مهدی رضایتی

مهدی رضایتی، کارشناس بازار سرمایه گفت: پیش‌تر بانک‌ها متهم گرانی بودند و حالا نوبت بورس کالا رسیده است. در مقابل روش محاسباتی نشان می‌دهد تنها بخش کوچکی از بهای تمام‌شده مسکن، سیمان یا فولادی است که در بورس کالا عرضه می‌شود و عمدتا بحث اصلی زمین و قیمت آن است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار سرمایه فصل پاییز را سرد شروع کرد تا نماگر تالار شیشه‌ از بلاتکلیفی روند آتی بازار و شک و ابهام معامله‌گران خبر دهد. از دید کارشناسان، بازار سرمایه بلاتکلیف مانده است و ابهام موجود در مصوبه جدید نرخ خوراک، نرخ ارز شرکت‌ها و... سبب شده جریان دادوستدهای تالار شیشه‌ای با نوسانات محدودی همراه شود. در این راستا مهدی رضایتی، کارشناس بازار سرمایه به خبرنگار ایراسین گفت: بازار طی روزهای اخیر تعطیلات زیادی را سپری کرد که این تعطیلات بر کم‌رنگ‌شدن معاملات تاثیر بسزایی دارد. ولی نکته مهم‌تر ابهام موجود در چشم‌انداز متغیرهاست؛ ازجمله این متغیرها باید به قیمت دلار اشاره کرد که مشخص نیست بحث آزادسازی دلارهای بلوکه شده چه تاثیری بر روند آتی بازار ارز دارد یا بحث جهانی کامودیتی‌ها که ابهامات بسیاری نسبت به آینده آن‌ها وجود دارد.

رضایتی در ادامه اضافه کرد: دررابطه با کامودیتی‌ها در بازار داخلی، طی روزهای اخیر بحث بورس کالا مجدد مطرح شده است و اخباری درباره تامین مواد اولیه مسکن ملی مانند فولاد و سیمان خارج از بورس کالا به گوش می‌رسد. درمجموع تمامی این موارد بر بازار سرمایه اثرگذار بوده تا بازار بلاتکلیف بماند.

روز گذشته شاخص کل بازار سرمایه نتوانست بر ارتفاع خود بیفزاید و در پایان معاملات با کاهش ۰.۸۲ درصدی به سطح ۲ میلیون و ۱۰۱ هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز هم‌مسیر با شاخص کل شد تا نوسانات کاهشی را تجربه کند و درنهایت با کاهش ۰.۷۲ درصدی در سطح ۷۱۶ هزار و ۵۹۵ واحد ایستاد. سرانه خرید اشخاص حقیقی نیز در پایان معاملات روز گذشته به ۲۱ میلیون تومان و سرانه فروش حقیقی‌ها به ۲۳.۷ میلیون تومان رسید.

رضایتی در پیش‌بینی روند آتی بازار سرمایه توضیح داد: من فکر می‌کنم محرک‌های آتی مانند اخبار، گزارش‌های شش ماهه و ... بر بازار اثرگذار خواهند بود ولی اکنون محرکی برای رشد پرشتاب بورس وجود ندارد. ازطرفی بحث نرخ خوراک و انرژی پتروشیمی همچنان پابرجاست یعنی بازار در انتظار انتشار این نرخ‌ها به سر می‌برد.

انگشت اتهام گرانی مسکن به سمت بورس کالا

به تازگی مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی خروج فولاد و سیمان از بورس کالا را اقدامی موثر برای کنترل بازار مسکن دانسته است. روز گذشته شاخص دو صنعت فلزات اساسی و سیمان در پی گفته‌های وزیر راه و شهرسازی بیشتر از یک درصد افت کرد. ولی سوال این است چرا انگشت اتهام گرانی خودرو یا مسکن به سمت بورس کالاست؟

رضایتی پاسخ داد: پیش‌تر بانک‌ها متهم گرانی بودند و حالا نوبت بورس کالا رسیده است. در مقابل روش محاسباتی نشان می‌دهد تنها بخش کوچکی از بهای تمام‌شده مسکن، سیمان یا فولادی است که در بورس کالا عرضه می‌شود و عمدتا بحث اصلی زمین و قیمت آن است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تاثیر تورم بر قیمت سیمان و فولاد بیان داشت: بحث اصلی ما عرضه سیمان یا فولاد در بورس کالا نیست چراکه این قیمت‌ها به صورت غیرمنطقی رشد نکرده بلکه متناسب با تورم و نرخ ارز افزایش یافته است. ولی رویه کلی این است قیمت‌گذاری انجام شود و سپس قیمت‌ها را کنترل کرد که تجربه نشان می‌دهد نمی‌توان چنین کاری کرد و به‌عبارتی این رویه بازدهی چندانی ندارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =