حسین حقگو

حسین حقگو کارشناس اقتصادی گفت: واقعیت قضیه این است که در ایران اگرچه پارامترهای اقتصادی بر قیمت دلار تاثیر می گذارد، اما عامل اصلی در تعیین قیمت دلار عامل سیاسی است.

حسین حقگو کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایراسین درباره نوسانات نرخ ارز گفت: موضوع عوامل موثر بر نوسانات نرخ ارز در ایران، یک موضوع اقتصاد سیاسی است. در بعد اول آن یعنی در بعد اقتصادی زمانی که شما در یک فضای اقتصادی مشخص و معین از عوامل موثر بر نرخ ارز صحبت می کنید؛ پارامترها تاثیر گذار اقتصادی آن هم مشخص است و نرخ تعادلی ارز در اقتصاد، تحت تأثیر متغیرهایی مانند حجم نقدینگی، تراز تجاری کشور، میزان صادرات و واردات، نرخ تورم داخلی و خارجی، نرخ بهره، انتظارات، متغیرهای بخش واقعی و... است. تمام مواردی که در تمام کتاب های علمی و کلاسیک علم اقتصاد هم در مورد آن بحث شده است.

وی در ادامه افزود: در ایران موضوعاتی مثل حجم شدید نقدینگی باعث شده ارز هم به عنوان یک کالا افزایش قیمت داشته باشد. کما اینکه بقیه کالاها هم افزایش قیمت داشته اند و ارز هم نمی تواند از این قاعده مستثنا باشد و شاید تاثیرپذیرترین کالا محسوب شود. چرا که وقتی حجم نقدینگی بالا می رود، هجوم مردم برای اینکه پولشان را تبدیل به کالایی بکنند که بتواند از ارزش دارایی آنها در برابر تورم، محافظت بکند؛ زیاد می شود و این در خرید سرمایه ای کالاهایی مثل دلار، سکه، خودرو، مسکن و... خودش را نشان می دهد. یا زمانی که شما نفتی نمی فروشید و بالای 1.5 تا 2 میلیون بشکه نفت از چرخه صادرات خارج می شود؛ طبعاً شما آورده ارز کمتری دارید و دچار کسری بودجه می شوید و این اثرات خودش را در قیمت ارز نشان می دهد.

این کارشناس اقتصادی با توضیح این مطالب خاطر نشان کرد: واقعیت قضیه این است که در ایران اگرچه بخش پارامترهای اقتصادی بر قیمت دلار تاثیر گذاشته است؛ اما عامل اصلی عامل سیاسی است. تا قبل از انتخاب بایدن حرکت به این سمت بود که دلار روند افزایشی داشت و مشخص بود هر روز که بگذرد فشار تحریم ها شدیدتر می شود، منابع ارزی نمی تواند پاسخگوی نیازها باشد و روند بازار به سمت افزایش قیمت بود. ولی با انتخاب بایدن در ابتدا به این روند یک شوکی وارد شد. امید این است که آمدن او باعث می شود از شدت فضای تحریم ها کاسته شود و امکان اینکه دلار بیشتری وارد اقتصاد ایران شود بیشتر خواهد بود.

حقگو به عوامل موثر بر توقف روند کاهشی دلار پرداخت و گفت: چند عامل موثر بود تا این روند کاهشی ادامه دار نشود و دلاری که تا مرز 22 هزارتومان هم رسید، مجدد روند صعودی بگیرد و الان به حدود 25 تا 26 هزار تومان برسد. یکی از آن علت ها این بود که دولت اجازه انتقال بدون ارز را صادر کرد. گفته می شود چیزی حدود 7 میلیارد دلار کالا در گمرکات معطل تخصیص ارز بودند و دولت اجازه داد مقداری از آن آزاد شد البته بعد تکذیب کردند ولی این جلو روند تغییرات کاهشی دلار را گرفت. موضوع و عامل اساسی دیگر مصوبه مجلس بود و همچنین عامل دیگر ترور شهید فخری زاده بود که عملا باعث شد امیدی که با آمدن بایدن سریع گشایش ایجاد شود و درآمدهای نفتی افزایش پیدا می کند یا پول های بلوکه شده به کشور بازگردد، کم رنگ تر شود. البته در این بین رابطه ایران و ترکیه هم مطرح شد و در چند روز گذشته یکی از عواملی بود که باعث شد روند کاهشی دلار قدری کندتر شود.

این تحلیل گر مسائل اقتصادی در خاتمه گفت: در حال حاضر دو نظریه در مورد وضعیت اقتصادی کشور در یکی دوماهه آینده مطرح است. یک نظریه این است که تا موقعی که بایدن بخواهد قدرت را در دست بگیرد؛ ممکن است اگر ایران بخواهد تلافی کند و آمریکا هم بخواهد از آن طرف وارد عمل شود؛ حتی می تواند این شوک ها به سمت افزایشی بودن دلار پیش برود. ولی از آن طرف هم این نظریه خوشبینانه وجود دارد که ایران در فضای آتی، مقداری عاقلانه تر رفتار خواهد کرد و می توانیم آینده را روشن تر ببینیم. در مجموع اینکه در فضای یک ماه آینده، ما در همین قیمت ها تا آمدن بایدن سیر خواهیم کرد و اینکه آیا بلافاصله به برجام برمی گردد یا اتفاق دیگری خواهد افتاد، مقوله ای است که باید آن را به انتظار نشست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =