منصور شیشه فروش

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: در سال گذشته هوای اصفهان در ۱۲۱ روز آلوده بود و در دو دهه گذشته کم بارشی در استان اصفهان بی سابقه است.

منصور شیشه فروش در گفت و گو با خبرنگار ایراسین با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری ۱۹ روز هوای اصفهان آلوده بوده است، اظهار کرد: علت اصلی آلودگی هوا از ابتدای سال تاکنون خیزش گردوغبار است.

وی افزود: سال گذشته ۱۲۱ روز هوای اصفهان آلوده بود؛ چراکه در پاییز و زمستان ۴۵ درصد از سرعت وزش باد کاهش یافت و در دی ماه شاهد کاهش شدید دما بودیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: در سنوات گذشته میانگین کاهش دما در اصفهان منفی ۱.۲ بود که در زمستان سال گذشته به منفی ۷.۵ رسید که این کاهش دما هم بی سابقه بود و همین مسبب پایداری جوی شد و بر تعداد روزهای آلوده اصفهان اضافه کرد.  

وی گفت: از ابتدای سال زراعی تاکنون سامانه موثر بارشی در اصفهان نداشتیم و این کم بارشی در دو دهه گذشته در اصفهان بی سابقه است.

شیشه فروش با اشاره به بارشهای زیرنرمال در اصفهان ابراز کرد: در بالادست زاینده رود با ۳۸ درصد کاهش بارشها مواجه هستیم و در سال زراعی جاری استان اصفهان با ۳۳ درصد کاهش بارش همراه است؛ این در حالی است که کاهش بارشها در شرق استان اصفهان ۵۵ درصد است.

وی اضافه کرد: هوای اصفهان تا پایان اردیبهشت ماه با ناپایداری همرفتی همراه است و بعدازظهرها وقوع گردوغبار دراکثر مناطق استان اصفهان پیش بینی می شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: در سال گذشته ایستگاه های هواشناسی اتوماتیک در شهرستان های آران و بیدگل، زواره، مهاباد و یک مرکز رصد گردوغبار در شهرستان اردستان به اعتبار یک میلیارد تومان افتتاح شد.

وی افزود: در استان اصفهان بالغ بر یک میلیون و ۹۰ هزار هکتار کانونهای فرسایش بادی در ۸ شهرستان کویری و بیابانی قرار دارد و تاکنون برای کنترل و تثبیت فعالیت کانونهای گردوغبار در ۳۰۷ هزار هکتار از این اراضی نهال کاری انجام شده است.

شیشه فروش گفت: جهت وزش باد در فصل بهار جنوبی-غربی است که گردوغبار ایجاد می کند. از خردادماه و در تابستان جهت وزش باد در اصفهان از شمال به شرق است که این گردوغبار با ماندگاری همراه می شود و به روزهای آلوده اصفهان افزوده می شود. 

وی گفت: تمهیداتی توسط مدیریت بحران استانداری اصفهان در راستای کنترل وزش گردوغبار از اواخر بهار اندیشیده شده است که می توان به نهالکاری در دو هزار از عرصه های اولویت دار بیابانی استان اصفهان اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =