• ۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۴
  • کد خبر: 43578
  • readingTime: ۲ دقیقه
کامودیتی

آخرین هفته از ماه سپتامبر به یکی از ریزشی‌ترین هفته‌ها در بازار کامودیتی‌ها تبدیل شد. قیمت طلا حدود ۴ درصد کاهش پیدا کرد، ذرت، کاکائو، قهوه و شکر نیز در بازار محصولات کشاورزی ریزشی شدند و به دنبال آن قیمت جهانی بنزین کاهش پیدا کرد البته در بازار فلزات صنعتی، آلومینیوم و روی به شدت صعودی بودند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، آخرین هفته از ماه سپتامبر به یکی از ریزشی‌ترین هفته‌ها در بازار کامودیتی‌ها تبدیل شد. قیمت طلا حدود ۴ درصد کاهش پیدا کرد، ذرت، کاکائو، قهوه و شکر نیز در بازار محصولات کشاورزی ریزشی شدند و به دنبال آن قیمت جهانی بنزین کاهش پیدا کرد البته در بازار فلزات صنعتی آلومینیوم و روی به شدت صعودی بودند.

ریزش‌ها فقط مربوط به کامودیتی‌ها نبود بلکه بازار سهام نیز هفته‌ای ریزشی داشت. داده‌های اقتصادی و تقویت تورم در کشورهای توسعه یافته به عنوان دلیل اصلی ریزش کامودیتی‌ها در این هفته مطرح می‌شود. انتظار می‌رود با تشدید سیاست‌های تورمی چرخه انقباضی ادامه دار باشد و این خبر خوبی برای کامودیتی‌ها نیست.

انرژی

قیمت نفت همچنان برمدار صعود قرار دارد، البته در روزهای پایانی هفته گذشته قیمت نفت کمی عقب‌نشینی کرد ولی بازدهی هفتگی مثبتی داشت. هفته گذشته نفت برنت با قیمتی بالاتر از ۹۴ دلار نیز معامله شد ولی در پایان هفته به کانال قیمتی ۹۲ دلار بازگشت. قیمت نفت در طول یک ماه گذشته حدود ۹ درصد افزایش یافته‌ است. نوسانات هفتگی سایر انرژی‌ها به قرار جدول زیر است:

هفته ریزشی کامودیتی‌ها با لیدری طلا

کاهش شدید قیمت متانول و افزایش قیمت گاز از دیگر حواشی بازار انرژی در طول هفته پایانی ماه سپتامبر بود. قیمت گاز طبیعی در ماه سپتامبر حدود ۸ درصد کاهش پیدا کرد ولی در این هفته صعودی بود.

فلزات

طلا یکی از ریزشی‌ترین هفته‌ها در سال ۲۰۲۳ را سپری کرد. قیمت انس طلا در روز اول هفته بالاتر از ۱۹۲۰ دلار بود ولی در پایان هفته به کانال ۱۸۴۰ دلار رسید. قیمت نقره نیز همراه با طلا ریزشی شد. نوسانات قیمت فلزات به قرار نمودار زیر است:

هفته ریزشی کامودیتی‌ها با لیدری طلا

بازار فلزات به خصوص در بخش فلزات گران‌بها همبستگی بالایی با قیمت طلا دارد و به نوسانات قیمت طلا حساسیت بالایی نشان می‌دهد در نتیجه با ریزش قیمت انس، سایر فلزات گران‌بها نیز ریزشی شدند.

کشاورزی

گندم با ریزش ۶.۵۶ درصدی قیمت در هفته گذشته پرچم‌دار بازار محصولات کشاورزی بود. قیمت کاکائو، قهوه، شکر و محصولات لبنی نیز پشت سر گندم کاهشی شدند تا هفته آخر سپتامبر به هفته کابوس‌واری برای محصولات کشاورزی مبدل شود. نوسان قیمت محصولات کشاورزی به قرار نمودار زیر است:

هفته ریزشی کامودیتی‌ها با لیدری طلا

کاهش قیمت مواد غذایی خبر خوبی برای کنترل تورم خواهد بود، البته تورم مرتبط با مواد غذایی طی ماه‌های گذشته کاهشی بود ولی افزایش قیمت نفت مانع کاهش تورم کلی شده‌ است.

صنعتی

روی و آلومینیوم بی‌توجه به جو حاکم بر کامودیتی‌ها، افزایشی بودند، قیمت سرب نیز با درصد کمتری نسبت به روی و آلومینیوم رشد کرد ولی قیمت فلزات صنعتی در سایر بخش‌های بازار نزولی بود. نوسانات هفتگی فلزات صنعتی به صورت نمودار زیر است:

هفته ریزشی کامودیتی‌ها با لیدری طلا

قیمت فلزات صنعتی به خصوص روی و آلومینیوم به اخبار مثبت از بخش ساخت و ساز چین حساسیت بالایی دارند. در این هفته دولت چین مدعی شده با بسته‌های حمایتی از بخش ساخت وساز حمایت می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =