فولادسازی

درحالی که شیوه‌نامه ساماندهی زنجیره فولاد مطرح شده؛ می‌بینیم نهادی که قرار است شفافیت را به بازار عرضه و تقاضای محصولات بازگرداند با مشکلات در عملکرد خود روبرو شده است و این روند عاملی بوده تا خریداران واقعی انواع فولاد قیمت‌های غیر اصولی برای تامین نیازشان پرداخت کنند.

بهرام شکوری  در گفتگو با خبرنگار ایراسین گفت: اصلی‌ترین کارکرد بورس کالا ایجاد شفافیت در معادله عرضه و تقاضا است. برهمین اساس همواره استفاده از این شیوه انتظار شفافیت و ثبات را در بازار ایجاد می‌کند. درحالی که اکنون با توجه به شواهدی که دیده می‌شود می‌بینیم اصولا این کارکرد بورس کالا در کشورمان مختل شده است.

شکوری در ادامه افزود: واقعیت این است که اکنون بورس کالا از عملکرد اصولی خود دور شده، این نکته است که با استناد به آمارهای تولید و مصرف واقعی فولاد می‌بینیم اگرچه مازاد قابل توجه تولید داریم، بازهم در بازار شاهد روند افزایشی قیمت محصول هستیم.

وی همچنین تأکید کرد: بروز چنین مشکلی در عملکرد اصولی بورس کاملا نشان دهنده وجود مشکل در عملکرد براساس اصول کارکردی این نهاد است و قطعا لازم است برای بازگشت به راه اصلی بورس کالا سیاست‌های متناسبی اتخاذ شود، اما می‌بینیم همچنان تاکید بر اجرای سیاست‌هایی براساس شرایط عادی و عملکرد واقعی بورس کالاست.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع اتاق بازرگانی اظهار کرد: تاکید بر اجرای سیاست‌های منطقی در شرایط غیرعادی این نهاد می‌تواند تبعاتی نگران کننده‌تری داشته باشد که امروز شاهد آن هستیم. به عنوان مثال هرچند تاکید بر عرضه تمام محصولات فولادی، پتروشیمی یا مواردی از این دست در بورس کالا وجود دارد و دستورالعمل‌های متعددی هم صادر شده؛ اما  بازهم می‌بینیم مهندسی در عرضه بلای جان شفافیت بورس کالا شده است.

به گفته شکوری تأکید بر این روند باعث شده تا زنجیره تولید در بخش‌های  مختلف با چالشی جدی روبرو شده باشند، به این ترتیب که مثلا محصول نهایی با مهندسی عرضه، قیمتی بالا فروخته  می‌شود اما مواد اولیه مورد نیاز همین کارخانه‌ها با قیمت‌های بسیار پایین خریداری می‌شود و این روند می‌تواند مشکلاتی در بدنه پایین دستی‌ها مثل معادن برای صنعت فولاد ایجاد کند.

وی معتقد است این گونه سیاست‌گذاری‌های نامناسب عاملی شده تا تجمع سودآوری و سرمایه‌گذاری به گونه نباشد که همه زنجیره تولید فولاد از آن منتفع شده و روند روبه رشد را تجربه کنند، به عنوان مثال اکنون معادن در زنجیره تولید فولاد با مشکل جدی روبرو شده‌اند چون سنگ آهن تولیدی ارزان خریداری می‌شود.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران به خبرنگار ایراسین گفت: برای اینکه بتوانیم مشکل امروز در صنعت فولاد را برطرف کنیم باید به‌گونه‌ای سیاست‌گذاری انجام شود که کل زنجیره تولید از منافع حاصل استفاده منطقی و متناسب داشته باشند نه اینکه یک بخش بیشترین منافع را داشته باشد و بخش دیگر درگیر مشکلات اقتصادی روزگار سپری کند.

شکوری همچنین تاکید کرد: واقعیت مشکل درست زمانی خودنمایی می‌کند که می‌بینیم انرژی ارزان قیمت؛ مواد اولیه و همچنین نیروی کار ارزان در اختیار فولادسازی‌های ایران قرار دارد، اما محصول نهایی در بازار کشور قیمت بسیاربالایی به دست صنایع پایین دستی می‌رسد، درحالی که با این آیتم‌ها در انتهای معادله یعنی محصول نهایی باید فولاد با قیمت بسیار مناسب در اختیار تولیدکنندگان صنایع پایین دستی قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =