علی اصغر ملکی

علی‌اصغر ملکی، رییس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: درحال حاضر بازار گوشت قرمز شرایطی بسیار مطلوبی دارد. بازار این شرایط خود را مدیون تدابیر وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام درخصوص واردات گوشت تنظیم بازاری است. درواقع واردات گوشت قرمز سبب شده ثبات و آرامش بر این بازار حکمرانی کند و تاکنون تاثیرات خوبی به همراه داشته است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار گوشت قرمز در روزهای اخیر از نابه‌سامانی‌ها دور ماند تا قیمت این محصول در بازه کوچکی به نوسانات جزئی ادامه‌ دهد. البته قصاب‌های شهر دلایلی مانند افزایش عرضه گوشت تنظیم بازاری و کاهش تقاضا برای این محصول را دلایل ثبات بازار می‌دانند. علی‌اصغر ملکی، رییس اتحادیه گوشت گوسفندی در توصیف وضعیت فعلی بازار گوشت قرمز به خبرنگار ایراسین گفت: درحال حاضر بازار گوشت قرمز شرایطی بسیار مطلوب و آرامی دارد. بازار این آرامش خود را مدیون تدابیر وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام درخصوص واردات گوشت تنظیم بازاری است. واردات گوشت قرمز سبب شده ثبات و آرامش بر این بازار حکمرانی کند و تاکنون تاثیرات خوبی به همراه داشته است.

ملکی با اشاره به اینکه قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی دولتی حدود ۲۸۲ هزار تومان و گوشت گوساله بدون استخوان ۴۳۰ هزار تومان است، بیان داشت: این گوشت به صورت روزمره در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، میادین میوه و تره‌بار و اکثر قصابی‌های شهر در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

مشاهدات میدانی از فروشگاه‌های سطح شهر نشان می‌دهد به طور متوسط قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی در قصابی‌ها ۴۵۰ هزار تومان است و بهای هرکیلوگرم گوشت گوسفندی درجه یک بدون دنبه و استخوان به حوالی ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد. گزارش مرکز آمار ایران نیز از رشد قیمت ۱۴۹.۲ درصدی گوشت قرمز در طول یک‌ سال اخیر حکایت می‌کند؛ به‌طوری که متوسط قیمت گوشت در شهریورماه ۱۴۰۱ در حدود ۱۸۴ هزار تومان بوده ولی متوسط قیمت هرکیلوگرم گوشت گوسفندی به ۴۵۸ هزار تومان در شهریورماه ۱۴۰۲ رسیده است. با این اوصاف زمزمه‌های کاهش قیمت گوشت تا اواسط آبان ماه سال جاری به گوش می‌رسد. رییس اتحادیه گوشت گوسفندی درباره روند آتی بازار گوشت توضیح داد: طبق تصمیمات شرکت پشتیبانی امور دام و وزارت جهاد کشاورزی قرار بر این شده عرضه گوشت سوبسیددار تداوم داشته باشد. اگر روند وارداتی گوشت قرمز ادامه پیدا کند، بازار به چالش کشیده نخواهد شد و شرایط مساعد می‌شود.

تولیدکننده داخلی به دور از گزند واردات

اگرچه واردات گوشت قرمز افزایش عرضه و به تبع ثبات قیمت‌ها را به دنبال دارد ولی این سوال مطرح می‌شود آیا تولیدکننده داخلی بر اثر واردات گوشت قرمز متحمل ضرر نمی‌شود؟

ملکی در پاسخ به این سوال اظهار کرد: تولیدکننده داخلی محصولات خود را در کنار گوشت تنظیم بازاری عرضه می‌کند و اکنون مشتری هم برای گوشت داخلی و هم وارداتی وجود دارد. درمقابل اگر واردات گوشت به هر دلیلی متوقف شود، قیمت گوسفند زنده به بیش ۲۵۰ هزار تومان می‌رسد و هر کیلوگرم گوشت قرمز با بهای بالاتر از بالای ۵۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =