گاز طبیعی

محمدصادق مهرجو، کارشناس حوزه انرژی می‌گوید: قیمت گاز در سطح جهان برخلاف پیش‌بینی‌ها کاهش پیدا کرده و ذخایر گازی در غرب اروپا به شکل قابل توجهی افزایش یافته است. در نتیجه شاهد رشد قیمت گاز در سطح جهانی طی روزهای آتی نخواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار گاز طبیعی در سال ۲۰۲۴ به لطف افزایش صادرات و رشد ذخایر گازی در اروپا روزهای متعادلی را سپری می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان ذخایر گاز طبیعی در آمریکا در اوایل سال ۲۰۲۴ بیشتر از میانگین پنج ساله گذشته بود که سبب کاهش نسبی قیمت‌ها شد. اکنون قیمت گاز طبیعی ۱.۹۱۹۵ دلار در هر MMBTU است. طبق پیش‌بینی‌ها تقاضا برای گاز در اروپا طی ماه‌های جاری به دلیل گرم شدن هوا افزایش چندانی نخواهد یافت تا بازار گاز طبیعی نیمه اول سال ۲۰۲۴ را با آرامش به پایان برساند. محمدصادق مهرجو، کارشناس حوزه انرژی در خصوص چشم‌انداز بازار گاز طی ماه‌های آتی به خبرنگار ایراسین می‌گوید: نحوه قیمت‌گذاری گاز در نقاط مختلف دنیا متفاوت است و قیمت گاز برخلاف نفت به صورت جهانی تعیین نمی‌شود. قیمت گاز در هر منطقه تابع شرایط آن منطقه است. با این حال کشورهای اروپا در سال ۲۰۲۴ با مسئله عدم واردات گاز از روسیه کنار آمده‌اند و اکنون قطر، استرالیا و آمریکا بیشترین صادرات گاز را دارند.

مهرجو ادامه می‌دهد: اکنون آمریکا بزرگ‌ترین صادرکننده گاز به شمار می‌رود، این در حالیست بیشترین میزان منابع گازی در این کشور قرار ندارد ولی آمریکایی‌ها به سرعت بازارهای جهانی را به جای روسیه در دست گرفتند. از این رو ذخایر گاز طبیعی در اروپا طی دو سال گذشته صعودی شد. از طرفی تقاضا در اروپا و آمریکای شمالی کاهشی شده است. درمجموع کشورهای اروپایی طی دو سال اخیر خود را با شرایط جدید وقف دادند و به تدریج جای خالی روسیه در بازارهای جهانی گاز پر شد.

این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به نادیده گرفتن تحریم‌های گازی روسیه توسط بعضی از کشورهای اروپایی اظهار می‌کند: شماری از کشورهایی اروپایی به خصوص کشورهای اروپای شرقی به دلیل وابستگی شدید، تحریم واردات گاز از روسیه را رعایت نمی‌کنند چرا که هر کشوری بیشتر تابع منافع خود است. با این حال روس‌ها در تلاش‌اند گاز خود از طریق ترکیه به کشورهای اروپایی صادر کنند.

طبق توضیحات این کارشناس حوزه انرژی قراردادی پنج ساله مبنی بر انتقال گاز روسیه از طریق اوکراین به اروپا وجود دارد که این قرارداد در پایان سال ۲۰۲۴ تمام می‌شود. روسیه نیز در صدد تغییر تاکتیک خود بوده و مذاکراتی با ترکیه برای انتقال گاز به سمت اروپا صورت گرفته است.

۲۰۲۴ سالی آرام برای بازار انرژی

چشم‌انداز میان مدت از بازار انرژی نشان می‌دهد تنش‌های ژئوپلیتیکی برخلاف دو سال گذشته تأثیری بر قیمت گاز در سال ۲۰۲۴ نخواهد داشت. مهرجو با تاکید بر این موضوع توضیح می‌دهد: قیمت گاز در سطح جهان برخلاف پیش‌بینی‌ها کاهش پیدا کرده و ذخایر گازی در غرب اروپا در کشورهایی مانند آلمان و فرانسه به شکل قابل توجهی افزایش یافته است. از سوی دیگر کاهش تقاضا برای گاز در اروپا و آمریکا باعث شده قیمت‌ها به خصوص در نیم کره غربی زمین کاهش یابد. با این اوصاف خبری از صعودی شدن قیمت هر مترمکعب گاز به حوالی سه و نیم دلار مانند اولین زمستان جنگ اوکراین و روسیه نیست.

در انتها این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به ثبات قیمت گاز در روزهای آتی بیان داشت: اگرچه تغییری در معادلات منطقه‌ای و ژئوپلیتیکی حاصل نشده ولی قیمت‌ها به تعادل رسیده است و اروپایی‌ها به اندازه کافی گاز برای پیک مصرف خود در زمستان ذخیره کرده‌اند. در نتیجه شاهد رشد قیمت گاز در روزهای آتی نخواهیم بود به ویژه اینکه اکنون باوجود فصل تابستان تقاضا برای گاز نزولی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =