مسکن

احمدعلی‌آقاجان، کارشناس بازار مسکن می‌گوید: اکنون در بعضی از محله‌های اصفهان قیمت زمین از آپارتمان بالاتر است. فولاد و سیمان تنها حدود ۵ درصد بر قیمت آپارتمان نقش دارد و تاثیر آن‌ بر بازار مسکن ناچیز است. درمقابل زمین به‌عنوان رکنی که بیشترین سهم از هزینه‌های ساخت را به خود اختصاص می‌دهد، مغفول مانده است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، وزارت راه ‌وشهرسازی مدعی است بورس کالا موجب افزایش قیمت سیمان و فولاد شده و همین روند صعودی قیمت تمام‌شده مسکن را بالا می‌برد. همچنین وزیر راه و شهرسازی گرانی مصالح ساختمانی در بورس کالا را دلیل عدم تحقق وعده دولت مبنی‌بر ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی می‌داند. درمقابل پژوهش‌ها و اظهارات برخی از کارشناسی حاکی از تاثیر اندک قیمت فولاد و سیمان بر هزینه تمام‌شده مسکن است. با این وجود علت گرانی و رشد قیمت بهای‌تمام شده مسکن چیست؟

احمدعلی‌آقاجان، کارشناس حوزه مسکن در رابطه با این گمانه‌زنی به خبرنگار ایراسین می‌گوید: فولاد و سیمان تنها حدود ۵ درصد بر قیمت آپارتمان نقش دارد و تاثیر آن‌ بر بازار مسکن ناچیز است. درمقابل زمین به‌عنوان رکنی که بیشترین سهم از هزینه‌های ساخت را به خود اختصاص می‌دهد، مغفول مانده است. اکنون مردم درمقایسه با گذشته آگاه‌تر و متخصص شده‌اند و نسبت به ارتفاع‌دهی زمین، تعداد طبقات قابل ساخت، شرایط اقتصادی و تورم، قیمت برای زمین خود ارائه می‌دهند.

به اعتقاد این کارشناس حوزه مسکن قیمت زمین در بعضی از مناطق اصفهان از ساختمان‌های آن منطقه بالاتر است و دولت باید چاره‌ای برای کاهش قیمت زمین بیاندیشد. علی‌آقاجان توضیح می‌دهد: اکنون در بعضی از محله‌های اصفهان قیمت زمین از خود آپارتمان بالاتر است؛ برای مثال در منطقه عسگریه قیمت هرمتر زمین خوش‌جا به ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسد و یا زمین‌هایی در این منطقه با بهای هر متر ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. درمقابل آپارتمان‌های این منطقه با قیمت هر متر ۷۰ تا ۷۵ میلیون تومان هم مشتری ندارد.

وی ادامه می‌دهد: اختلاف قیمت زمین و آپارتمان در تمامی شهرها به یک صورت نیست و در شهرهایی مانند مازندران و گیلان برخلاف اصفهان زمین ارزان‌تر از ساختمان است. افراد بسیاری نیز با نگاه سرمایه‌گذاری و ارزش‌افزوده به سمت این زمین‌ها روی می‌آورند. ولی درمجموع زمین در مناطق خوب کم است و زمین ارتفاع‌دار و جذاب برای سازندگان زیاد نیست.

بازار مسکن فقط به نظارت دولت نیاز دارد

علی‌آقاجان با اشاره به دو راهکار برای کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن توضیح می‌دهد: در قدم اول دولت باید فقط بر بازار مسکن نظارت داشته باشد و وعده ساخت‌وساز و عرضه ملک به مردم ندهد زیرا اگر این وعده‌ها تحقق پیدا نکند؛ علاوه‌بر یاس و ناامیدی، منجر به کاهش عرضه و رشد قیمت‌ها می‌شود. درکل دولت باید کمترین دخالت را در حوزه مسکن و ساخت‌وساز داشته باشد و در مقابل شرایط را برای انبوه‌سازان فراهم سازد.

از دید این کارشناس حوزه مسکن، دریافت مجوز یکی از دشوارترین مراحل ساخت مسکن در اصفهان به حساب می‌آید که دولت باید با تسهیل فرآیند دریافت مجوز، شرایط را برای ساخت بیشتر مسکن مهیا کند. وی بیان می‌دارد: اکنون مراحل اداری مانند دریافت پروانه ساخت، مجوزهای مختلف و... بسیار زمان‌بر و دشوار است. دشواربودن مراحل اخذ مجوز سبب خروج سرمایه‌گذاران از بازار ساخت‌وساز اصفهان و رجوع به شهرهای دیگر می‌شود. لذا دولت باید دریافت مجوز را آسان و سریع‌ کند.

مسکن‌ها کوچک‌ متراژ برای تمامی استان‌ها

افزایش هزینه‌های زندگی و کمبود زمین در کشورهای مختلف جهان باعث شده مردم به خرید و یا اجاره خانه‌هایی کوچک‌ متراژ روی بیاورند که اخیرا مجوز ساخت خانه‌های کوچک در تهران نیز صادر شده است. ازدید علی‌آقاجان در سراسر استان باید خانه‌های کوچک جهت افزایش عرضه مسکن احداث شود. این کارشناس حوزه مسکن دراین‌باره اظهار می‌کند: اگر جوانی ۵۰ مترمربع آپارتمان داشته باشد؛ نه‌تنها اجاره خانه نمی‌دهد بلکه نسبت به ۵۰ مترمربع از تورم عقب نمی‌ماند. دولت می‌تواند در شهرستان‌های اطراف اصفهان املاکی با متراژ ۵۰ مترمربع بسازد تا اقشار کم درآمد در پله اول این املاک را خریداری کند سپس برای خرید مسکنی با متراژ بزرگ‌تر برنامه‌ریزی خواهند کرد.

این کارشناس بازار مسکن تغییر کاربری بعضی از اراضی را نیز راه‌حل دیگری برای سامان دادن بازار مسکن دانست و اضافه می‌کند: بسیاری از اراضی کشاورزی سابق به دلیل نبود آب بلااستفاده شده‌اند و ازآنجایی که قیمت زمین بالاست، دولت باید اجازه تغییر کاربری این اراضی را جهت احداث املاک کوچک صادر کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =