کدیور

علیرضا کدیور، کارشناس بازار سرمایه گفت: اکثر بازارگردانی‌ها در بازار سرمایه ما به روش الگوریتمی انجام می‌شود. درحالی‌که الگوریتم بدون توجه به شرایط بازار عمل می‌کند و باعث رفتار هیجانی در بازار سرمایه می‌شود. سازمان بورس باید آسیب‌شناسی کند تا تغییراتی در این روش ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار سرمایه هفته جاری را با سقوط سنگینی آغاز کرد؛ به‌طوری‌که شاخص کل شنبه با افت ۵۰ هزار و ۸۵۶ واحدی در سطح یک میلیون و ۹۵۱ هزار و ۲۱۷ واحد ایستاد. بازار سرمایه پس از ریزش قابل‌توجه در ابتدای هفته، در یک روند روبه رشد قرار گرفت و شاخص کل در پایان معاملات روز دوشنبه به سطح یک میلیون و ۹۸۱ هزار و ۵۷۲ واحدی رسید.

بورس روز گذشته شرایط آرامی را سپری کرد و شاخص کل در پله یک میلیون و ۹۸۱ هزار و ۲۰۳ واحدی متوقف شد. با این حال گفت‌وگو با فعالان بازار سرمایه نشان می‌دهد شرایط بازار چندان مطلوب نیست و حتی قابلیت پیش‌بینی خود را از دست داده است؛ آن‌ها مدعی‌اند در روزهایی که بازارگردانان تعهدی در سمت فروش ندارند، رنگ رخسار بازار سبز می‌شود ولی در روزهای دیگر بازار عکس این قضیه عمل می‌کند و یک دست ریزشی خواهد بود. علیرضا کدیور، کارشناس بازار سرمایه دراین‌باره به خبرنگار ایراسین می‌گوید: علت این موضوع به خروج نقدینگی در کلیت بازار بازمی‌گردد و ما با ضعف تقاضا مواجه هستیم زیرا نه‌تنها نقدینگی وارد بازار نمی‌شود بلکه شاهد خروج آن هستیم. طبیعتا در این شرایط بازارگردانان باید طبق دستورالعمل بازارگردانی از سوی سازمان بورس، سفارش‌های خرید وفروش فعال را با هم در بازار داشته باشند که این یک دامنه و مظنه‌ای دارد؛ برای مثال دو یا سه درصد یعنی فاصله سفارش خریدو فروش سه درصد است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه می‌دهد: زمانی‌که سفارش‌های فروش ثبت می‌شود، بازار در بیشتر موارد عقب‌نشینی می‌کند و این سبب می‌شود بازارگردان به مرور زمان سفارش‌های خرید خود را به سمت پایین هدایت کنند. همچنین به همان نسبت سفارش‌های فروش به سمت پایین هدایت می‌شود؛ به‌عبارتی سفارش‌های فروش بازارگردانان به‌صورت غیرمستقیم در سمت عرضه به بازار فشار وارد می‌کند تا روند بازار نزولی ‌شود.

به اعتقاد کدیور اکثر بازارگردانی‌ها در بازار سرمایه ما به روش الگوریتمی انجام می‌شود، درحالی‌که الگوریتم بدون توجه به شرایط بازار عمل می‌کند و صرفا طبق دستورالعمل مربوط به بازارگردان یا ابلاغیه بورس یا فرابورس است؛ کدیور دراین‌باره توضیح می‌دهد: بازارگردانان در روش الگوریتمی دامنه مظنه‌ای به میزان سفارش فروش و خریدشان باید در سیستم درج کنند. درنتیجه الگوریتم بدون درنظر گرفتن شرایط بازار عمل می‌کند. نکته حائز اهمیت این است که بازارگردانی توسط الگوریتم روند بازار را به شدت تشدید می‌کند؛ به‌عبارتی اگر بازار به صورت کلی یا در نمادی روند منفی داشته باشد، این دستورالعمل بازارگردانی روند نزولی را شدید می‌کند و بالعکس اگر روند صعودی باشد، صعود قوی خواهد بود؛ فارغ از اینکه این افت یا رشد درست و منطقی هست یا خیر.

از دید این کارشناس بازار سرمایه این دستورالعمل بازارگردانی کارکردی ندارد و نه سبب حرکت سهام به سمت ارزش واقعی خود و نه منجربه افزایش نقدشوندگی سهام می‌شود.

کدیور در انتها خاطرنشان می‌کند: بازارگردانی طبق الگوریتم باعث رفتار هیجانی در بازار سرمایه می‌شود. ازآنجایی‌که صندوق‌های بازارگردانی طی سال‌ها در شرایط مختلف بازار فعالیت کرده‌اند، به نظر من سازمان بورس باید آسیب‌شناسی کند تا تغییراتی در این روش ایجاد شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =