تفرشی

درحالی مسئولان بخش صنعت خبر از ارایه آمارهای شفاف و دقیق برای مدیریت و برنامه‌ریزی‌های آتی می‌دهند که با یک نگاه گذرا در خواهیم یافت که واقعیت و شفافیت اعداد و ارقام اعلام شده در اخبار جای تردیدداشته و این تناقض می‌تواند باعث رفتن به بیراهه باشد.

مهدی کریمی تفرشی در گفتگو با ایراسین با اشاره به اهمیت آمار در مدیریت و برنامه‌ریزی صنعتی گفت: پایه اصلی برنامه‌ریزی و تعیین اهداف برای صنایع هرفعالیتی آمار دقیق و شفاف است تا کارشناسان و مسئولان بتوانند با آنالیز آمار برای برنامه‌های مورد نظر اهدافی را تعیین و برنامه‌ریزی کنند.

کریمی تفرشی در ادامه افزود: این مهم در تمامی موارد الزامی و باید به آن توجه شود، چون تعیین اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت با توجه به ارتباطی که با یکدیگر دارند درصورت دقیق نبودن آمار کاملا اشتباه و کاغذی خواهد شد و نهایتا جز هدررفت منابع دستاورد دیگری ندارد.

به گفته وی توجه به آمارها و البته شفافیت یا دقت آنها در ایران کمرنگ بوده و همین امر در بسیاری از موارد عاملی در به حاشیه رفتن یا عدم توفیق برنامه‌ها بوده تاجایی که برخی از برنامه‌های تعیین شده بعد از یک دوره میان مدت کاملا با چالش روبرو شده و هزینه‌های سنگینی به اقتصاد کشورمان تحمیل کرده است.

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران معتقد است این نقیصه در ایران مشکلات را دو چندان کرده است چون با درنظر گرفتن کارشکنی‌های غرب علیه اقتصاد کشورمان دستیابی به اهداف تعیین شده و همچنین تعیین برنامه‌های توسعه‌ای می‌بایست براساس همین آمارها انجام می‌شده که مشکل شفافیت آن نتیجه را تقریبا نامناسب کرده است.

کریمی تفرشی تاکید کرد: البته اهمیت توجه به آمارهای شفاف در بخش صنایع مادر خودنمایی بیشتری دارد چون هرگونه تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی در این بخش می‌تواند اثرگذاری مستقیم و قابل توجهی در صنایع پایین دستی خود داشته باشد. به این ترتیب درصورتی که آمارها در صنایع بالادستی منطقی و شفاف نباشند هرگز نمی‌توانیم رونق و توسعه در صنایع پایین دستی را تجربه کنیم.

وی معتقد است یکی از صنایعی که باید در این زمینه به خوبی بر آمار ارایه شده رسمی آن توجه داشته باشیم صنعت فولاد است به این دلیل که این صنعت یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی جوامع در دهکده جهانی است و هرگونه ارایه آمار غیرکارشناسی در این بخش مستقیم در رفتار سرمایه‌گذاران و شرکای تجاری خارجی ایران بازتاب خواهد داشت.

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران به خبرنگار ایراسین گفت: در همین زمینه اگر به آمارهای منتشر شده از سوی نهادهای رسمی در بخش تولید و مصرف فولاد نیمه ابتدایی امسال توجه کنیم به نکته می‌رسیم که یک نقطه از کار گنگ بوده و مشکلی در این زمینه وجود دارد، هرچند از همین تفاوت می‌توانیم گلوگاه‌ها و معضلات موجود را شناسایی کرده و برای آنها نسخه‌ای شفابخش ارایه کنیم.

کریمی تفرشی اظهار کرد: در این بخش آمارهای منتشر شده رسمی حکایت از رشد قابل توجه تولید انواع محصولات فولادی از سوی صنایع تولیدکننده می‌دهد اما نکته اینجاست که درست درزمان انتشار این خبر می‌بینیم بخش عمده‌ای از صنایع پایین دستی گلایه از کمبود مواد اولیه مورد نیازشان می‌کنند و در عین حال ترمز قیمت‌ها بریده شده است.

وی در ادامه افزود: تاجایی این روند و ناسازگاری ادامه یافت که مجلسی‌ها و البته برخی از مسئولان هم پا پیش گذاشته و تصمیم به کنترل و ساماندهی بازار فولاد در کشورمان گرفتند و امروز نشسته‌ایم تا نتایج این سیاست‌گذاری‌ها مشخص شود.

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران معتقد است این اتفاق کاملا نشان می‌دهد که آمار درست نیست و به قول معروف عرضه و تقاضا در تراز منطقی خود برای کنترل بازار قرار ندارد واقعیت انجا نمایان می‌شود که می‌بینیم روند تقاضا در اغلب محصولات تولید شده کارخانه‌های فولادسازی جهشی قابل توجه داشته است.

کریمی تفرشی به خبرنگار ایراسین گفت: اگر از اعداد و ارقام بگذریم و صرفا به کلان موضوع توجه داشته باشیم با یک حساب سرانگشتی و بررسی اجمالی می‌بینیم تقاضای کاذب در این بازار به قصد سودهای مقطعی بالا رفته و این مهم حکایت از تولیدکنندگان کاغذی دارد.

وی تصریح کرد: روند یاد شده به این معنی است که خریداران و متقاضیان محصولات فولادی اصولا تولیدی ندارند و تنها با استفاده از پروانه‌های تولیدی خود ثبت تقاضا کرده‌اند که بتوانند از رانت موجود سهمی داشته باشند. دقیقا مثل اتفاقی که در اواخر دهه هفتاد شمسی درباره کاغذ دولتی برای حمایت از نشر تجربه کردیم.

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران در همین حال افزود: شاهد مثال این اتفاق هم دوباره در دودوتای اعداد و ارقام آماری است که ریزبینی در آمارهای رسمی منتشر شده حکایت از کاهش تولیدات صنعتی بخصوص در صنایع فولادبَر مثل خودروسازی، لوازم خانگی، ساختمان و ... به دلیل کمبود فولاد مورد نیاز دارد.

به گفته کریمی تفرشی بروز چنین اتفاق‌هایی در واقع دو زیان عمده برای اقتصاد کشورمان به همراه دارد یکی اینکه مسئولان در اولین اقدام برای مدیریت تقاضای داخلی مجبور به صدور بخشنامه‌های ممنوعیت موقتی صادرات محصولات می‌شوند که دقیقا برخلاف سیاست‌های توسعه بازارهای صادراتی و کاهش وابستگی به دلارهای نفتی است.

وی همچنین تاکید کرد: در عین حال علاوه بر صدور بخش‌های مقطعی؛ دست تولید کنندگان صنایع پایین دستی هم از مواد اولیه ارزان قیمت کوتاه می‌ماند که روند منجر به افزایش هزینه‌های تولید محصول نهایی و از دست رفتن بازارهای صادراتی و داخلی آنها می‌شود.

کریمی تفرشی در پایان تاکید کرد: مسئولان و سیاست‌گذاران بخش صنعت در شرایط فعلی که کارشکنی‌های غرب علیه اقتصاد کشورمان افزایش یافته و به نوعی در شرایط خاص جنگ اقتصادی قرار داریم لازم است به واقعیت اهمیت شفافیت آمارهای منتشر شده توجه ویژه داشته باشند تا مبادا با این آمارها آدرس اشتباه به صاحبان سرمایه، تولیدکنندگان و فعالان معتبر اقتصادی بدهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =