ماشین‌ آلات

درحالی که شاهد افزایش تعداد معادن در بخش خصوصی هستیم اما به دلیل برخی مشکلات از جمله ماشین‌آلات فرسوده توجیه اقتصادی این معادن در مشکلات فعلی تشدید شده و به نوعی سرمایه‌گذاران را با چالشی عمده روبرو کرده است.

بهرام شکوری در گفتگو با ایراسین گفت: تعطیلی معادن طی چند سال اخیر اگرچه با مشکلات اقتصادی و فراز و فرودهای فعلی مرتبط بوده اما نباید فراموش کنیم عدم بهره‌روری در برخی از معادن این مشکلات را تشدید کرده است.

شکوری در ادامه افزود: تشدید مشکلات معادن و واکنش‌های این معادن براثر تنش‌های اقتصادی بیانگر وجود مشکلی در سیستم است که یکی از مهمترین آنها موضوع بهره‌وری پایین با درنظر گرفتن راندمان فعالیت ماشین‌آلات معدنی به عنوان یکی از اصلی‌ترین بخش‌های تولید مواد معدنی است.

به گفته وی تایید این مشکل در معادن ایران کار زیاد پیچیده‌ای نیست چون وقتی بررسی کنیم می‌بینیم در معادن معتبر بین‌المللی که در کشورهای معروف هنگامی که مشکلات اقتصادی ایجاد شده این معادن به‌جای اینکه تولید را کاهش دهند با افزایش تولید کمبود درآمدهایشان را جبران کرده‌اند؛ اما در ایران تجهیزات امکان افزایش تولید را به سرمایه‌گذاران نمی‌دهد.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی به خبرنگار ما گفت: در بسیاری از جلسات مطرح می‌شود که چطور علی‌رغم انرژی، نیروی متخصص ارزان قیمت پتانسیل‌های معدنی ایران آنطور که شایسته اقتصاد است خودنمایی نمی‌کند؟ سئوالی که پاسخ آن در بهره‌وری آنهم در بخش ماشین‌آلات نهفته است، چون ماشین‌آلات در معادن جزو یکی از تعیین‌کننده‌ترین بخش‌ها هستند.

وی معتقد است عامل دیگری که در بخش ماشین آلات معادن کشور مشکل ساز شده مدت زمان استفاده یا همان استهلاک ماشین‌های معدنی است. به این دلیل که متوسط زمان استهلاک ماشین‌های معدنی در نرم جهانی حدود ۵ سال است؛ اما در کشورمان به دلیل مشکلات یاد شده  این زمان حتی به ۱۰-۱۵ سال نیز می‌رسد.

شکوری معتقد است مالکان معادن در ایران نزدیک به 60 درصد هزینه‌های ثابت را باید در بخش ماشین‌آلات محاسبه کنند؛ این درحالی است که در بخش هزینه‌های عملیاتی هم این تجهیزات 20 درصد نقش آفرینی دارند، دقیقا به همین دلیل نقش ماشین‌آلات در بهره‌وری معادن و بازدهی آنها تعیین کننده است و اکنون این نقش مهم با مشکلات عمده‌ای روبرو شده است.

وی با اشاره به مشکلات گمرکی و تحریم‌ها در بخش ماشین‌آلات به خبرنگار ما گفت: در یک دهه اخیر با توجه به کارشکنی‌های اقتصادی آمریکا علیه اقتصاد کشورمان و در عین حال قوانین دست و پاگیر گمرکی واردات ماشین‌آلات سنگین برای مالکان عادن مشکل ساز شده و فرسودگی این ماشین‌آلات مشکلات متعددی به آنها تحمیل کرده است.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی به خبرنگار ما گفت: فعالیت ماشین‌آلات فرسوده شاید در نگاه اول مشکلات عمده‌ای به تولید و اقتصاد معادن ضربه چندانی وارد نمی‌کند اما استهلاک بالای آنها و توقف فعالیت برای انجام تعمیرات هزینه‌های سربار زیادی به سرمایه‌گذاران تحمیل می‌کند که این بالارفتن تعداد دفعات سرویس ماشین‌آلات هیچ منطق اقتصادی در معادن ندارد و تنها باعث کاهش بهره‌وری و نهایت تعطیلی می‌شود.

به گفته وی واقعیت این است که به دلیل شرایط مشکل تامین قطعات برای نگهداری ماشین‌آلات معدنی اکنون اغلب مالکان معادن با استفاده از قطعات ماشین آلات اسقاطی به عنوان قطعات یدکی تلاش می‌کنند این ماشین‌آلات را فعال نگهدارند اما به قیمت گزاف و نهایتا مشکلات بیشتر .

شکوری معتقد است اصلی‌ترین ضربه اقتصادی به معادن کوچک و متوسط که عمدتا در اختیار بخش خصوصی است وارد می‌شود، چون براساس آنچه آمار نشان می‌دهد 90 درصد از واحدهای معدنی کشور در این بخش قرار دارند که اتفاقا منابع مالی آنها کم است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =