• ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۱
  • کد خبر: 49644
  • readingTime: ۲ دقیقه
بازار خودرو

ابراهیم شجاعت، کارشناس بازار خودرو می‌گوید: مهم‌ترین متغیر ما در بازار خودرو نرخ ارز است. همچنین میزان عرضه و تقاضا، بازار را در آستانه سال جدید تحت تاثیر قرار می‌دهد و به نظر نمی رسد قیمت خودرو حداقل در شش ماه آینده نزولی باشد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، دیگر خبری از مشتریان و خریداران در بازار خودرو نیست. پس از دو سال شلوغ و پر حاشیه، نمایشگاه‌های اتومبیل در سال جاری میزبان مهمانی نچسب به نام رکود شده‌اند. این در حالیست که سال جدید در راه است و شمار زیادی از مردم برای مسافرت‌های نوروزی خود تدارک می‌بینند. در مقابل بازار خودرو همچنان در خواب زمستانی به سر می‌برد و پایان سالی نمی‌شناسد. به اعتقاد فعالان بازار خودرو خریداران و فروشندگان آب شده و در زمین رفته‌اند تا بازار خودرو در سال ۱۴۰۲ سه قفله شود. با این اوصاف بازار خودرو آخرین ماه سال را چگونه خواهد گذارند؟ آیا افزایش قیمت‌ها طبق روال هرسال در اسفند ماه به این بازار باز می‌گردد؟

ابراهیم شجاعت، کارشناس بازار خودرو در خصوص پیش‌بینی بازار خودرو در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ به خبرنگار ایراسین می‌گوید: نرخ ارز در بازار غیررسمی از اهمیت زیادی برخوردار است؛ به‌عبارتی مهم‌ترین متغیر ما در بازار خودرو نرخ ارز به شمار می‌رود. قیمت ارز در هفته‌های اخیر صعودی بود ولی تا حدودی جلوی این روند صعودی گرفته شد.

شجاعت قیمت خودرو را در شرایط فعلی وابسته به نرخ ارز می‌داند و در این باره توضیح می‌دهد: قیمت خودرو تا هر زمان که نرخ ارز تغییر نکند، نه‌تنها ثابت می‌ماند بلکه احتمال حرکت قیمت‌ها به سمت نزول نیز وجود دارد. با این وجود نباید از انتخابات غافل شد و شاید نرخ ارز پس از انتخابات جهشی کند که به دنبال آن قیمت‌ها در بازار خودرو افزایشی خواهد شد.

بررسی‌های میدانی از بازار چهارچرخ‌ها نشان می‌دهد بازار خودرو باوجود نوسانات نرخ ارز، روند آرامی به خود گرفته و تمامی محصولات بازار از داخلی گرفته تا مونتاژی در هفته جاری با نوسان جزئی نسبت به هفته گذشته خرید و فروش می‌شوند. با این حال این کارشناس بازار خودرو معتقدند است به‌زودی تقاضا در بازار بالا خواهد رفت و مردم قبل از آغاز سال ۱۴۰۳ برای خرید خودرو مورد نظر خود اقدام می‌کنند. شجاعت بیان می‌دارد: مردم پیش‌تر با توجه به صعودی شدن نرخ ارز برای خرید خودرو خود اقدام کرده‌اند. با این وجود قیمت مصوب خودرو طبق روال هر سال در ابتدای بهار افزایش خواهد یافت و مردم با در نظر گرفتن این موضوع قبل از شروع سال اقدام به خرید خودرو خود خواهند کرد و تقاضا بالا می‌رود.

وی ادامه می‌دهد: از طرفی ما در عرضه خودرو در سه ماه اخیر با مشکلاتی روبه‌رو بودیم و میزان عرضه و تقاضا، بازار را در آستانه سال جدید تحت تأثیر قرار می‌دهد. در مجموع نرخ ارز عامل تعیین کننده قیمت‌ها در این بازار است و به نظر نمی‌رسد قیمت خودرو حداقل در شش ماه آینده نزولی باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =