مدیر اجرای پروژه‌های نورد گرم و نورد سرد فولاد مبارکه

مدیر اجرای پروژه‌های نورد گرم و نورد سرد فولاد مبارکه اجرای به موقع پروژه ها در شرکت فولاد مبارکه را عاملی برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای این گروه دانست.

به گزارش ایراسین به نقل از روابط عمومی فولاد مبارکه،محمدرضا آقاجوهری مدیر اجرای پروژه‌های نورد گرم و نورد سرد فولاد مبارکه در  برنامـۀ رادیـو فولاد در خصوص پروژه های نورد سرد وگرم فولاد مبارکه به سئولات زیر پاسخ گفت:

دربارۀ جایگاه مدیریت اجرای پروژه‌ها توضیح دهید.

بعد از آنکه پروژه‌های موردنظر در نواحی سرد و گرم، مراحل تدوین اسناد و انتخاب پیمانکار متخصص و کارآمد را پشت سر گذاشت، با ورود به این مدیریت وارد فاز اجرا می‌شود، هرچند قبل از این مرحله نیز این مدیریت به‌منظور تعریف بهینۀ قرارداد با سایر واحدها همکاری می‌کند. به‌طورکلی این واحد از دو زیرمجموعۀ پروژه‌های نورد گرم و نورد سرد تشکیل شده است.

در خصوص وظایف و عملکرد مدیریت اجرای پروژه‌های نورد گرم و نورد سرد و نقش آن در سازمان توضیح دهید.

 همان‌گونه که از نام این واحد مشخص است، اجرای پروژه‌های نورد گرم و نورد سرد به عهدۀ این واحد است. به‌طورکلی ثمرۀ تلاش‌های این واحد اجرای تمامی پروژه‌های ناحیه با کیفیت و بازدهی مناسب به‌منظور دست‌یابی به اهداف سازمان در زمینۀ توسعۀ سبد محصولات، عرضۀ محصولات باکیفیت‌تر و در نتیجه رضایتمندی بیش‌ازپیش مشتریان است.

برای اجرای هر پروژه، ایمنی عملیات با تدوین راهبردها و برنامه‌های ایمنی، استقرار کارشناس ایمنی، ارزیابی ریسک‌ها و لحاظ کردن سلامت کارکنان و پیمانکاران در بالاترین سطح اولویت‌ها تضمین می‌شود. در بخش فنی نیز طراحی پایه قبل از هر اقدام دیگر انجام می‌شود و در ادامه، طراحی تفصیلی، ساخت و تأمین صورت می‌پذیرد. از اقدامات بعدی می‌توان به حمل داخلی و بین‌المللی تجهیزات و در آخر هم به عملیات نصب، راه‌اندازی و تست‌های عملکردی و تحویل‌دهی پروژه اشاره کرد.

در بخش مدیریت پروژه، با عنایت به رویکردهای مدیریت ارشد سازمان و دیدگاه‌های ذی‌نفعان و همچنین توقعات بهره‌بردار از طرحِ در دست اقدام، مکانیسم‌های ارتباطی و گزارش‌های ویژه طراحی و اجرا می‌شوند. این در حالی است که در اجرای پروژه، ارتباط مؤثری با مدیریت مهندسی کارخانه، واحد DGL، بازرسی فنی، نسوز، حمل‌ونقل، خرید و قراردادها برای بررسی ادعاهای پیمانکاران و مسائل قراردادی، گمرکات، انرژی و سیالات و... برقرار می‌شود تا پروژه به بهترین شکل ممکن اجرا شود.

ازجمله طرح‌ها و پروژه‌های بسیار  مهمی که در این واحد در دست اقدام است می‌توان به اختصار به این موارد اشاره کرد: تعویض اتوماسیون واحد تاندم‌میل که تحول و ارتقای کیفی این واحد را به همراه دارد؛ نوسازی واحدهای گالوانیزه و بازیابی اسید که به بهبود فرایندهای زیست‌محیطی خواهد انجامید؛ و پروژۀ کوتین‌کابین که در حال طی تست‌های عملکردی است و ارتقای کیفی محصول را به همراه دارد.

مدیریت پروژه در فولاد مبارکه چه معنایی دارد؟

 پروژه از لحاظ علمی به یک تلاش موقت اطلاق می‌شود که منجر به خلق محصولات، ارائۀ خدمات یا دست‌یابی به نتایج می‌شود. مؤلفه‌های مهم در هر پروژه، تعریف زمان شروع و پایان و فعالیت گروهی خاص برای دست‌یابی به اهداف تعیین‌شده است. بیش از 95 درصد مبالغ پروژه مربوط به هزینه‌های اجرایی از قبیل هزینه‌های مهندسی، تأمین و هزینه‌های اجرای پروژه‌ها می‌شود. در این زمینه نباید از مبحث مدیریت پروژه غافل شد. مدیریت پروژه می‌تواند به انجام موفقیت‌آمیز پروژه منجر شود. اجرای پروژه در زمان مشخص با هزینۀ تعیین‌شده و مهم‌تر از همه با کیفیت مطلوب حاکی از مدیریت خوب اجرای پروژه است. اینکه بتوان با به‌کارگیری دانش، مهارت، ابزارها و تکنیک‌های لازم در مسیر تحقق الزامات پروژه حرکت کرد یکی از ضروریات است. کل فرایند مدیریت پروژه در 10 فرایند بسیار مهمِ آغاز، برنامه‌ریزی و پلان اجرایی، مانیتورینگ، کنترل و پایان پروژه در 10 حوزۀ دانشی تعریف می‌شود. در هر پروژه ذی‌نفعانی وجود دارد که توجه به نیازهای آنان به موفقیت پروژه منجر می‌شود؛ بنابراین تعامل مناسب با آنان و همچنین شناسایی و آنالیز ریسک‌های مرتبط می‌تواند ضامن حرکت پروژه در مسیر موفقیت باشد.

موفقیت پروژه‌ها را در فولاد مبارکه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فولاد مبارکه در انجام پروژه‌ها تجارب ارزنده‌ای دارد و بسیار موفق عمل کرده است. یکی از مزیت‌های کلیدی در این راستا مدیریت مالی پروژه است. دستورالعمل‌ها و نظارت‌هایی که در این زمینه انجام می‌شود از دیگر عوامل مهم در موفقیت پروژه‌ها به شمار می‌رود.

مدیریت پروژه در نواحی نورد سرد و نورد گرم چه تعریفی می‌تواند داشته باشد؟

پروژه‌های مهم در ناحیۀ نورد گرم عبارت‌اند از: تعویض موفقیت‌آمیز تیرکلین‌های انبار اسلب؛ پروژۀ تعویض درایوهای اصلی نورد گرم که فعلا قفسۀ F2 و کویلر 3 انجام شده و بقیۀ درایوها هم با همکاری پیمانکار در حال انجام است؛ پروژۀ بهینه‌سازی و نوسازی کوره‌های 3 و 4 پیش‌گرم‌کن نورد گرم که باعث می‌شود فرایند گرم شدن اسلب در کوره‌ها یکنواخت و با کیفیت بهتری انجام شود. پروژه‌های کوچک‌تری هم مانند تعویض PLC‌های کانوایر خروجی نورد گرم اجرا شده است.

در اجرای پروژه‌ها با چه چالش‌هایی روبه‌رو هستید؟

شرایط اقتصادی کشور، از جمله افزایش سریع قیمت‌ها برخی چالش‌ها را در فرایند اجرای پروژه‌ها به وجود آورده است. ازآنجاکه رویکرد فولاد مبارکه تعامل با پیمانکار و سایر مجریان است، تا حد امکان شرایط را در جهت اجرای پروژه تسهیل می‌کند. شیوع ویروس کرونا نیز چالش‌های جدی دیگری بر سر راه ما بوده است. وقتی ریسک‌ها را بررسی می‌کنیم، نمی‌توانیم در خط تولید مداخله کنیم و در هر صورت باید پروژه را به نتیجه برسانیم. این کار گاهی با جابه‌جایی زمان انجام تعمیرات انجام می‌شود. به‌طورکلی فولاد مبارکه با مدیریت بسیار خوب در زمینۀ کرونا، از بسیاری از ضررها جلوگیری کرده است.

چه عوامل کلیدی باعث ایجاد موفقیت در پروژه‌ها می‌شود؟

در موفقیت هر پروژه سه ضلع نقش دارد: اول، پیمانکار که نقش اجرایی و تأمین پروژه را ایفا می‌کند و باید صلاحیت لازم برای اجرای پروژه را داشته باشد؛ دوم، کارفرما که تأمین مالی و پرداخت‌های به‌موقع را بر عهده دارد و باید تسهیلات لازم را برای پیمانکار فراهم کند. سوم قرارداد که نوع آن از اهمیت زیادی برخوردار است و باید مفاد آن که شامل توافق‌نامه، شرایط عمومی و خصوصی، پیوست‌ها و لینک‌های لازم می‌شود به‌درستی مشخص شده باشد و تا جای ممکن همۀ موارد در قرارداد پیش‌بینی شود.

سخن آخر؟

پروژه باید در زمان معین انجام شود تا توجیهات اقتصادی و فنی آن محقق شود. پروژه‌ای که در زمان خودش انجام نشود مزیتی را که قرار بوده به‌عنوان ارزش افزوده به سازمان بدهد نخواهد داد. موضوع بعدی در اجرای پروژه‌ها خبرگی در سازمان است. پروژه هر روز با چالش جدیدی در اجرا روبه‎‌روست. استفاده از تجربه‌هایی که از پروژه‌ها به دست می‌آید می‌تواند به خبرگی سازمان برای انجام پروژه‌های بعدی کمک کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =