مدیرکل راه آهن

مدیرکل راه‌آهن استان اصفهان گفت: اگر گشایشات مالی انجام شود تا 4 سال آینده امید است فاز اول قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران از اصفهان تا قم راه بیافتد.

به گزارش ایراسین، سیدرضا سادات‌حسینی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: اداره کل راه‌آهن اصفهان یکی از 21 منطقه راه‌آهن‌ ایران است که دو منطقه اخیرا اضافه شده است و راه‌آهن غرب و شمال 2 به مرکزیت همدان و رشت اخیرا افتتاح شده است.

مدیرکل راه‌آهن استان اصفهان تصریح کرد: راه‌آهن استان اصفهان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و اهمیت ما بیشتر به لحاظ حمل بار است؛ اگر بخواهیم در دو بخش بار و مسافر در مورد عملکرد استان صحبت کنیم، در اکثر شاخص‌ها اصفهان رتبه اول تا سوم را در اختیار دارد.

وی افزود: در حوزه بار شاخص‌های مختلفی بررسی می‌شود؛ در جایگاه مسافری هم اصفهان جایگاه خوبی برخوردار بوده و در عین حال تلاش‌مان این است که در حوزه بار و مسافر توسعه داشته‌ باشیم و برای که این امر محقق شود، این اداره درحال دو خطه کردن خطوط اصلی است و خط زرین‌شهر تا بافق یزد درحال دو خطه شدن است که اگر این کریدور دوبانده شود، حداقل ظرفیت انتقال بار دو برابر خواهد شد.

سادات‌حسینی مطرح کرد: این مسیر به طول 500 کیلومتر است که 300 کیلومتر آن در محدوده استان اصفهان است.

مدیرکل راه‌آهن استان اصفهان بیان کرد: اتصال مراکز صنعتی به خط اصلی راه‌آهن و رقابت‌پذیری آن از محورهای برنامه ششم توسعه است که در این راستا علاوه بر خطوط اصلی، خطوط آنتی را هم در شهرستان‌ها توسعه داده‌ایم و در این راستا اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی عنوان کرد: در سال جاری در موضوع انتقال بار در 9 ماهه نسبت به سال گذشت حدود 24 درصد افزایش در تناژ و 33 درصد در مسافت و 50 درصد در درآمد داشته‌ایم و امیدواریم تا پایان سال این عدد بیشتر هم شود؛ در بخش مسافر هم نسبت به سال گذشت 15 درصد افزایش داشته‌ایم.

سادات‌حسینی در ادامه گفت: حدود 25 میلیون تن-کیلومتر بار در استان منتقل می‌شود و سالانه 1 میلیون و 200 هزار نفر مسافر به صورت مبدا-مقصدی جابجا می‌شوند که بجز این تعداد روزانه 23 رام قطار از استان اصفهان عبور می‌کند که در این آمار محاسبه نشده است.

مدیرکل راه‌آهن استان اصفهان تاکید کرد: برای توسعه ظرفیت انتقال بار باید زیرساخت‌هایمان را افزایش دهیم و بحث اصلی آن خطوط راه‌آهن است؛ در همین راستا یکی از خطوط اصلی را درحال دوبانده کردن هستیم که 80 درصد رشد فیزیکی داشته است.

وی با بیان اینکه اعتبار پروژه دوبانده کردن 12 میلیارد ریال بوده است ولی ممکن است تا اتمام پروژه کمی بیشتر هم هزینه شود، افزود: امید داریم تا اوایل سال آینده قطار روی این خط حرکت کند ولی زمانی این بهره دو چندان می‌شود که کل خط از مبدا تا مقصد دوبانده شود که از بندر عباس تا زرین‌شهر آن انجام شده است.

سادات‌حسینی مطرح کرد: خطوط فرعی باید با مشارکت بخش خصوصی ایجاد شود و راه‌آهن حاضر است هرکجا که استفاده مستمر از راه‌آهن داشته باشد، به صورت 50 - 50 خط راه‌آهن احداث شود؛ خط فرعی پالایشگاه موضوعی است که به طول 80 کیلومتر است و طرح‌های اولیه آن انجام شده است و اگر احداث شود، 2 و نیم میلیون تن بار به خط راه‌آهن اضافه می‌کند.

مدیرکل راه‌آهن استان اصفهان ادامه داد: با حضور شرکت‌های خصوصی می‌توانیم ظرفیت انتقال مسافر را افزایش دهیم که این موضوع در برنامه ششم توسعه تاکید شده است.

وی در مورد پروژه راه‌آهن سریع‌السیر اصفهان-تهران گفت: قطار سریع‌السیر اصفهان-قم-تهران که خواسته مردم اصفهان هم هست، از سال گذشته از معاون ساخت به شرکت راه‌آهن منتقل و اقدامات خوبی در فاز اول اصفهان تا قم انجام شده است و 5 کارگاه درحال فعالیت و زیرسازی آن در فاز اول بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

سادات‌حسینی با بیان اینکه قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران با سرعت 250 تا 300 کیلومتر خواهد بود و کمتر از 3 ساعت از اصفهان به تهران می‌رسد، ادامه داد: اگر گشایش مالی انجام شود تا 4 سال آینده امید داریم فاز اول آن از اصفهان تا قم راه بیافتد.

مدیرکل راه‌آهن استان اصفهان بیان کرد: کل باری که از طریق جاده در سال گذشته انجام شده است، 48 میلیون تن است و از طریق راه‌آهن چیزی حدود 20 میلیون تن تخلیه بار داشته است.

وی خاطر نشان کرد: راه‌آهن استقبال می‌کند که حجم مورد نیاز ریل خود را از داخل تامین کند؛ هرآنچه ریلی که راه‌آهن نیاز دارد، ذوب‌آهن بتواند تولید کند خریدار آن‌ها خواهیم بود.

سادات‌حسینی در ادامه اضافه کرد: قطار مسافری اصفهان نسبت به بسیاری از مناطق از لحاظ کیفی در وضعیت خوبی قرار دارد؛ استقبال خوبی از راه‌آهن می‌شود و با اینکه 2 قطار روزانه از اصفهان به مشهد داریم، ولی بازهم ظرفیت بیشتر هم جا دارد.

مدیرکل راه‌آهن استان اصفهان تاکید کرد: برای انتقال بار مسافت‌های طولانی مورد استقبال قرار می‌گیرد و برای انتقال مسافر، قطار حومه‌ای و بین شهرستانی جذابیت بیشتری دارد.

وی مطرح کرد: ایمنی و صرفه‌جویی سوخت دو مزیت راه‌آهن است و در مصرف انرژی قطار یک هفتم مصرف سوخت جاده‌ای دارد؛ در برنامه ششم توسعه سهم جابجایی بار از طریق ریل باید به 30 درصد و سهم جابجایی مسافر به 20 درصد برسد و می‌طلبد که بخش خصوصی در این زمینه برای توسعه راه‌آهن ورود پیدا کنند.

سادات‌حسینی اذعان کرد: کلیه واگن‌ها در بخش بار و مسافر بر عهده بخش خصوصی است و راه‌آهن وظیفه مدیریت و حرکت‌بندی قطار را بر عهده دارد.

مدیرکل راه‌آهن استان اصفهان عنوان کرد: 24 رام قطار گردشگری شامل گردشگران اروپایی و آمریکایی از مرز سرخس وارد کشور شدند و از مناطق مختلف عبور کردند که به اصفهان هم وارد شدند؛ از قطار گردشگری داخلی هم استقبال می‌کنیم و پیش از این قطار گردشگری از تهران به بادرود داشتیم.

وی ادامه داد: در راستای توسعه صنعت گردشگری راه‌آهن می‌تواند نقش مهمی ایفا کند و امید است در آینده این نقش بیشتر هم شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =