بازار خودرو

علیرضا جلوانی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان گفت: قیمت خودرو در بازار اصفهان باوجود رشد بهای دلار تغییری نکرده است. ولی به‌نظر نمی‌رسد این شرایط تا پایان سال ادامه‌دار باشد و احتمال افزایش قیمت خودرو در آستانه سال جدید وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، فنر قیمت دلار با شروع دومین هفته بهمن ماه رها شد تا این اسکناس در عرض یک هفته در بازار غیر رسمی با رشد حدود شش هزار تومانی، از کانال ۵۰ هزار تومان به ۵۶ هزار تومان وارد شود.

کارشناسان اقتصادی مدعی‌اند روند افزایشی قیمت دلار در ماه‌های پایانی سال قابل پیش‌بینی بود و این افزایش قیمت تأثیر مستقیمی بر بازارهای موازی به ویژه خودرو دارد. در مقابل علیرضا جلوانی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان از ثبات نسبی قیمت خودرو در روزهای اخیر خبر می‌دهد و درباره تأثیر رشد نرخ دلار بر بازار اتومبیل‌ها به خبرنگار ایراسین می‌گوید: قیمت خودرو در بازار اصفهان باوجود رشد بهای دلار تغییری نکرده است و از یکی دو هفته گذشته انواع خودرو با قیمت ثابتی معامله می‌شوند؛ البته اگر خریداری باشد زیرا بازار خودرو اصفهان در رکود به سر می‌برد.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان در خصوص علت عدم واکنش قیمت خودرو به رشد نرخ دلار توضیح می‌دهد: این موضوع علت خاصی ندارد و طبق تجارت سابق بازار خودرو با تأخیر به صعودی شدن نرخ دلار واکنش نشان می‌دهد. اگرچه این بازار در شرایط فعلی گنجایش افزایش قیمت هم ندارد و به سختی و ندرت معاملات خودرو صورت می‌گیرد.

یخ بازار خودرو با ورود وارداتی‌ها آب نشد

آخرین آمار ارائه شده از سوی گمرک حاکی از ورود قطعی حدود پنج هزار خودرو به کشور است و طبق آمار گمرک در ۱۰ ماه سال جاری چهار هزار و ۹۹۷ دستگاه خودروی سواری از گمرکات کشور ترخیص و به صورت قطعی وارد کشور شده‌اند. با این وجود آیا این خودروهای وارداتی پا به بازار اصفهان گذاشته‌اند؟

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان پاسخ می‌دهد: بله، خودروهای وارداتی وارد بازار اصفهان شده‌اند. اما متأسفانه بازار بسیار راکد است و خودروهای خارجی و داخلی طی دو هفته گذشته حتی باوجود ثبات قیمت‌ها و عدم واکنش به افزایش نرخ دلار، خریداری ندارند.

بر اساس مشاهدات میدانی بازار خودرو این روزها آرام و بدون مشتری است و فعالان بازار از تشدید رکود و خروج سرمایه‌های سرگردان از بازار خودرو خبر می‌دهند؛ به اعتقاد آن‌ها اگرچه دامنه نوسان قیمت خودرو کم‌تر شده و خودروهای وارداتی به بازار تزریق می‌شود؛ اما مشتری برای خودروهای صفر کیلومتر و کارکرده تولید داخل یا حتی مونتاژی و وارداتی وجود ندارد.

جلوانی با تاکید بر این موضوع درباره پیش‌بینی روند بازار خودرو تا پایان سال می‌گوید: اکنون بازار خودرو نوسان سال‌های گذشته را ندارد و در رکود به سر می‌برد. ولی به‌نظر نمی‌رسد این شرایط تا پایان سال ادامه‌دار باشد. در حقیقت احتمال افزایش قیمت خودرو در آستانه سال جدید و نزدیک شدن به بازار نوروز وجود دارد که علت اصلی این موضوع به رشد نرخ دلار باز می‌گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =