تقی نبئی

رئیس سازمان نظام مهندسی معادن ایران با اشاره به اهمیت توجه به اقتصاد معادن در کشور گفت: رونق اقتصاد معادن در کشور به معنای دوری هرچنه بیشتر از دلارهای نفتی و اجرای سیاست‌های خروج از اقتصاد تک محصولی است.

تقی نبئی در گفتگو با خبرنگار ایراسین گفت: بر همین اساس سیاست‌های معدنی وزارتخانه و البته سایر نهادهای مرتبط متناسب با این جایگاه تدوین و اجرایی شده‌اند اما همچنان مشکلاتی در اجرای سیاست های مرتبط وجود دارد که باید در این زمینه برنامه‌ریزی هرچه بیشتر و بهتر صورت گیرد

نبئی در ادامه افزود: هم اکنون نزدیک به 11 هزار معدن در کشورمان وجود دارد که بخشی از معادن با توجه به شرایط و مشکلات فعلی تعطیل یا راکد شده‌اند و برآوردی که از این مجموع داریم نزدیک به 43 درصد از کل است.

وی معتقد است، اصلی‌ترین مشکل در بخش معادن راکد موضوع معارضین و شرایط اقتصادی است که باید برای تک تک این موارد در قالب طرح ساماندهی معادن راکد برنامه‌ریزی صورت پذیرد تا به جای حبس ذخایر در این معادن آنها را به چرخه تولید هدایت کنیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی معادن ایران با اشاره به اینکه محصولات معدنی در واقع سرآغاز زنجیره تولید در اغلب صنایع بخصوص صنایع وابسته به معادن هستند تاکید کرد: درصورتی که برنامه‌ریزی دقیق، هدفمند و اصولی داشته باشیم جای تردید نیست که صنایع معدنی هم رونق مناسبی داشته و در نهایت صنایع پایین دستی هم می‌توانند در سال جهش تولید شرایط مناسبی را تجربه کنند.

نبئی همچنین درباره مشکلات تامین ماشین‌آلات معدنی برای سرمایه‌گذاران به خبرنگار ما گفت: مشکل تامین ماشین‌آلات نو و جدید شاید امروز باعث شده تا هزینه‌های تولید به دلیل کاهش بهره‌وری بر محصولات معدنی تحمیل شده باشد، این درحالی است که در این زمینه با مسئولان و البته نمایندگان مجلس رایزنی‌هایی صورت گرفته که بتوانیم برای برطرف شدن مشکل برنامه‌ریزی کنیم.

به گفته وی تأمین ماشین‌آلات به روز و نو می‌تواند جهش قابل توجهی در تولید محصولات معدنی کشور ایجاد کند به این دلیل که کاهش پرتی و افزایش بهره‌وری می‌تواند تولیدات معدنی ایران را افزایش داده تا به این ترتیب برخی از کمبودهای فعلی مثلا در بخش سنگ آهن تأمین شود.

نبئی درباره محدودیت‌های ذخایر معدنی نیز متقد است براساس اطلاعاتی که تا امروز در اختیار داریم حداکثر تا 14 سال آینده ذخایر معدنی در اختیار داریم و همین نکته نشان دهنده اهمیت توجه به موضوع اکتشافات جدید و همچنین استفاده از فناوری‌های نوین در این بخش است.

رئیس سازمان نظام مهندسی معادن ایران با اشاره به هدف گذاری فعال سازی 1000 واحد معدنی در قالب طرح تعیین تکلیف معادن راکد افزود: با توجه به تعیین مهلت برای تعیین تکلیف معادن راکد و فعال شدن آنها بررسی‌هایی به صورت تیم‌های تخصصی انجام شده که مشکلات و دلایل راکد ماندن این معادن را مشخص کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: دراین بررسی‌ها مشخص شد که مشکلات اصلی کجاست و برای آنها راهکارهایی ارایه کرده‌ایم بنابراین براورد شده است که در قالب این طرح با شناسایی نزدیک 1000 معدن در سراسر ایران و رفع مشکلات این واحدها به‌زودی شاهد ورود این معادن به چرخه تولید خواهیم بود.

نبئی معتقد است مهمترین مشکل معادن راکد مربوط به معارضین دولتی و خصوصی است که به نوعی امکان فعالیت این معادن را از بین برده که برای برطرف شدن این مشکل همکاری بیشتر نهادهای مرتبط مهم است تا بتوان از امتیاز رونق تولید و اشتغال در این معادن به نفع اقتصاد کشور استفاده مناسب را داشت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =