جانجان

احمد جانجان، کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: اخبار مثبت باید آرام آرام به بازار تزریق شود تا جو روانی بازار را خنثی کند. همچنین هرچه اخبار صریح‌تر به بازار مخابره شود طبعا واکنش بازار مثبت‌تر خواهد بود. ازطرفی می‌توان انتظار ثبت بازه قیمتی خیلی خوبی را در روزهای آتی از بورس داشت. درمجموع به نظر من بازار در شهریورماه آماده آغاز روند صعودی خود است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، انتشار خبر فرموله شدن قیمت خوراک و گاز پتروشیمی رنگ و رخسار تالار شیشه‌ای را تغییر داد تا رنگ سبز مجدد مهمان بازار سرمایه شود. طبق آخرین اخبار نتیجه جلسه مشترک وزیر صمت، اقتصاد و نفت با معاون اول رئیس جمهور، فرموله شدن قیمت گذاری خوراک و گاز صنایع بود. شاخص کل بورس از ابتدای هفته جاری درپی نتیجه این نشست سوار بر مدار صعودی شده است تا در چهارمین روز متوالی چشم‌اندازی مثبت برای سهام‌داران ترسیم کند. شاخص کل بازار سرمایه در پایان معاملات روز گذشته با رشد ۱.۶ درصدی به مرز دو میلیون و ۸۴ هزار واحدی رسید. احمد جانجان، کارشناس بازار سرمایه درباره حرکت بورس در هفته جاری به خبرنگار ایراسین گفت: بازار سرمایه به روند صعودی خود باز می‌گردد. اگرچه نکاتی در این خصوص وجود دارد که اولین بحث انتشار اخبار مثبت است؛ درواقع اخبار مثبت باید آرام آرام به بازار تزریق شود تا جو روانی و بد بازار را خنثی کند.

وی ادامه داد: نکته دوم این است که هرچه اخبار صریح‌تر به بازار مخابره شود طبعا واکنش بازار مثبت‌تر خواهد بود؛ به‌عبارتی بازار شارپ‌تر واکنش نشان خواهد داد. درخصوص نکته سوم نیز باید گفت بازار کاهش محسوسی از لحاظ قیمتی تجربه کرد؛ لذا می‌توان انتظار ثبت بازه قیمتی خیلی خوبی را در روزهای آتی از بورس داشت. درمجموع من فکر می‌کنم بازار در شهریورماه آماده آغاز روند صعودی خود است.

عرضه اولیه‌ها محرک یا مانع صعود بازار سرمایه؟

شماری از سهام‌داران معتقدند درکنار خبر جدید فرموله شدن نرخ خوراک پتروشیمی، عرضه اولیه‌ها و تشکیل صف‌های خرید شاخص کل را برای ورود به کانال‌های بالاتر هدایت خواهد کرد. درمقابل جانجان دررابطه با ارز اولیه‌ها اظهار می‌کند: اگر عرضه اولیه‌ها به همین میزان و شدت ادامه پیدا کند، احتمال تکرار سناریوی اصلاحی سال گذشته وجود دارد. سال گذشته عرضه اولیه‌ها پی‌درپی وارد بازار شدند که باعث شد کف شهریورماه پایین‌تر برود سپس بازار با رسیدن به کف، استارت روند صعودی خود را زد.

وی اضافه کرد: هرچند وضعیت داده‌های کلان اقتصادی، نرخ ارز و سایر مباحث دیگر مانند سال گذشته نیست؛ برای نمونه سال گذشته نرخ ارز حوالی ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان بود ولی اکنون میانگین نرخ آن ۴۸ هزار تومان است. با این‌حال در بدبینانه‌ترین حالت ممکن بازار سرمایه شرایط سال قبل را تکرار می‌کند و سپس به سمت صعود قدم برمی‌دارد. بازار را باید آماده آغاز روند صعود دانست.

نرخ ارز و شاخص کل هر دو در مسیر صعود؟

جانجان با اشاره به افزایش نرخ ارز از اواخر شهریورماه بیان کرد: هرساله در اواخر شهریورماه با شروع نیمه دوم سال به واسطه افزایش نیازهای ارزی، آغاز فعالیت کسب وکار و مباحث دیگر تغییراتی در شرایط موجود اعمال می‌شود. ازطرفی کسری بودجه در نیمه دوم سال خود را به صورت کامل نشان می‌دهد زیرا تا قبل از آن دولت‌ها درحال مالیات‌ستانی هستند. همچنین شرکت‌ها برای پرداخت مالیات و تسویه ارز حاصل از صادرات خود اقدام می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه دریافتی دولت‌ها در نیمه اول سال بیشتر است، توضیح داد: از این‌رو قدرت دولت‌ها در شش ماه اول سال زیادتر می‌شود. ولی در شش ماه دوم به بعد به‌ویژه از اواسط پاییز نیازهای ارزی کشور جدی شده و در آن زمان شاهد رشد نرخ ارز خواهیم بود.

بررسی تجارب گذشته نشان می‌دهد رابطه‌ میان نرخ ارز و بازار سهام همبستگی دارد و نرخ ارز به عنوان یک محرک مهم در رشد قیمت سهام به شمار می‌رود. بنابراین نرخ ارز عامل دیگری برای فتح قله‌های بالاتر توسط شاخص کل بازار سرمایه در ماه‌های آتی محسوب می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =