مسکن

بررسی شرایط آپارتمان‌های اقساطی پیش‌فروش شده در بازار مسکن اصفهان در دی ماه سال جاری نشان می‌دهد با بودجه یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تا سه میلیارد تومان امکان خرید یک آپارتمان نقلی و خام با موعد تحویل شش ماه تا چهار سال وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، مرداویج، مهرآباد، خواجو تا کشوری، کاوه و رهنان، تفاوتی میان محله‌های لوکس و متوسط شهر وجود ندارد، اکنون در بیشتر مناطق اصفهان آپارتمان به صورت اقساطی پیش‌فروش می‌شود. بررسی آگهی‌های خرید و فروش ملک در اصفهان نشان می‌دهد هر روز به تعداد این پیش‌فروش‌ها افزوده می‌شود و جالب این است در بیشتر این مناطق خانه صفر و خالی وجود دارد. طبق گفته فعالان بازار مسکن اصفهان انبوه‌سازان برای تامین نقدینگی لازم برای ساخت وساز پیش از تکمیل پروژه‌ها بیشتر واحدها را پیش‌فروش می‌کنند. برخی از فعالان این حوزه نیز مدعی‌اند هزینه‌های ساخت‌وساز افزایش چشمگیری یافته و سازندگان به دلیل ناتوانی در تکمیل پروژه‌ها مجبور به پیش‌فروش می‌شوند. براساس جزئیات آگهی‌های پیش‌فروش آپارتمان در پلتفرم‌های آنلاین، قیمت پیش‌فروش‌ها کمی از سقف قیمت آپارتمان در آن محله کمتر است و در خیابان‌های لوکس شهر آپارتمان‌ها با قیمتی نجومی پیش‌فروش می‌شوند. البته تعداد املاک اقتصادی در اصفهان کم نیست و با بودجه یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تا سه میلیارد تومان امکان خرید یک آپارتمان نقلی با موعد تحویل شش ماه تا چهارسال وجود دارد. این آپارتمان‌ها متراژ چندان بزرگی ندارند و اغلب به صورت نقلی و خام احداث می‌شوند.

شرایطی متفاوت برای پیش‌فروش

بررسی شرایط آپارتمان‌های ارزان پیش‌فروش شده در بازار مسکن اصفهان در دی ماه سال جاری نشان می‌دهد در بیشتر آگهی‌ها سازندگان ۴۰ تا ۵۰ درصد از قیمت آپارتمان را در ابتدا نقد می‌گیرند، ۵ تا ۱۰ درصد آن را موعد تحویل و ۵ تا ۱۵ درصد دیگر در هنگام صدور سند دریافت می‌کنند. مابقی مبلغ آپارتمان نیز از روز قرارداد به صورت اقساط ماهانه دریافت خواهد شد. اقساط آپارتمان‌های پیش‌فروش‌ بیشتر بدون سود است و در تعدادی کمی از آن‌ها سازندگان بین چهار تا ۱۸ درصد سود تعیین می‌کنند. همچنین طبق جزئیات آگهی‌های منتشرشده در پلتفرم‌های آنلاین، پیش‌فروش‌ها در اصفهان به دو صورت انجام می‌شود، در تعدادی از آگهی‌های پیش‌فروش سازنده قیمت مندرج در قرارداد را قطعی اعلام می‌کند، یعنی قیمت تا زمان تحویل تغییر نخواهد کرد ولی شماری دیگر از آگهی‌ها یا قیمت قطعی ندارند و یا به صورت توافقی هنگام تحویل مشخص خواهد شد. برخی از سازندگان مدعی‌اند هزینه تمام‌شده ساخت‌وساز ثابت نیست و باتوجه به قیمت مصالح ساختمانی در روز تحویل بنا مشخص خواهد شد، درحقیقت فروشنده ریسک افزایش قیمت مصالح ساختمانی را به خریدار منتقل می‌کنند مگر اینکه خریدار بین ۷۰ تا ۸۰ درصد قیمت آپارتمان را هنگام ثبت‌نام واریز کند.

اقتصادی‌ها با سقف سه میلیارد تومانی

خرید یک آپارتمان اقتصادی در پیش‌فروش‌ها به بودجه قطعی یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی تا سه میلیارد تومان نیاز دارد. براساس آگهی‌های منتشرشده برای پیش‌فروش این آپارتمان‌های اقتصادی در اصفهان خریدار باید حدود نصف مبلغ را ابتدا بپردازد و مابقی را در اقساط دو تا سه ساله واریز کند. پیش‌فروش آپارتمان ۶۰ مترمربعی تک خوابه در رهنان با قیمت نهایی یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان و تحویل یک ساله، آپارتمان ۷۵ مترمربعی دو خوابه در دولت آباد با نرخ دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و موعد تحویل اسفند ۱۴۰۳، آپارتمان ۵۴ مترمربعی تک خواب در منطقه شهید کشوری با قیمت دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان با موعد تحویل دی ۱۴۰۵، آپارتمان ۱۰۵ مترمربعی دو خوابه در رهنان با بهای دو میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان با تحویل حداکثر چهار ساله، آپارتمان ۹۴ مترمربعی دو خوابه در شهرک کاوه با تحویل در شهریور ۱۴۰۳ و پنت‌هاوس ۷۸ مترمربعی تک خواب با تراس ۲۲ مترمربعی در محله شهید کشوری با قیمت سه میلیارد تومان و موعد تحویل ۱۴۰۵ از جمله آگهی‌های پیش‌فروش آپارتمان‌های قیمت پایین در اصفهان است. بررسی‌های نشان می‌دهد سازندگان آپارتمان را به صورت خام به مالک تحویل می‌دهد. ازاین‌رو مالک باید بودجه برای کابینت، کمد دیواری، شیرآلات، پریز برق و حتی درب اتاق‌ و سرویس بهداشتی و حمام درنظر گیرد. البته برخی از سازندگان درصورت درخواست مالک مبلغی را به صورت توافقی برای تجهیز کامل آپارتمان دریافت می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =