• ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۵
  • کد خبر: 47158
  • readingTime: ۲ دقیقه
گوشت قرمز

مشاهدات میدانی از قصابی‌های سطح شهر از عبور قیمت گوشت گوسفندی از مرز نیم میلیون تومان حکایت می‌کند. اگرچه مسئولان ذی‌ربط حاضر به مصاحبه در رابطه با علت رشد قیمت گوشت قرمز نشدند ولی کاهش تولید و عرضه علت گرانی این کالا عنوان می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، مشاهدات میدانی از قصابی‌های سطح شهر از عبور قیمت گوشت گوسفندی از مرز نیم میلیون تومان حکایت می‌کند و قیمت اجزای پرفروشی مانند سردست و ران از ۶۰۰ هزار تومان شروع می‌شود. همچنین هر کیلوگرم گوشت بی‌استخوان مثل راسته و خورشتی با بهایی حوالی ۹۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. دراین میان بعضی از فروشگاه‌های گوشت آنلاین، گوشت گوسفندی بسته‌بندی را با قیمت‌هایی حدود یک میلیون تومان نیز عرضه می‌کنند و در کل گوشت نیم‌ یا یک میلیون تومانی در آذر ۱۴۰۲ در بازار به وفور دیده می‌شود.

درحال حاضر حداقل قیمت هر کیلوگرم گوشت چرخ‌کرده مخلوط ۳۵۰ هزار تومان، ران و گردن گوساله ۵۰۰ هزار تومان، سردست پاک کرده گوساله ۵۰۸ هزار تومان و راسته پاک کرده گوساله ۵۱۰ هزار تومان است. بررسی‌ها نشان می‌دهد گوشت گوسفندی بسته‌بندی تحت عنوان تنظیم بازاری در فروشگاه‌های زنجیره‌ای در بسته یک یا دو کیلوگرمی با قیمت پایین‌تری عرضه می‌شود؛ به‌طوری که بسته یک کیلوگرمی ران گوسفندی حدود ۳۹۰ هزار تومان و راسته گوسفندی ۳۱۰ هزار تومان قیمت دارد. ولی گوشت‌های بسته‌بندی تنظیم بازاری به صورت قطره چکانی در فروشگاه‌ها توزیع می‌شود و اگر خوش‌شانس باشید با حضور در فروشگاه‌ها قبل از ساعت ۱۰ صبح، قادر به خرید یکی و دو بسته از آن‌ها خواهید بود.

مهر تایید افزایش قیمت گوشت توسط آمارهای رسمی

آمارهای رسمی دولت نیز مهر تایید را بر افزایش قیمت گوشت قرمز می‌زند. طبق گزارش مرکز آمار ایران، شاخص قیمت گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌ها نسبت به ماه گذشته ۱.۲ درصد و نسبت به یک ‌سال گذشته ۸۷.۶ درصد رشد کرده است. همچنین هر کیلوگرم گوشت گوسفندی در پاییز سال گذشته حدود ۲۰۰ هزار تومان قیمت داشت که مقایسه این قیمت با اعداد و ارقام فعلی از افزایش چند برابری نرخ گوشت در طول یک سال اخیر حکایت می‌کند. علیرغم تماس‌های مکرر طی هفته جاری برای پیگیری وضعیت بازار گوشت قرمز، اتحادیه گوشت گوسفندی راضی به گفت‌وگو درباره این بازار نشد. با این وجود رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران طی دوسه هفته اخیر دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز را کمبود این کالا عنوان کرد و از ادامه روند افزایشی قیمت‌ها به دلیل رشد تقاضا از ابتدای آذرماه خبر داد؛ طبق توضیحات این مقام مسئول،عرضه گوشت وارداتی تاحدودی بازار را تعدیل کرده ولی پاسخگوی تقاضا نیست.

رالی صعودی قیمت گوشت قرمز متوقف می‌شود؟

طبق گزارش‌های منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، در مهرماه سا جاری ۳۸۷۶۰ تن انواع گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور تولید و عرضه شده که بیانگر کاهش ۲۹ درصدی تولید گوشت قرمز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است. جزئیات این آمار نشان می‌دهد از مقدار تولید گوشت در مهر ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۱ برای گوسفند و بره ۴۰ درصد، برای بز و بزغاله ١٤ درصد، برای گاو و گوساله ٢٢ درصد و برای گاومیش و بچه‌گاومیش ٢٧ درصد کاسته شده است. با این اوصاف آمارها بیانگر تداوم رالی صعودی قیمت گوشت قرمز در کشور هستند. درمقابل مسئولان به تازگی از توافق مقامات ایران و قزاقستان جهت واردات گوشت گاو به کشور در آینده نزدیک خبر داده‌اند تا گوشت گاو بدون استخوان منجمد از قزاقستان راهی بازارهای کشور شود. به اعتقاد فعالان بازار درصورتی که گوشت وارداتی با بهای مناسبی به دست مصرف‌کننده برسد، بخشی از تقاضای موجود در بازار را برطرف کرده و قیمت‌ها تا حدودی تعدیل می‌یابد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن امیریان IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
    0 0
    مرغ گرون شده گوشت گرون شده چکار دارید میکنید با مردم بخدا. ایشاا… زودتر ظهور اقا امام زمان فرا برسه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =