پوریان

یک عضو اتاق بازرگانی با اشاره به اهمیت هدفمندی یارانه‌ها در صنایع مختلف گفت: براساس اصول اقتصادی حذف یا ارایه یارانه‌های مختلف در صنایع باید کاملا هدفمند و براساس یک مدل اقتصادی باشد، به این دلیل که اگر برنامه‌ریزی نداشته باشیم قطعا عاملی در شکل‌گیری فساد و البته رانت در ادامه زنجیره تولید می‌شویم.

منصور پوریان در گفتگو با خبرنگار ایراسین گفت: صنایع مختلف ایران با توجه به اقتصاد تک محصولی همواره چشم به دست دولت داشته‌اند و در بسیاری از موارد می‌بینیم صنایع بزرگ و به قول معروف صنایع بالا دستی با استفاده از حمایت‌های همه ‌جانبه دولت‌ها شکل گرفته و ادامه حیات داده‌اند که این موضوع مثل یک تیغ دو لبه است.

پوریان در ادامه افزود: ایجاد و توسعه صنایع بالادستی مثل فولادسازی، پتروشیمی یا مواردی از این دست با استفاده از حمایت‌های مختلف دولت امری کاملا پسندیده است، به صورتی که نباید فراموش کرد اغلب کشورهای صنعتی و توسعه یافته امروزی دقیقا با استفاده از همین روند کار را آغاز کرده‌اند؛ اما نکته اینجاست که چه زمان و کی این حمایت‌ها را قطع کنیم که خسارت ایجاد نکند.

این عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: سیاست اخیر درباره حذف یارانه انرژی فولادسازی‌ها در نگاه علمی اصولی‌ترین تصمیمی است که مسئولان باید خیلی زودتر از این موارد با توجه به توانمندی‌های ایجاد شده اتخاذ می‌کردند، اما نکته اصلی این است که اگر این تصمیم اجرایی شده دولت و مسئولان دولتی هرگز نباید تصمیم‌گیری غیرکارشناسی مثل قیمت‌گذاری را به این صنعت تحمیل کنیم.

وی معتقد است اگر چه حذف یارانه انرژی اثرگذاری بالایی در قیمت تمام شده محصول تولید شده داشته باشد، اما همانطور که قبلا اشاره شد این صنعت توانسته دستاوردهای بالایی طی سنوات اخیر برای خود ایجاد کند که می‌تواند از تجارب آن برای مدیریت هزینه ها و افزایش بهره‌وری اجرایی کند که این موضوع نگران کننده نباشد.

به گفته پوریان امروز فولادسازان ایران توانسته‌اند بازارسازی خوبی برای خود خارج از کشور داشته باشند که می‌تواندن از این فرصت استفاده کنند اما لازمه تحقق این سیاست هم جلوگیری از صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه صادراتی است.

پوریان همچنین تاکید کرد: سیاست ازاد سازی بازار اصولی‌ترین و کارآمدترین سیاست در مدیریت بازار عرضه و تقاضا است، اما در این زمینه تعیین کننده سرنوشت سیاست مورد نظر ازادسازی واقعی و تنها نظارت است نه اینکه یک بخش را آزاد سازی کنیم اما بخش‌های دیگر را همانطور مثل قبل مدیریت کنیم که نتیجه بازهم نگران کننده است.

این عضو اتاق بازرگانی درباره اثرگذاری این سیاست در صنایع پایین دستی و تولید محصولات نهایی نیز به خبرنگار ما گفت: در کنار این سیاست لازم است برای جلوگیری از ایجاد زیان اقتصادی در صنایع پایین دستی و کاهش تولید در این بخش‌ها مسئولان نیز برنامه‌ریزی کنند چون درصورت بی‌توجهی به این بخش قطعا افزایش قیمت ماده اولیه فولاد می‌تواند تعطیلی برخی از واحدها را به دلیل کاهش قدرت تامین مواد اولیه ایجاد کند.

وی معتقد است برای اینکه بهترین دستاورد از سیاست‌یاد شده ایجاد شود الزام تدوین سیاست‌های حمایتی اصولی و منطقی در سرتاسر زنجیره تولید از کارخانه فولاد تا بازار مصرف محصولات نهایی مهیا شود تا به این ترتیب با حذف یارانه انرژی از سرشاخه اصلی زمینه حذف مشاغل و کاهش تولید در صنایع پایین دستی ایجاد نشود.

پوریان ضمن تایید اجرای سیاست حذف یارانه انرژی در صنعت فولاد از نظر اقتصادی تصریح کرد: اجرای این سیاست قطعا باید با کاهش مداخله‌های غیرکارشناسی در صنعت و تعیین قیمت دستوری باشد چون درصورتی که این قاعده رعایت نشود تمام آنچه در این صنعت امروز از آن به عنوان دستاورد یاد می‌کنیم برباد خواهد رفت و نابود می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =