فردین آقا بزرگی

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه اظهار می‌کند: واکنش بازار به هر خبر مثبت و منفی، واکنش مناسب و در همان چارچوب نیست. بازار سرمایه روند اصلاح منفی ملایمی را پیش گرفته است. ولی بنا به مقایسه شاخص‌ها، اعداد و ارقام، میزان درصد عملیات رشد درآمد، نقدشوندگی و امثال آن، بازار سرمایه درمقایسه با دیگر بازارها ارزنده و ارجح‌تر است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار سرمایه همزمان با شدت گرفتن تنش‌ها در خاورمیانه، وارد فاز جدید ریزشی شد و با انتشار اخبار سیاسی در یکشنبه ۱۶ مهرماه، ارزش سهام به طورمیانگین بیشتر از ۳.۶ درصد کاهش یافت. ولی روز گذشته حقوقی‌ها به داد بازار سرمایه رسیدند و با حمایت حداقلی، وضعیت شاخص کل تاحدودی بهبود یافت. براین اساس بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته افزایش ۴هزار و ۴۷۰ واحدی را به ثبت رساند و به رقم ۲ میلیون و ۵ هزار و ۷۳۷ واحد رسید که نمادهای فولاد، فارس و فملی بیشترین تاثیر مثبت را بر روی شاخص کل گذاشتند. در مقابل شاخص کل هم‌وزن در پایان معاملات روز گذشته ریزش ۰.۳۳ درصدی را تجربه کرد. از نگاه سهام‌داران بازار سرمایه شرایطی خسته کننده به خود گرفته و به‌جای پیدا کردن روند مشخص، تنها به اخبار منفی واکنش نشان می‌دهد. فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت فعلی بازار و روند آن به خبرنگار ایراسین گفت: نکته جالب و بااهمیت این است که واکنش بازار به هر خبر مثبت و منفی، واکنش مناسب و در همان چارچوب نیست. بازار سرمایه روند اصلاح منفی ملایمی را پیش گرفته است؛ به‌ترتیبی‌که شاخص کل از سطح حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحد در اردیبهشت‌ماه، در ماه جاری در سطح دو میلیون واحد نوسان می‌کند.

آقابزرگی درخصوص علت وضعیت فعلی بازار سرمایه توضیح داد: گویی متغیرهای کلان اقتصاد چه در داخل و چه در خارج رکن اصلی شکل‌گیری چنین وضعیتی در اقتصاد ما و بازار سرمایه ما است. اما از آن با اهمیت‌تر نحوه اعمال تصمیمات و دستورات دولت به همان شکل قیمت‌گذاری دستوری در عرصه اقتصاد کشور است؛ به‌عبارتی تصمیمات دولت به عنوان حکمران مطلق چه در بازار سرمایه و چه در اقتصاد کشور هیچ‌گونه قابلیت پیش‌بینی ندارد؛ برای‌مثال سال گذشته در همین مقاطع زمانی صحبت از عرضه خودرو در بورس کالا بود ولی به یک‌باره عرضه آن لغو شد و یا بحث نرخ خوراک پتروشیمی و صنایع، خارج کردن محصولات فولاد و سیمان از بورس کالا و... را داشتیم.

با این حال از دید برخی از فعالان بازار سرمایه ریزش سنگین بورس در دو روز ابتدایی هفته تحت تاثیر تنش‌های منطقه بود. آقابزرگی نیز معتقد است مسائل برون مرزی بی‌تاثیر بر بازار سرمایه نیست و چاشنی افزایش ضریب منفی بازار می‌شود.

راهکار بازگشت بازار سرمایه به روزهای خوب

این کارشناس بازار سرمایه ریشه اصلی واکش منفی بازار را تناقضات در اتاق فکر می‌داند و با اشاره به ارزنده‌تر بودن بازار سرمایه درمقایسه با دیگر بازارها، اظهار کرد: بنابه مقایسه شاخص‌ها، اعداد و ارقام، میزان درصد عملیات رشد درآمد، نقدشوندگی و امثال آن، بازار سرمایه در مقایسه با دیگر بازارها ارجح‌تر است. ولی در بازار سرمایه به دلیل شفافیت بیشتر، فراز و نشیب‌ها و مشخص بودن خروج یا ورود پول حقیقی بیشتر از سایر بازارها نمود دارد وگرنه در صنعت خودرو و بازار مسکن هم شاهد چنین شرایط و مسائلی هستیم. ولی سطح دخالت دولت در سایر بازارها به مراتب کمتر از بورس است.

آقا بزرگی ادامه داد: متاسفانه بورس و سازمان بورس وظایف مربوطه برای استیفای حقوق سهامداران خرد را انجام نمی‌دهد و به نوعی یک معاونت داخل بدنه دولت است. ازطرفی مردم آموخته‌اند از زمینی که دولت در آن بازی می‌کند باید فرار کنند. به نظر من انقلاب در حکمرانی اقتصاد و بازار سرمایه راه‌حل و کلید اصلی حل تمامی مشکلات است. افزایش مشارکت بخش خصوصی به همراه کوچک‌شدن حضور و نقش دولت در بازار سرمایه بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی و ماده ۳۳ بازار اوراق بهادر می‌تواند روزهای خوبی را برای بازار سرمایه و اقتصاد کشور رقم بزند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =