورد

استاندار آذربایجان شرقی گفت: در سه سال گذشته تعداد شهرک‌های صنعتی استان از ۴۱ به ۵۴ افزایش یافته و تسهیلات خوبی برای تولیدکنندگان فراهم شده است.
 
محمدرضا پورمحمدی با تاکید بر افزایش تعاملات اقتصادی استان، اظهار کرد: صادرات غیرنفتی در سال ۱۳۹۸ به ۳.۲ میلیارد رسیده بود که نسبت به سال پیش از آن ۵۰ درصد افزایش داشت.
 
پورمحمدی ادامه داد: نرخ بیکاری در آذربایجان شرقی در سال‌های گذشته سیر کاهشی داشته، به‌طوری‌که متوسط نرخ بیکاری در کشور ۱۰.۳ درصد است و نرخ بیکاری استان در سال جاری به ۷.۴ درصد کاهش یافته است.
 
وی افزود: از صنعت‌گران و کارآفرینان استان تشکر می‌کنیم که با وجود تحریم‌ها و شرایط سخت اقتصادی غیرتمندانه فعالیت کرده و از نظر ایجاد واحدهای جدید و توسعه واحدها رتبه اول و دوم کشور را داریم.
 
پورمحمدی با اشاره به اقدامات انجام شده برای مهاجرت معکوس در روستاهای استان، ادامه داد: سال گذشته ۴۹۰ میلیارد تومان برای اشتغال پایدار روستایی در استان سرمایه‌گذاری شده است تا از مهاجرت روستاییان جلوگیری شود.

احیای ۱۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در آذربایجان شرقی

سرپرست معاونت امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با ایرنا، تعداد واحدهای فعال تولیدی و صنعتی استان را چهار هزار و ۱۱۹ مورد ذکر و اعلام کرد: در یک سال اخیر ۱۰۰ واحد تولیدی در داخل و خارج از شهرک های صنعتی استان احیا شده و به چرخه تولید بازگشته اند. 

آرش نگاهبان، تعداد واحدهای تولیدی و صنعتی راکد استان را ۳۵۰ واحد ذکر کرد و افزود: در زمان حاضر یک هزار و ۵۲۰ واحد تولیدی با پیشرفت فیزیکی بالای ۲ درصد در سطح آذربایجان شرقی در دست اجراست.

وی اضافه کرد: این تعداد طرح با ۲۰ هزار و ۱۸۳ میلیارد تومان سرمایه گذاری پس از تکمیل برای بیش از ۴۲ هزار نفر اشتغال زایی خواهد داشت. 

وی ادامه داد: همچنین ۹۲۱ طرح تولیدی و صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد و سرمایه گذاری ۱۱۳ هزار و ۸۱۰ میلیارد تومان در سطح استان در حال اجراست. 

سرپرست معاونت امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی همچنین از ایجاد ۱۵۷ واحد صنعتی جدید در سال جاری با سرمایه گذاری یک هزار و ۸۶۸ میلیارد تومان و اشتغال زایی برای ۲ هزار و ۳۰۰ نفر در استان خبر داد .

وی با اعلام اینکه تعداد واحدهای صنعتی ایجادی در آذربایجان شرقی در چهار ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۰ درصد افزایش یافت، گفت: بیشترین واحدهای ایجاد شده در زمان مذکور در گروه های صنعتی ساخت ماشین آلات و تجهیزات، محصولات از لاستیک و پلاستیک ، ساخت مواد و محصولات شیمیائی ، ساخت منسوجات و محصولات غذایی و آشامیدنی هاست .

وی افزود : تا پایان تیر ماه سال جاری، بیشترین واحدهای صنعتی در شهرستان های تبریز، آذرشهر و شبستر راه اندازی شده اند.

سرپرست معاونت امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی همچنین از راه اندازی ۷۷ طرح توسعه ای واحدهای تولیدی در چهار ماهه اول امسال با سرمایه گذاری ۱۰۷۳ میلیارد تومان و اشتغال زایی برای بیش از ۶۸۰ نفر در استان خبر داد.
وی خاطرنشان کرد : بیشترین واحدهای راه اندازی شده ناشی از توسعه واحدهای تولیدی، در گروه های صنعتی ساخت ماشین آلات و تجهیزات ، محصولات فلزی فابریکی و محصولات از لاستیک و پلاستیک بوده است.

سرپرست معاونت امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی همچنین از راه اندازی ۷۷ طرح توسعه ای واحدهای تولیدی در چهار ماهه اول امسال با سرمایه گذاری ۱۰۷۳ میلیارد تومان و اشتغال زایی برای بیش از ۶۸۰ نفر در استان خبر داد.

نگاهبان همچنین اعلام کرد: در راستای سیاست حمایت و تعمیق تولید داخلی، معافیت گمرکی ماشین آلات در چهار ماهه نخست امسال ، نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۳ درصد کاهش یافته است.

اشتغال زایی بیش از ۱۲۶ هزار نفری بخش تولید در آذربایجان شرقی

معاون برنامه ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی نیز در گفت و گو با ایرنا، تعداد کل پراونه های تولیدی و صنعتی صادر شده فعال در استان را چهار هزار و ۱۱۹ مورد با اشتغال زایی ۱۲۶ هزار و ۲۰۷ مورد اعلام کرد. 

نادر اصغرپور، گفت: در مرداد ماه پارسال پروناه های تولیدی و صنعتی صادر شده در استان زمینه اشتغال ۸۹۶ نفر را فراهم کرده بودند که این رقم امسال با کاهش ۵۲ درصدی به ۴۲۶ نفر افت کرده است.  

وی افزود: تاکنون ۷۸۴ فقره جواز تاسیس ایجادی از طریق معاونت برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی، صادر شده که از پیشرفت فیزیکی تقریبی ۵۵ درصدی برخوردار بوده و این موضوع نشان از افزایش علاقه مندی به سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی دارد.

اصغرپور اظهار کرد: بیشترین میزان صدور جواز تاسیس ایجادی مربوط به شهرک های صنعتی در شهرستان های تبریز، آذرشهر، شبستر و بستان آباد می باشد.

وی یادآوری کرد: در چهار ماهه اول امسال بیشترین جواز ایجادی صادره مربوط به گروه های صنعتی ساخت ماشین آلات و تجهیزات، محصولات فلزی فابریکی، محصولات از لاستیک و پلاستیک، ساخت مواد و محصولات شیمیایی، محصولات غذایی و آشامیدنی ها بوده است.

اصغرپور با تأکید بر اینکه بیشترین جواز توسعه ای صادره در این بازه زمانی در گروه های صنعتی محصولات از لاستیک و پلاستیک، انتشار، چاپ و تکثیر، محصولات غذائی و آشامیدنی ها بوده است، گفت: تا پایان تیر ماه امسال ۸۰ فقره جواز تاسیس توسعه ای صادر شده که رشد حدود ۴۳ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است.

وی ادامه داد: این میزان تقاضا برای صدور جواز توسعه ای در آذربایجان شرقی، بیانگر افزایش علاقه مندی واحدهای تولیدی به افزایش ظرفیت تولید و تنوع محصولات تولیدی واحدهای صنعتی استان است.

صادرات بیش از ۴۲۰ میلیون دلاری آذربایجان شرقی در سال جاری 

معاون برنامه ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی همچنین گفت: در چهار ماهه نخست امسال بیش از ۶۸۴ هزار تن کالا به ارزش ۴۲۰ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار از استان صادر شده است. 

اصغرپور افزود: این رقم در مدت مشابه پارسال ۴۷۱ هزار و ۵۰۰ تن به ارزش ۶۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار بود.

سهم معادن و صنایع معدنی در اشتغال آذربایجان‌شرقی ۱۵ درصد است

مسوول کمیته معدن کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه سهم معادن و صنایع معدنی در اشتغال آذربایجان‌شرقی ۱۵ درصد است، گفت: می توان این سهم را تا ۵۰ درصد افزایش داد.

نصیر نوری با اشاره به ظرفیت های معدنی استان افزود: موانع و بروکراسی های زاید اداری و مشکلات ناشی از معارضان محلی، موانع بزرگی در برابر سرمایه گذاری های جدید در بخش معدن و صنایع معدنی استان هستند.

وی با تاکید بر حمایت بیش از پیش سازمان صمت از معدنکاران، اظهار کرد: ماده ۴۳  قانون برنامه ششم مبنی بر هزینه کرد یک درصد درآمد معادن در منطقه،  مغایر با قانون معادن بوده و اجرای کامل ماده ۱۹ قانون معادن در حمایت از معدنکاران در مقابل معارضان ضروری است.

رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تبریز نیز با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی از لحاظ معدن و صنایع معدنی رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده است، گفت: هدف از برگزاری این جلسات ارائه نظرات کارشناسی در مورد مزیت‌های استانی و چگونگی بهره‌ مندی بیشتر برای توسعه استان است.

مسعود بنابیان افزود: خروجی این کمیسیون و سایر کمیسیون‌های اتاق بازرگانی، کار کارشناسی برای کمک به مطالبه ملی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =