هومن عمیدی

هومن عمیدی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: انتخابات و گزارش‌های شش ماهه خوب شرکت‌ها از عوامل اصلی رشد بازار سرمایه به شمار می‌رود. همچنین بازارهای موازی با بورس در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ افتی نداشته‌اند و بازار سرمایه می‌تواند این افت خود را جبران کند. اکنون هر فردی وارد بازار سرمایه شود، طی افق شش ماهه بازدهی حداقل دو برابر بیشتر سود بانکی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایراسین، شاخص کل بورس دهه نخست آبان‌ ماه را بی‌رمق به اتمام رساند و تابلو بورس اوراق بهادار تهران از کاهش حجم معاملات و خروج نقدینگی حکایت می‌کند. از دید برخی کارشناسان، بازار سهام این روزها هیجان‌زده و درعین حال سردرگم است. دراین میان شماری از سهام‌داران وضعیت آتی بورس را وابسته به اخبار می‌دانند و مدعی‌اند بورس وضعیتی خوفناک پیدا کرده و سهام‌داران حتی با تحمل ضرر باید سهام خود را به فروش رسانند. ولی سوال این است که آیا در شرایط فعلی باتوجه به خروج نقدینگی و حجم پایین معاملات، بورس برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟ آیا بازار سرمایه سبزپوش می‌شود و شاخص ارتفاع از دست رفته خود را پس می‌گیرد؟

هومن عمیدی، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش به خبرنگار ایرسین می‌گوید: ما ایرانی‌ها عادت داریم هرچیزی را از کالا گرفته تا سهام پس از رشد و افزایش قیمت آن بخریم؛ به‌عبارتی عادت کرده‌ایم اقلام را با قیمت بالا بخریم و سپس با بهای بالاتری بفروشیم. درحالی‌که می‌توان سهام را با قیمت مناسب خریداری کرد و سپس با سود بالا به فروش رساند.

عمیدی ادامه می‌دهد: افرادی که تمایل به کسب سود در کوتاه‌مدت دارند، مخاطب حرف بنده نیستند. درمقابل افرادی با نگاه معقول به سرمایه‌گذاری باید بدانند اکنون قیمت‌ها در بازار سرمایه بسیار مناسب است ولی اینکه قیمت‌ها چه زمانی روند شارپ پیدا می‌کنند، مسئله دیگریست. درمجموع از جهت مدل‌های ارزش‌گذاری سهام اکنون در یکی از بهترین و ایده‌آل‌ترین شرایط قرار داریم.

ورود به بازار سرمایه با افق شش ماهه

به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه سهام‌داران جدید باید حداقل با نگاه شش ماهه وارد بازار شوند، عمیدی دراین رابطه توضیح می‌دهد: سرمایه‌گذاری در بورس را می‌توان به نوعی به سپرده‌گذاری در بانک تشبیه کرد؛ سپرده‌گذاران هرروز و پی‌درپی جهت اطلاع از وضعیت پول یا سود خود به بانک مراجعه نمی‌کنند. یا افرادی که با دید سرمایه‌گذاری وارد حوزه طلا یا مسکن می‌شوند، هر روز برای اطلاع از قیمت‌ و سود خود به طلافروشی یا مشاورین املاک نمی‌روند بلکه دو یا سه ماه یک‌بار ارزش سرمایه‌گذاری خود را محاسبه می‌کنند.

وی اضافه می‌کند: متاسفانه افرادی که وارد بازار سرمایه می‌شوند، روازنه حتی ساعتی و لحظه به لحظه بازار را دنبال می‌کنند که این باور اشتباه است. اگر قصد سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه دارید، باید حداقل با افق شش ماهه وارد بازار شد. من فکر می‌کنم بورس در افق شش ماه به بالا بازدهی خوبی خواهد داشت.

سه دلیل برای پرواز بازار سرمایه

شمار زیادی از فعالان اقتصادی براین باورند انتخابات سبب پرواز بازار سرمایه در سال جاری می‌شود و باید به آینده بازار امیدوار بود. عمیدی با اشاره به سه دلیل برای رشد بازار سرمایه، توضیح می‌دهد: انتخابات ازعوامل اصلی رشد بازار سرمایه به شمار می‌رود و عامل دوم را می‌توان افت بازار سرمایه در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ دانست، درحالی‌که بازارهای موازی با بورس چنین افتی نداشته‌اند و بازار سرمایه می‌تواند این افت خود را جبران کند که مزیت آن نسبت به بقیه بازارها است.

این کارشناس بازار سرمایه می‌افزاید: گزارش‌های شش ماهه خوب شرکت‌ها دلیل دیگری برای رشد بازار سرمایه به حساب می‌آید. اکنون کسانی که وارد بازار می‌شوند درمقایسه با خریداران سهام در شهریورماه قبل از انتشار گزارش‌ شرکت‌ها، ریسک کمتری متحمل خواهند شد.

عمیدی در انتها با ابراز امیدواری درباره آینده بورس خاطرنشان می‌کند: در مجموع من فکر می‌کنم اکنون هر فردی وارد بازار سرمایه شود، طی افق شش ماهه بازدهی حداقل دو برابر بیشتر سود بانکی خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =