• ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹
  • کد خبر: 45430
  • readingTime: ۳ دقیقه
روزبه شریعتی

روزبه شریعتی، کارشناس بازار سرمایه بیان می‌دارد: اکنون سرمایه‌گذاران بازار سرمایه را به سبب جنگ منطقه پرریسک می‌بینند. اگر هشدار جنگ به صدا درنیامده بود، شاخص کل در نقطه تعادلی خود قرار داشت. شرایط فعلی بازار این نوید را می‌دهد که به محض توقف جنگ یا اعلام آتش‌بس بازار سرمایه بهبود پیدا کرده و به ارتفاع شاخص کل بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار واحد افزوده می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، شاخص کل بورس از نیمه مهرماه ۱۴۰۲ با آغاز تنش در خاورمیانه ریزش بیش از ۱۰۰ هزار واحدی را تجربه کرد تا شاخص کل در آتش این جنگ بسوزد و حمایت دو میلیون واحدی خود را از بدست دهد. اگرچه نگاهی به تابلو بورس نشان می‌دهد شاخص کل بورس در هفته جاری موفق به بازپس گیری سطح دو میلیون واحدی شد و روز گذشته در ایستگاه دو میلیون و ۳۰ هزار واحد ایستاد ولی اهالی بازار سرمایه در ترس جنگ و سایه آن بر بازار به سر می‌برند. برخی فعالان بازار سرمایه نسبت به این موضوع انتقاد دارند که شلیک هر گلوله در هرنقطه دنیا بر بازار سرمایه ما تاثیر می‌گذارد. آیا این تاثیرپذیری بازار سرمایه از اتفاقات غیر اقتصادی طبیعی است؟

روزبه شریعتی، کارشناس بازار سرمایه درباره اثرپذیری بورس به خبرنگار ایراسین توضیح می‌دهد: بازارهای سرمایه در سراسر دنیا در شرایط ثبات اقتصادی و سیاسی قابلیت پیش‌بینی پذیری پیدا می‌کنند و سرمایه‌گذاران در تمامی بازارها همیشه به دنبال دست‌یابی به موقعیتی برای کسب بالاترین سود با پایین‌ترین ریسک هستند. طبیعتا هرزمان ریسک بازارها زیاد می‌شود، سرمایه‌گذاری در آن‌ها کاهش می‌یابد. مقایسه گزارش‌های منتشر شده از شاخص بازار سرمایه در کشورهای همسایه مانند امارات، قطر و ترکیه نیز نشان می‌دهد بازار آن‌ها متاثر از جنگ منطقه به صورت قابل توجهی ریزش کرده است. این اتفاق طبیعی است و نمی‌توان این ایراد یا خرده را تنها به بازار سرمایه ایران گرفت.

شریعتی ادامه می‌دهد: البته در کشور ما عوامل و بنیان‌های تاثیرگذار بر بازار سرمایه به قدری از سوی سیاست‌گذار و قانونگذار متحمل آسیب شده‌اند که یک اتفاق غیرمترقبه‌ای مثل جنگ در کشورهای همسایه سبب افت چشمگیر ارزش سهام می‌شود و به قول معروف زیر بازار ما را خالی می‌کند.

به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه سیاست‌مداران ما بسیار هوشمندانه درباره این جنگ صحبت کردند؛ به نحوی که هیچ صحبتی از حمایت یا درگیری فیزیکی توسط ایران مطرح نشد؛ با این حال سهامداران ما با ترس از آتش جنگ، به سرعت از بازار خارج شدند و بازار منفی شد. شریعتی دراین‌باره بیان می‌دارد: سهامدار بازار ما به وضوح می‌بیند اگر برحسب فرض درگیری توسط ایران شکل گیرد، سهام خود را باید تا ۳۰ درصد پایین‌تر از قیمت فعلی بفروشد؛ در نتیجه ترجیح می‌دهد یا سهام خود را به سرعت نقد کند یا آن سهام تبدیل به دارایی‌هایی شود که متاثر از این جنگ رشد خواهد کرد.

سایه بیم و امید جنگ بر سر بازارهای مختلف

شاخص کل بازار سرمایه در جریان معاملات روز یکشنبه هفته جاری موفق به بازپس‌گیری ابرکانال دو میلیونی شد و با فروکش هیجان جنگ غزه، نه تنها در بورس ایران بلکه در بازارهای مختلف تعادل بیشتری در جریان معاملات حس می‌شود. از نگاه فعالان اقتصادی جنگ بر بازارهای مختلف بسته به ماهیت آن‌ها تاثیرات متفاوتی دارد و همواره سایه بیم یا امید جنگ بر سر بازارهای جهانی قابل مشاهده است. شریعتی با اشاره به طبیعی بودن تاثیرپذیری تمامی بازارها از شرایطی مانند جنگ، می‌گوید: زمان داغ شدن آتش جنگ در غزه بازارهای سهام با ریزش مواجه شدند. درمقابل انس پس از حمله، در عرض یک شب به کانال دوهزار دلار رسید. در سراسر دنیا زمانی سرمایه‌گذاری در بازار طلا افزایش می‌یاد که ریسک بازارهای دیگر بالا رود. حتی بازار طلا و ارز داخلی ما نیز به این جنگ واکنش نشان داد؛ به‌طوری‌که در بازار آزاد دلار از محدوده ۴۸هزار تومان به بالاتر از ۵۲ هزار تومان رسید یا قیمت طلا به همین منوال رشد کرد.

رصد تحولات منطقه توسط سرمایه‌گذاران

این روزها اهالی بازارهای مختلف تحولات منطقه را زیر نظر دارند تا درصورت وقوع هر کدام از دو سناریوی آتش‌بس یا شعله‌ور شدن آتش جنگ برای سرمایه‌گذاری تصمیم بگیرند. شریعتی نیز با تاکید بر این موضوع توضیح می‌دهد: اکنون سرمایه‌گذاران بازار سرمایه را پرریسک می‌بینند و به قدری قیمت‌ها افت کرده که بسیاری از فروشندگان و سرمایه‌گذاران با ذهنیت، کشیدن دامن ایران به جنگ از خرید امتناع می‌کنند. ازسوی دیگر خریداران هم ترجیح می‌دهند خریدهای خود را به پس از مشخص شدن تکلیف جنگ موکول کنند. درمجموع اهالی بازار سرمایه کنار نشسته‌اند و برای انجام معامله دست نگه داشته‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه زمزمه‌های آتش‌بس در جنگ غزه سبب جان تازه بورس می‌شود، می‌گوید: ارزش بازار سرمایه علیرغم گزارش‌های خوب شش ماهه، نسبت به حدود یک ماه نیم قبل به صورت میانگین بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افت کرده است. برآوردها نشان می‌دهد اگر هشدار جنگ به صدا درنیامده بود، شاخص کل در نقطه تعادلی خود قرار داشت.

شریعتی همچنین عنوان می‌کند: شرایط فعلی بازار این نوید را می‌دهد که به محض توقف جنگ یا اعلام آتش بس بازار سرمایه بهبود پیدا کرده و شرایط مساعدی پیدا می‌کند تاجایی‌که به ارتفاع شاخص کل بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار واحد افزوده می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =