غزنوی

درحالی از ابتدای سال جاری مشکل تامین مواد اولیه برای بسیاری از تولیدکنندگان در صنایع پایین دستی ایجاد شده بود که این موضوع برای صنایع فولادبر مثل تولیدکنندگان لوازم خانگی و البته خودروسازان کاملا محسوس شده بود و در نهایت با ابلاغ شیوه نامه‌ای این وضعیت نگران کننده بهبودی چشمگیر را تجربه کرد.

حمیدرضا غزنوی  در گفتگو با خبرنگار ایراسین گفت: براساس اتفاقات و همچنین مشکلات ایجاد شده از ابتدای سال جاری اغلب تولیدکنندگان بخصوص در صنایع پایین دستی درگیر مشکلاتی شدند که خطوط تولیدشان تقریبا از حرکت ایستاد، آنهم درست زمانی که بسیاری از این تولیدکنندگان به دنبال تامین مواد اولیه داخلی بودند.

غزنوی در ادامه افزود: البته این اتفاق ناشی از کمبود تولید در صنایع بالادستی نبود و تنها عدم نظارت دقیق در سیستم توزیع این مشکل را اتفاق را رقم زده بود، به این دلیل که وقتی به آمارهای تولید در صنایع بالادستی دقت می‌کردیم دقیقا همه اطلاعات حکایت از رشد تولید در این صنایع و البته ایجاد مازاد تولیدی قابل توجه داشتند. به عنوان مثال در صنعت فولاد مازادی تقریبا 50 درصدی وجود داشت و مواد پتروشیمی هم وضعیتی مشابه را تجربه می‌کرد.

وی معتقد است نقض نظارتی و همچنین صدور دستورالعمل‌های مقطعی عاملی شد در ایجاد رانت گسترده و تقاضای کاذب برای مواد اولیه که می‌توانست منبع قابل توجهی برای سوداگری باشد؛ به این صورت که هرکسی که دسترسی بیشتری به این منبع رانت داشت می‌توانست منافع اقتصادی بالاتری برای خود ایجاد کند.

غزنوی همچنین با اشاره به عدم تطابق آمارهای تقاضای واقعی تولید و متقاضیان کاغذی مواد اولیه تاکید کرد: این روند عاملی شد تا صف خرید طولانی برای خرید مواد تولید شده در صنایع بالادستی مثل فولاد، پتروشیمی یا سایر موارد تشکیل شود و بازهم این سیاست برای تولیدکنندگان واقعی منافع قابل توجهی ایجاد نکرد و شاهد مثال آین موضوع هم انتشار آمارهای رکود در تولید اما تقاضای افزایشی خرید مواد اولیه در بورس کالا بود.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی تصریح کرد: این اتفاق تاجایی ادامه داشت که واقعا تولیدکنندگان در صنایع پایین دستی با چالشی جدی روبرو شدند و نهایتا دیدیم که در بازار مصرف بسیاری از کالاها کمیاب شدند و روند صعودی قیمت‌ها به دلیل برهم خوردن تراز عرضه و تقاضا بسیار نگران کننده بود و لوازم خانگی نیز از این قاعده مستثنی نبود.

وی با اشاره به موضوع عرضه مواد اولیه تولیدی صنایع بالادستی در بورس کالا به خبرنگار ما گفت: این تصمیم‌گیری شاید باید خیلی زودتر انجام می‌شد اما احتمالا سازوکاری لازم داشته که در ان زمان مهیا نبوده است. البته نباید فراموش کنیم هر زمان که به سمت سیاست‌های منطقی و اصولی حرکت کنیم دیر نیست و می‌توانیم برای رشد و توسعه گام‌های مؤثرتری برداریم.

غزنوی معتقد است شفافیت بورس می‌تواند مشکلات تامین مواد اولیه در صنایع پایین دستی را برطرف کند اما حفظ کارکرد اصولی این نهاد قطعا نیازمند نظارت است و باید مسئولان برای ادامه همین روند مناسب تولید نظارتشان بر عملکرد بورس و جلوگیری از تخلف‌ها را بیشتر از گذشته کنند. چون در چرخه تولید تداوم تامین مواد اولیه تعیین کننده است و می‌تواند مستقیم در قیمت تمام شده محصولات اثرگذاری داشته باشد.

به گفته غزنوی برای رسیدن به اهداف تعیین شده در شعار سال مورد نظر مقام معظم رهبری باید سیاست‌گذاری‌ها به گونه‌ای باشد که مواد اولیه منظم و با قیمت مناسب در اختیار تولیدکنندگان واقعی قرار داشته باشد چون روند تولید مقطعی نیست و اصولا خطوط تولیدی که برای دوره‌ای خاص و محدود استارت زده شده باشد نهایتا ارزش افزوده قابل توجهی ایجاد نمی‌کند و به قول معروف فعالیت اقتصادی نخواهد داشت.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی به خبرنگار ایراسین گفت: در راستای حمایت از تولیدکنندگان در شرایط فعلی و کاهش وابستگی‌های خارجی بهترین راهکار این است که امتیازات، یارانه‌ها و پتانسیل‌ها در تمامی صنایع از ابتدای زنجیره تولید تا آخرین حلقه یعنی تولید محصول نهایی دیده شود، به این ترتیب امتیازاتی مثل انرژی و نیروی متخصص ارزان در سراسر زنجیره دیده می‌شود و نهایتا محصولی با کیفیت و قیمت قابل رقابت در بازارهای بین‌المللی تولید می‌کنیم.

وی در همین زمینه تاکید کرد: دستورالعمل‌های مقطعی با نگاه کوتاه مدت در زنجیره تولید ایجاد خلل خواهد کرد دقیق همان اتفاقی که اکنون در صنایع مرتبط با پتروشیمی و فولاد افتاد و نهایتا مشکلاتی در تولید به همراه داشت. بنابراین بهترین راهکار این است که بتوانیم به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که جریان تامین مواد اولیه با قیمت مناسب و به موقع در تمام زنجیره تولید ادامه داشته باشد.

به گفته وی تولیدکنندگان در بخش‌های مختلف صنعتی برای دستیابی به بازارهای هدف و همچنین تثبیت سهم بازارشان اصولا به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنند که مواد اولیه مورد نیازشان را در انبارها حداقل به مدت 4 ماه موجود داشته باشند به همین دلیل نباید فراموش کنیم دسترسی این گروه به مواد اولیه به صورت مداوم و البته قیمت مناسب تعیین کننده است.

این کارشناس صنعت لوازم خانگی همچنین تصریح کرد: درشرایطی که مشکلات اقتصادی و رکود موجود در بازار قدرت مالی بسیاری از تولیدکنندگان را به حداقل خود رساند موضوع تامین مواد اولیه آنهم براساس قاعده مطرح شده شاید یکی از مهمترین چالش‌های تولید در ایران باشد که می‌توانیم با استفاده از راهکارهای منطقی ان را جبران کنیم .

غزنوی در ادامه با اشاره به توانمندی‌های قابل توجه ایران در تولید انواع لوازم خانگی به خبرنگار ما گفت: صنعت تولید لوازم خانگی دارای طیف گسترده‌ای از محصولات است که از کوچکترین اقلام مورد نیاز منزل شروع و تا بزرگترین تجهیزات ادامه دارد که اتفاقا ایران در تمام موارد این صنعت دارای پتانسیل‌ها و امتیازات قابل توجهی است. بنابراین می‌توانیم با مدیریت توزیت مواد اولیه در این صنعت ارزش افزوده‌ای قابل توجه برای کشورمان ایجاد کنیم چون بازاری 500 میلیون نفری اطراف ایران وجود دارد که دسترسی به آنها کار بسیار ساده‌ای است.

وی در پایان ضمن تاکید مجدد بر اثرگذاری مثبت شیوه نامه اخیر درباره فولاد اظهار کرد: توسعه متوازن صنایع در بالادست و پایین دست می‌تواند اشتغال‌پایدار و ارزش افزوده قابل ملاحظه‌ای برای اقتصاد ایران به ارمغان آورد، از این رو سیاست‌گذاری‌های اصولی در تکمیل زنجیره و البته توزیع ارزش افزوده و حمایت‌ها در کل زنجیره اصلی فراموش نشدنی است و اجرای شیوه‌نامه اخیر شاید گام ابتدای این مسیر باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =