گوشت قرمز

علی‌اصغر ملکی، رییس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: دولت در ماه‌های اخیر به تامین گوشت قرمز از محل تولید داخل و واردات روی آورد ولی همچنان این بازار با مشکلاتی مواجه است. باتوجه به فرارسیدن سال جدید و ماه رمضان، تنها راهکار کاهش قیمت‌ها، افزایش واردات گوشت و دام زنده است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، شاید زمانی گوشت قرمز ۶۰۰ یا ۷۰۰ هزار تومانی در خیال هم نمی‌گنجید ولی قیمت‌ها در بازار گوشت قرمز همانطور شد و نتیجه آن افزایش چند برابری قیمت این کالا در سال جاری است. زمستان ۱۴۰۲ در قصابی‌های شهر هر کیلوگرم دنبه با قیمتی حوالی ۹۰ هزار تومان به فروش می‌رسید و گوشت قرمز گوسفندی درجه یک با بهایی کمتر از ۳۰۰ هزار تومان عرضه می‌شد. اکنون در زمستان ۱۴۰۲، ۳۰۰ هزار تومان معادل قیمت یک کیلوگرم دنبه است؛ البته بهای دنبه در بعضی از فروشگاه‌های پروتئینی به ۳۲۰ هزار تومان هم می‌رسد.

براساس مشاهدات میدانی از قصابی‌های سطح شهر و فروشگاه‌های مواد غذایی آنلاین قیمت هر کیلوگرم ماهیچه گوسفندی ممتاز از ۷۰۰ هزار تومان، ران گوسفندی درجه یک از ۶۹۰ هزار تومان، سردست گوسفندی ممتاز از ۶۷۰ هزار تومان، گوشت خورشتی درجه یک بدون استخوان و دنبه از ۵۸۰ هزار تومان و گوشت چرخ کرده از ۳۴۸ هزار تومان شروع می‌شود. البته اگر سری به فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزنید با گوشت‌های بسته‌بندی تنظیم بازاری مواجه خواهید شد که در ازای خرید هر بسته یک کیلوگرمی راسته گوسفندی باید ۳۱۰ هزار تومان، گردن گوسفندی ۳۴۴ هزار تومان، ران گوسفندی ۳۹۰ هزار تومان و گوشت گوسفندی ۴۱۰ هزار تومان پرداخت کنید. با این حال دلیل افزایش قیمت چندباره گوشت قرمز در سال جاری چیست؟

علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در پاسخ به این سوال به خبرنگار ایراسین گفت: با توجه به استمرار خشکسالی‌ها و کشتار دام‌های مولد به دلیل کمبود علوفه، کشور با کاهش جمعیت دام زنده گوسفندی روبه‌رو شد که اکنون این کمبود در بازار قابل مشاهده است.

طبق آمار اعلامی، هرساله ۱۱ میلیون رأس دام سبک در کشتارگاه‌ها عرضه می‌شد که این تعداد در سال ۱۴۰۰ به ۱۶ میلیون و در سال گذشته به ۱۷ میلیون افزایش یافت. همچنین از ابتدای سال جاری ماهانه ۹۰۰ هزار رأس دام سبک در کشتارگاه عرضه شده است. رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با اشاره به تلاش‌های دولت برای سامان دادن بازار گوشت قرمز، اظهار کرد: اگرچه دولت در ماه‌های اخیر جهت تنظیم بازار گوشت قرمز به تأمین آن از محل تولید داخل و واردات گوشت قرمز روی آورد ولی همچنان بازار این محصول با مشکلاتی مواجه است.

به اعتقاد این مقام صنفی واردات تنها راه سامان یافتن بازار گوشت قرمز است، ملکی در این باره توضیح داد: با توجه به نزدیک شدن به بازار سال جدید و ماه رمضان، تنها راهکار کاهش قیمت گوشت گوسفندی، افزایش واردات گوشت و دام زنده است.

در همین راستا علیرضا پیمان پاک، قائم مقام وزیر جهاد از واردات حجم قابل توجهی گوشت منجمد گوساله و گوسفند در آستانه سال جدید و ماه رمضان خبر داد؛ به‌طوری که اکنون روزانه ۱۰۰ تن گوشت گرم گوساله و ۱۵۰ تن گوشت گوسفندی وارد کشور می‌شود و ۲۰ هزار تن گوشت منجمد نیز تا اسفند و فروردین سال آینده وارد خواهد شد. با این اوصاف شاید در بهار ۱۴۰۳ بازار گوشت قرمز رنگ ثبات و آرامش را به خود ببیند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =