• ۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۹
  • کد خبر: 44896
  • readingTime: ۲ دقیقه
میوه پاییزی

علی مهرکش، نایب رئیس اتحادیه میادین میوه و تره بار اصفهان گفت: تا ایام نوروز کم و کسری در بازار میوه وجود نخواهد داشت زیرا تولید بالاست و محصول به میزان مطلوبی عرضه می‌شود. با این حال باید گفت مقوله گرانی با گران‌فروشی تفاوت دارد، اکنون میوه گران نیست ولی هزینه‌های تولید و بار بسیار افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، فصل نقل وانتقالات بازار میوه فرا رسیده و این روزها بازار میوه اصفهان در محاصره ورود میوه‌های فصل سرد سال و خروج میوه‌های تابستانی قرار گرفته‌ است؛ به‌طوری که شاید میوه‌هایی که امروز در میوه‌فروشی‌های اصفهان می‌بینید تا هفته‌ آینده به کلی از بازار رفته ‌باشند و بازار میوه برای چندین ماه در انحصار نسبی سیب، پرتقال، نارنگی و لیموشیرین در می‌آید. مشاهده میدانی از میوه‌فروشی‌های سطح شهر نشان می‌دهد نوبرانه‌های پاییز۱۴۰۲ با قیمت مناسبی در بازار عرضه شدند و اکنون قیمت هر کیلوگرم انار از ۱۵ هزار تومان، نارنگی از ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان، سیب گلاب از ۲۰ هزار تومان، لیموشیرین از ۲۰ هزار و ۹۰۰ تومان، سیب زرد لبنانی از ۲۰ هزار تومان، سیب قرمز لبنانی از ۲۲ هزار تومان و پرتغال از ۲۶ هزار تومان شروع می‌شود. همچنین این روزها میوه‌های فصل به ویژه انار در بعضی از خیابان‌های اصفهان توسط میوه‌فروشان دوره‌گرد و پشت وانت‌بارها با قیمت پایینی به فروش می‌رسد.

علی مهرکش، نایب رئیس اتحادیه میادین میوه و تره بار اصفهان درباره وضعیت بازار میوه درسال جاری به خبرنگار ایراسین می‌گوید: میزان عرضه و قیمت میوه در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته از وضعیت مناسبی برخوردار است و وضعیت بازار تا پایان سال صد درصد به همین منوال خواهد بود. سال گذشته مقدار تولید میوه به دلیل بارندگی‌ها و شرایط آب وهوایی مناسب بالا بود.

مهرکش در ادامه اضافه می‌کند: اگر زمستان خوبی داشته باشیم، تولید درخت بالا می‌رود. درواقع زمانی که درختان میوه سرما می‌خورند و به نوعی یخ زدگی در آن‌ها ایجاد می‌شود، آفت در زمان ثمره دادن به درخت و محصول آن راه پیدا نمی‌کند درنتیجه تولید انبوه میوه حاصل می‌شود. خوشبختانه ما سال گذشته زمستان خوبی داشتیم و میوه فصل پاییز و زمستان به همان نسبت سردرختی بهار و تابستان وجود دارد و حجم تولید زیاد است.

طبق توضیحات نایب رئیس اتحادیه میادین میوه و تره‌بار درباره قیمت انواع میوه، مقوله گرانی با گران‌فروشی تفاوت دارد، اکنون میوه گران نیست ولی هزینه‌های تولید و بار بسیار افزایش یافته است.

صادرات و سردخانه‌ها دو چالش میوه فصول سرد سال

صادرات و انبارکردن در سردخانه‌ها دو چالش برسر راه میوه فصل پاییز و زمستان است؛ به‌طوری که گاهی عرضه میوه به ویژه پرتقال و سیب در این فصول کاهش یافته و به دنبال آن قیمت‌ها روند صعودی پیدا می‌کنند. نایب رئیس اتحادیه میادین میوه و تره بار اصفهان درباره صادرات میوه طی ماه‌های آتی توضیح می‌دهد: چاش صادرات میوه قابل چشم‌پوشی نیست و در ادامه سال تاحدودی با این مسئله درگیر خواهیم شد. ولی صادرات به نفع تولیدکننده کشور است و مزایای زیادی به همراه دارد. بعضی اقلام گاهی تحت شعاع صادرات قرار می‌گیرند که به صلاح کشور است و فعالان حوزه بازار میوه به هیچ‌ عنوان مخالف صادرات نیستند. بااین‌حال امیدواریم در تنگناها میزان صادرات میوه مدیریت شود.

مهرکش با اشاره به انبارکردن میوه فصول سرد سال به دلیل ماندگاری بیان می‌دارد: میوه پاییز و زمستان برخلاف محصولات تابستان، قابل مدیریت در عرضه است و به اصطلاح ماندگاری دارد. لذا بخشی از محصولات وارد سردخانه‌ها می‌شود که البته کار صحیحی بوده ولی باید میزان انبار کردن میوه نیز مانند صادرات آن مدیریت شود.

درانتها مهرکش از وضعیت آرام بازار میوه تا پایان سال خبر داد و خاطرنشان کرد: تا ایام نوروز کم و کسری در بازار میوه وجود نخواهد داشت زیرا تولید بالاست و محصول به میزان مطلوبی عرضه می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =