خودروهای چینی

ابراهیم شجاعت، کارشناس حوزه خودرو گفت: کاهش تقاضا برای خودروهای مونتاژی صحت دارد. ولی واقعیت امر این است که آمار تولید خودرو بیشتر از میزان تقاضاست. همچنین سال گذشته با ورود شورای رقابت به بازار مونتاژی‌ها، افراد کمتر با نگاه دلال‌گری به بازار خودروهای مونتاژی ورود می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، به تازگی شایعاتی مبنی بر تولید صدهزار دستگاه خودرو تیگو هشت و نبود مشتری برای آن در فضای مجازی ردوبدل می‌شود؛ تاجایی‌که نبود مشتری سبب توقف تولید این خودرو شده است و دیگر خودروهای چینی نیز در صف توقف تولید قرار دارند. ابراهیم شجاعت، کارشناس حوزه خودرو در این‌باره به خبرنگار ایراسین توضیح می‌دهد: کاهش تقاضا برای بعضی از خودروها صحت دارد. ولی واقعیت امر این است که آمار تولید خودرو افزایش چشمگیری یافته است. خودروسازان چینی باتوجه به هدف‌گذاری‌های خود موفق به ثبت آمار تولید بالایی در شش ماه نخست سال شده‌اند و خودروهای مونتاژی بیش از ۸۰ درصد افزایش تولید داشتند. میزان تولید شرکت‌های مدیران‌خودرو و کرمان‌موتور نیز صد درصد افزایش یافته است.

وی ادامه می‌دهد: تقاضا برای خودرو به ویژه مونتاژی‌ها به دلیل رکود بازار کم است و از آنجایی‌که سازوکار بازار عرضه و تقاضاست، تقاضای موجود تا به امروز پوشش یافته است. علاوه‌بر این تقاضای کاذب با حضور شورای رقابت در این بازار ازبین رفت.

براساس جدیدترین آمار منتشرشده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، باتوجه به برنامه‌های تحولی دولت در حوزه تولید و تنظیم بازار، تولید خودرو از مرز یک میلیون دستگاه عبور کرد؛ از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه حدود ۹۹۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده و اکنون تولید از مرز یک میلیون دستگاه گذشته است. همچنین قیمت خودروهای تولید داخل از ابتدای سال جاری به طور متوسط حدود ۲۶ درصد و خودروهای مونتاژی ۴۳ درصد افت قیمت تجربه کرده‌اند.

شورای رقابت دست سوداگران را کوتاه کرد

این کارشناس حوزه خودرو حضور شورای رقابت در زمینه قیمت‌گذاری محصولات مونتاژی را عاملی موثر برای حذف تقاضا کاذب از بازار خودروهای مونتاژی دانست و توضیح می‌دهد: سال گذشته با ورود شورای رقابت، خودروهای مونتاژی مشمول قیمت‌گذاری شدند. این بحث قیمت‌گذاری به خریداران اطمینان داد که قادر به خرید خودرو با قیمت‌های اعلام شده و با نرخ پایین‌تر از قیمت‌های بازار آزاد هستند. ازطرفی قیمت‌گذاری توسط شورا سبب شد افراد کمتر با نگاه دلال‌گری و سوداگری به سمت بازار خودروهای مونتاژی راه پیدا کنند.

دوراهی خرید مونتاژی و وارداتی

براساس گزارش‌های منتشرشده توسط گمرکات کشور در انتهای پاییز، آمار واردات قطعی انواع خودروسواری در ۹ ماهه سال جاری به تعداد ۴۳۸۶ دستگاه و به ارزش ۸۶ میلیون و ۴۷۸ هزار دلار است. درمقابل در ۹ ماهه سال گذشته تنها ۲۴۷ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۷ میلیون و ۵۱۳ هزار دلار وارد کشور شد. به اعتقاد شجاعت اخبار پیرامون واردات خودرو در سال جاری بر کاهش تقاضا برای محصولات مونتاژی تاثیر مستقیم دارد. وی اظهار می‌کند: بحث واردات خودرو جو روانی و مثبتی در بازار ایجاد کرد و افرادی که تمایل به خرید خودرو با بودجه میلیاردی دارند، به جای خرید مونتاژی‌ها به فکر خرید وارداتی‌ها افتادند. درحقیقت واردات دست این خریداران را باز نگه داشته و گزینه‌های بیشتری ولو درمیان خودروهای ژاپنی برای انتخاب وجود دارد. ازاین‌رو تعدادی از خودروها برخلاف انتظار فروش نرفتند تاجایی‌که محصولات مونتاژی‌ها با شرایط اقساطی عرضه می‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =