• ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۴
  • کد خبر: 14198
  • readingTime: ۳ دقیقه
کارخانه فرآوری طلا در خوسف ا

فرماندار خوسف گفت: این شهرستان با داشتن پنج معدن طلا به عنوان شهرستان طلایی شرق کشور مطرح است و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده کارخانه فرآوری جوار معدن طلای شادان در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش ایراسین، محمدعلی آخوندی افزود: پنج معدن طلای شادان، کودکان، ماهرآباد، خونیک و قلعه زری به عنوان معادن طلایی شهرستان خوسف هستند و معدن شادان بزرگترین معدن طلای استان و شرق کشور است.

وی بیان کرد: ذخیره قطعی این معدن بیش از ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تن برآورد شده که بیشترین میزان ذخیره در میان معادن طلای استان است و توانسته در حال حاضر زمینه اشتغال مستقیم بیش از ۱۰۰ نفر را در ۲ بخش معدن و احداث واحد فرآوری فراهم کند و اشتغال مستقیم و غیرمستقیم با بهره‌برداری از کارخانه افزایش خواهد یافت.

فرماندار خوسف میزان سرمایه‌گذاری در این معدن را بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در آینده نزدیک درخصوص توسعه معادن منطقه خبرهای خوشی به گوش خواهد رسید.

وی افزود: عملیات اجرایی کارخانه استحصال طلای شادان در حال انجام است و این کارخانه فرآوری با ظرفیت ۳۰۰ کیلوگرم طلا سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری کامل می‌رسد که امیدواریم با برگشت مالیات دریافتی از معادن و حقوق دولتی در راستای تامین زیرساخت‌های بخش جلگه ماژان هزینه شود.

آخوندی تصریح کرد: با استحصال طلا از معدن طلای شادان مشخص شد این منطقه امیدبخش است و سرمایه‌گذاران می‌توانند با خیال آسوده سرمایه‌گذاری کنند.

وی درباره سایر معادن شهرستان خوسف گفت: در حال حاضر میزان ظرفیت استحصال طلا در معدن طلای کودکان بیش از ۷۰ کیلوگرم در سال است.

فرماندار خوسف میزان سرمایه‌گذاری در معدن طلای کودکان را ۷۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: امیدواریم سازمان صنعت، معدن و تجارت با افزایش محدوده این معدن امکان افزایش تولید را فراهم کند.

وی اظهار داشت: احداث پست ۱۳۲ کیلو ولت و تامین آب، ۲ مشکل اساسی برای این معادن است که امیدواریم با پیگیری‌های استاندار هرچه سریعتر به نتیجه برسد.

آخوندی گفت: هزینه احداث پست ۱۳۲ کیلو ولت حدود ۳۰ میلیارد تومان است که با همکاری این معادن و کمک‌های دولت می‌تواند هر چه سریعتر اجرایی شود تا بخش زیادی از مشکلات زیرساختی معادن طلای بخش جلگه ماژان مرتفع شود.

وی بر لزوم ایجاد مجموعه‌ای از شرکت‌های معدنی (هلدینگ) تاکید کرد و افزود: با ایجاد این مجموعه مشکلات این بخش به صورت منسجم پیگیری می‌شود همچنین هزینه‌های تامین زیرساخت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

فرماندار خوسف اضافه کرد: معدن طلای ماهرآباد از دیگر معادن طلای این شهرستان است که عملیات احداث کارخانه فرآوری جوار معدن در حال انجام است.

وی معدن را یکی از پیشران‌های توسعه در شهرستان و استان دانست و گفت: توسعه معادن و صنایع معدنی توانسته است مشکلات اشتغال را در بخش جلگه ماژان برطرف کند.

آخوندی گفت: میزان اشتغال ۲ معدن طلای شادان و کودکان بیش از ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم تا پایان سال جاری خواهد بود.

وی افزود: اولویت بکارگیری نیرو در این معادن از نیروهای بومی منطقه است و در صورتی که با تخصص مورد نظر نیرویی نباشد از سایر استان‌ها بکارگیری خواهد شد.

وی بیان کرد: با بهره‌برداری از معدن طلای شادان و معدن طلای کودکان میزان ظرفیت سالانه استحصال طلا در شهرستان خوسف به بیش از ۳۷۰ کیلوگرم در سال خواهد رسید.

نخستین شمش طلای استان خراسان جنوبی در مجتمع معدنی شادان خوسف که در مقیاس آزمایشی (پایلوت) استحصال شده بود، همزمان با دهه فجر سال گذشته رونمایی شد.

۶ معدن طلا با ظرفیت کانسنگ ۳۳ میلیون تُن در خراسان جنوبی شناسایی شده که بزرگترین معدن طلای استان، معدن شادان خوسف با ذخیره بیش از ۲۷ میلون تُن است.

به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی سه واحد فرآوری و استحصال طلا امسال در این استان به بهره‌برداری می‌رسد و با راه‌اندازی این واحدهای فرآوری طلا در جوار معادن، ارزش افزوده و اشتغال مناسبی برای استان و شهرستان‌های خوسف و نهبندان ایجاد خواهد شد.

شادان، کودکان و هیرد، معادنی هستند که واحد فرآوری یکی از آنها آماده بهره‌برداری و ۲ واحد دیگر در حال نصب ماشین‌آلات کارخانه است و تا پایان سال جاری وارد چرخه تولید طلا می‌شوند.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان خوسف در فاصله ۳۶ کیلومتری بیرجند است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =