• ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵
  • کد خبر: 43908
  • readingTime: ۲ دقیقه
کامودیتی

افزایش تورم در آمریکا و کشورهای اروپایی خبر بدی برای کامودیتی‌ها بود زیرا با تشدید سیاست‌های کنترل تورم و احتمال رکود، فعالیت بسیاری از بخش‌های اقتصادی کاهش پیدا می‌کند و همین مسئله منجر به ریزش قیمت کامودیتی‌ها در طول هفته گذشته شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، افزایش تورم در آمریکا و کشورهای اروپایی خبر بدی برای کامودیتی‌ها بود، زیرا رییس فدرال رزرو وعده داد سیاست‌های انقباضی برای مهار تورم فراتر از انتظار ادامه پیدا می‌کند و کامودیتی‌ها هفته گذشته را با این خبر ریزشی پشت سر گذاشتند. قیمت انواع انرژی به جز گاز طبیعی نزولی شد، فلزات صنعتی و گران‌بها نیز به کف‌های قیمتی بلند مدت خود رسیدند ولی در بازار مواد غذایی و محصولات کشاورزی قیمت‌ها اندکی صعودی بود.

سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو برای کنترل تورم، منجر به ریزش قیمت کامودیتی‌ها طی یک سال گذشته شده‌ است و بنا بر وعده جروم پاول، فدرال رزرو فعلا قصد توقف این سیاست‌های قیمتی را ندارد.

انرژی

۳ هفته قبل قیمت نفت برنت مقاومت ۹۴ دلار را پر قدرت پشت سر گذاشت و اکنون برای حفظ حمایت ۸۴ دلاری دست و پا می‌زند. قیمت نفت در هفته گذشته نزولی بود و به دنبال آن قیمت بنزین و زغال سنگ نیز کاهش پیدا کرد. هفته گذشته روزهای بدی برای بازار انرژی بود، البته قیمت گاز با فرارسیدن فصل سرما صعودی شد. نوسانات قیمت انواع انرژی به قرار نمودار زیر است:

افزایش نرخ تورم کامودیتی‌ها را ریزشی کرد

کاهش تولید و افزایش تقاضا قیمت گاز در آمریکا را هم افزایشی کرد ولی قیمت نفت با وجود کاهش تولیدات همچنان گارد نزولی گرفته‌ است.

فلزات

هفته‌های کابوس‌وار طلا همچنان ادامه دارد و همبستگی فلزات با بازار طلا منجر به ریزش دسته‌جمعی قیمت آنها شده‌است. انس طلا در بازه زمانی کوتاهی از کانال ۱۹۴۰ دلار تا ۱۸۱۰ دلار ریزشی شد و همچنان به روند نزولی خود ادامه می‌دهد. اگر قیمت انس طلا در ساعات پایانی روز جمعه کمی افزایشی نشده بود، برآیند هفتگی قیمت طلا بیش از ۲ درصد منفی بود. نوسانات هفتگی قیمت فلزات به قرار نمودار زیر است:

افزایش نرخ تورم کامودیتی‌ها را ریزشی کرد

تعطیلات ۸ روز چین باعث شد تا کاهش قیمت هفتگی در بازار لیتیوم متوقف شود. قیمت لیتیوم در طول ماه‌های گذشته به شدت ریزشی بود.

کشاورزی

بازار محصولات کشاورزی و مواد غذایی هفته متعادل‌تری نسبت به فلزات و انرژی پشت سر گذاشت. قیمت گندم، شکر، برنج و کاکائو افزایش پیدا کرد و در مقابل قیمت روغن و شیر کاهشی بود. نوسانات قیمت محصولات کشاورزی و مواد غذایی به قرار نمودار زیر است:

افزایش نرخ تورم کامودیتی‌ها را ریزشی کرد

حواشی بازار شکر در سال جاری متوقف شدنی نیست. پس از ممنوعیت صادرات شکر توسط هند، قیمت هر تن شکر به بالاترین میزان در طول ۱۰ سال گذشته رسید و تاثیر زیاد شکر در قیمت مواد غذایی باعث تشدید تورم در کشورهای مختلف شده‌ است.

فلزات صنعتی

بازار فلزات صنعتی در غیاب چینی‌ها هفته‌ای یک دست ریزشی را سپری کرد. قیمت آلومینیوم، روی، قلع و سرب به طور دسته‌جمعی کاهش پیدا کرد و به حمایت‌های میان مدتی رسید.

افزایش نرخ تورم کامودیتی‌ها را ریزشی کرد

با تشدید سیاست‌های کنترل تورم و احتمال رکود، فعالیت بسیاری از بخش‌های اقتصادی کاهش پیدا می‌کند و همین مسئله تقاضا برای فلزات را کاهش خواهد داد. قیمت بسیاری از فلزات پایه مانند روی و آلومینیوم با آغاز چرخه انقباضی بیش از ۵۰ درصد ریزش کرده‌ است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =