• ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۹
  • کد خبر: 10787
  • readingTime: ۲ دقیقه
دو پیش نیاز اصلی توسعه صنعت فولاد ایران

اهمیت و ظرفیت صنعت فولاد در نظام اقتصادی جهانی از جمله ایران، این صنعت را جزو صنایع استراتژیک قرار داده است. در همین خصوص شرکت فولاد مبارکه اصفهان با اجرای طرح‌های توسعه‌ای پیوسته نقش مهمی در اقتصاد و رونق تولید کشور بر عهده دارد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، صنعت فولاد همواره یکی از صنایع مادر اقتصادی محسوب می‌شده که توجه ویژه به آن در نهایت توسعه اقتصادی کشور را به دنبال داشته است. کاربرد گسترده فولاد در صنایع مختلف از جمله صنایع خودرسازی، هواپیماسازی، کشتی‌سازی، ساختمان سازی و مواردی از این قبیل باعث شده تا توسعه این صنعت به عنوان زیرساختی برای توسعه رشد اقتصادی در بخش غیرنفتی به شمار رود. علاوه بر این لزوم کشف، استخراج و انتقال سنگ آهن به عنوان ماده اولیه تولید فولاد باعث شده تا توسعه صنعت فولاد نه تنها در صنایع پایین دستی بلکه در صنایع بالادستی نیز رونق ایجاد کرده و اشتغالزایی به همراه داشته باشد.

توجه به همین مهم باعث شده تا با تاسیس شرکت‌هایی نظیر فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان، گام‌های مهمی در زمینه توسعه این صنعت پرسود، مادر و ارزآور در ایران برداشته شود. در واقع  می‌توان گفت صنعت فولاد در ایران از جمله صنایعی است که پس از انقلاب ایجاد و بومی‌سازی شده است. مجموع اقدامات انجام شده در این خصوص در نهایت ایران را تا این لحظه در جایگاه دهم تولید فولاد در جهان قرار داده و سهم قابل توجهی را در زمینه اشتغال‌زایی و ارزآوری برای کشور به ارمغان آورده است.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان در همین زمینه به عنوان بزرگترین مجتمع صنعتی کشور و بزرگترین تولید کننده فولاد تخت در خاورمیانه نقش به سزایی در توسعه زنجیره ارزش این صنعت داشته است. این هلدینگ بزرگ صنعتی کشور که در ۷۵ کیلومتری جنوب غرب اصفهان واقع شده و ۳۵ کیلومتر مربع وسعت دارد، هم‌اکنون با در اختیار داشتن حدود ۱۲ میلیون تُن ظرفیت آهن اسفنجی، بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان نیز محسوب می‌شود.

علاوه بر این اگرچه پیش‌بینی می‌شود میزان تولید فولاد تنها در شرکت فولاد ‌مبارکه اصفهان برای سال جاری به ۷.۲ میلیون تن برسد، میزان تولید فولاد در مجموعه گروه مبارکه که شامل فولاد هرمزگان جنوب و مجتمع فولاد سبا نیز می‌شود، بالغ بر ۱۰.۲ میلیون تن فولاد خواهد بود بنابراین در حال‌ حاضر گروه فولاد مبارکه اصفهان در رتبه اول تولید فولاد کشور به ‌لحاظ حجمی نیز ‌قرار دارد.

از سوی دیگر این شرکت تاکنون برای ۲۵ هزار نفر به صورت مستقیم و برای ۳۲۵ هزار نفر به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد کرده که از این حیث نیز جزو برترین شرکت‌های کشور به شمار می‌رود. این در حالی است که بر اساس گفته حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان، اجرای برنامه جدید توسعه این شرکت شامل حدود ۱۲ طرح با حجم سرمایه‌ گذاری یک میلیارد یورویی است که در نهایت منجر به جذب ۲۰ هزار نیروی انسانی جدید خواهد شد. به علاوه  با اجرای این طرح‌ها ۲۰ هزار میلیارد تومان به پیمانکاران مختلف در سراسر کشور تزریق خواهد شد که در راستای دستور رهبر معظم انقلاب برای جهش تولید بسیار موثر خواهد بود.

این مسئله در شرایط فعلی اقتصاد ایران که به دلیل تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده آمریکا علیه ایران و شیوع بیماری منحوس کرونا در کشور، ضربه‌های مختلفی را متحمل شده، بسیار حائز اهمیت است. همچنین این مجتمع با سهم بیش از ۵۰ درصدی در تولید فولاد کشور دارای ارزش بازاری بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی است که بسیار قابل توجه است.

در این میان باید توجه داشت که بر اساس آمار موجود، سهم اصفهان در صنعت کشور ۱۱ درصد، در حوزه سرمایه‌گذاری ۱۰ درصد و در بخش اشتغال صنعتی هشت درصد است. این استان همچنین رُتبه اول طرح‌های نیمه تمام صنعتی و تعداد معادن کشور و رتبه دوم میزان ذخایر معدنی را نیز در اختیار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =