امین ابراهیمی

شرکت فولاد اکسین خوزستان به عنوان یکی از تولیدکنندگان محصولات خاص فولادی برای سال 99 جهش تولید را سرلوحه امور خود قرار داده است. به گفته امین ابراهیمی قرار است شرکت تناژ تولید ماهیانه به میزان 1000 تن افزایش یافته و با تخصیص بیش از 70 درصد محصولات تولیدی به گریدهای فولادی با ارزش افزوده، سبد ورق پروژه گوره به جاسک تکمیل شود.

به گفته وی، امید می‌رود که طرح فولادساری در کنار کارخانه نورد نیز در آذرماه امسال عملیات اجرایی آن آغاز شود. در ادامه گفت‌وگوی مفصل ایراسین با امین ابراهیمی مدیرعامل فولاد اکسین خوزستان را خواهید خواند:

در خصوص عملکرد شش ماهه نخست امسال فولاد اکسین در مقایسه با مدت مشابه سال قبل چه تغییراتی حاصل شده است؟ آیا اهداف تعریف شده در این مدت محقق شده اند؟

با عنایت به منویات مقام معظم رهبری در سال 1399، جهش تولید سرلوحه امور قرار گرفت و دستاورهای ارزشمندی در مجموعه فولاد اکسین بدست آمد که شامل موارد ذیل است:

بازنگری و پیاده سازی نقشه استراتژیک سه ساله شرکت با استفاده از کارشناسان شرکت

شناسایی و اولویت بندی اقلام و تجهیزات کلیدی خط تولید و تخصیص بیش از 19 درصد درآمد به تامین لوازم یدکی

تحقق تولید 417  هزار تن معادل ورق ( 113 درصد برنامه تولید 99 با ترکیب سبد 70 درصد محصولات با ارزش افزوده بالا  و 106 درصد برنامه 6 ماهه اول 98)

ثبت رکورد تولید محصولات API  به بیش از 205 هزار تن در سال (افزایش سهم تولید ورق API از 32 درصد در سال 98 به 49 درصد در سال 99)

افزایش 194درصدی  تولید محصولات با ارزش افزوده سال 99 نسبت مدت مشابه سال 98

تولید انبوه محصولات API  ترش پروژه گوره به جاسک برای اولین بار در خاورمیانه به میزان (رشد 661 درصد تولید محصولات ترش نسبت به 6 ماهه نخست 98)

شناسایی پروژه های ورق API در حوزه نفت و گاز

صادرات 9 هزارتن محصولات ورق عریض و آماده بودن 7 هزار تن ورق جهت صادرات که بدلیل محدودیت های حاصل از بیماری کرونا موفق به صادرات نشده ایم (کاهش 49% صادرات نسبت به مدت مشابه سال 98).

شناسایی و محاسبه فرصت های از دست رفته تولید و نهادینه سازی تولیدAPI

برنامه ریزی مدون جهت وصول مطالبات شرکت و ایفای تعهدات

تولید 3 نوع ورق فولادی جدید با ارزش افزوده بالا: در حوزه APIترش، مخازن تحت فشار، ماشین آلات صنعتی، مخازن نگهدارنده میعانات نفتی

ارتقا و تثبیت آماده بکاری تجهیزات بالاتر از شاخص دانیلی به میزان 92 درصد

پرداخت تعهدات  به نهادهای خدمات رسان و به روز کردن پرداخت به پیمانکاران

دستیابی به سودآوری بی سابقه 797 میلیارد تومان در 6 ماهه نخست امسال (رشد 8 برابری نسبت به مدت مشابه سال 98)

در دوره شیوع ویروس کرونا شرکت فولاد اکسین چه اقداماتی را انجام داد؟

در این زمینه باید اشاره شود که در حوزه ایمنی شرکت فولاد اکسین خوزستان، حفظ سلامت کارکنان و پیشگیری از آلودگی محیط زیست را سرلوحه اهم اهداف استراتژیک خود قرارداده است. بنابراین ایجاد یک محیط کاری پاک، امن، سالم و پیشگیری از بروز بیماری‌های شغلی و بهبود مستمر فرآیندهای سلامت، ایمنی و محیط زیست از اقدامات راهبردی شرکت است. همچنین تشکیل کمیته کرونا و پیگیری مستمر جهت پایش وضعیت سلامت کارکنان و تامین الزامات پیشگیرانه مورد نیاز جهت جلوگیری از شیوع این بیماری نیز در مجموعه انجام شد و خوشبختانه با پایش مستمری که در خصوص اهداف کلان شرکت داشته ایم کلیه اهداف کلان نسبت به برنامه 6 ماه پیشرفت فیزیکی بالای 100 درصد داشته اند و در نظر داریم با همین نرخ پیشرفت اهداف را به سرانجام برسانیم.

برنامه ریزی شرکت فولاد اکسین برای6ماهه دوم سال 99 چیست؟

برای نیمه دوم امسال در حوزه‌های مختلف برنامه‌های متعدد و قابل توجهی تنظیم شده است که با جدیت در حال پیگیری است و از جمله مهم‌ترین اقدامات می‌توان به مواردی که قرار است در بخش تولید و فروش داریم اشاره کرد. به این شکل که در این بخش با توجه تعدیل مثبتی که در بودجه انجام داده ایم، تناژ تولید ماهیانه را به میزان 1000 تن افزایش داده و در نظر داریم با تخصیص بیش از 70 درصد محصولات تولیدی به گریدهای فولادی با ارزش افزوده، سبد ورق پروژه گوره به جاسک را تکمیل کنیم. همچنین صادرات بیش از 20 هزارتن محصول را در برنامه گنجانده ایم.

آماده به کاری خط تولید نیز در دستور برنامه های مجموعه است به این شکل که اجرای اورهال سالیانه به میزان 40 هزارنفرساعت کار تعمیراتی پیش بینی شده و بهینه سازی دستورالعملهای نگهداری و تعمیرات انجام شود. برای سیستمها نیز طبق برنامه اهداف سال ۱۳۹۹، در نیمه دوم سال، فرآیند ممیزی جایزه مدل تعالی (4 ستاره) و بازنگری اسناد استراتژیک و تهیه نقشه استراتژی در افق ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲اجرا می گردد. در حوزه سیستم‌های مدیریت یکپارچه اطلاعاتی،  ماژول هایی در حوزه مالی و بازرگانی، سیستم ارتباط با تامین کنندگان و سهمیه بندی تولید و price list، سیستم برنامه ریزی و کنترل اقتصادی و در حوزه استراتژی و سیستم ها و همچنین سیستم ارتباط با هوش تجاری صندوق بازنشستگی پیاده سازی می گردد.

همچنین انجام مناقصه طرح توسعه فولادسازی، تکمیل پروژه‌های میان دستی و تحقیقاتی در حال اجرا و بازنگری چارت سازمانی، پیاده سازی طرح طبقه بندی مشاغل و ارزیابی و استقرار مدل ۳۴۰۰۰ منابع انسانی را در برنامه داریم.

مهم‌ترین مشکل فولاد اکسین در حال حاضر چیست؟

یکی از مهم‌ترین مشکلات شرکت فولاد اکسین خوزستان که موجب شده این شرکت تاکنون به اهداف و ظرفیت اسمی خود دست نیابد عدم تأمین مکفی و مستمر اسلب آلیاژی عریض بعنوان مواد اولیه است. در واقع بدلیل نبود تکنولوژی لازم در فولادسازهای داخل کشور، تامین کامل ظرفیت اسلب API به میزان 600 هزار تن در سال عملا امکان پذیر نیست و تنها تامین کننده اسلب API محیط ترش یعنی فولاد مبارکه نیز با محدودیت ظرفیت تولید ماهانه حداکثر 35 هزار تنی مواجه است. ضمن اینکه اختصاص همین ظرفیت به فولاد اکسین خوزستان نیز موقت بوده و در آینده با راه‌اندازی خط نورد گرم 2 فولاد مبارکه، امکان استفاده از آن وجود نخواهد داشت. لازم به ذکر است اسلب‌های تولیدی داخل کشور از نظر ابعادی جوابگوی نیاز خط نورد این شرکت نبوده و باعث از دست رفتن ظرفیت خط نورد به میزان قابل توجهی شده است. خط نورد فولاد اکسین براساس اسلب 23 تنی طراحی گردیده، اما اسلب‌های تولید شده توسط فولادسازهای داخلی عموما کمتر از 14 تن وزن دارند که این موضوع باعث کاهش ظرفیت اسمی از 1.050.000 تن به حدود 700.000 تن، افزایش ضایعات و به تبع آن افزایش بهای تمام شده محصولات شده است. لازمه تامین اسلب 23 تنی آلیاژی اجرای مجتمع فولادسازی شامل احیا مستقیم و ذوب و ریخته‌گری است که با اجرای آن ضمن جذابیت سرمایه‌گذاری از نظر نرخ و زمان بازگشت سرمایه، موجب اشتغال زائی مستقیم در حدود 1000 نفر و اشتغالزایی غیرمستقیم در حدود 7000 نفر در استان خوزستان میشود و برخی معضلات اساسی شرکت نیز بوسیله آن رفع می شوند.

آیا طرح توسعه ای برای این شرکت در نظر دارید؟

بله. در این زمینه باید اشاره شود که طرح احداث مجتمع فولادسازی، جزو طرح‌های توسعه اصلی شرکت فولاد اکسین خوزستان است که از زمان بدو تاسیس نورد ورق عریض، به عنوان یک طرح بالادستی مد نظر قرار گرفته بود و حتی در این زمینه در سال 2005 قراردادی با شرکت دانیلی ایتالیا برای بخش ذوب و ریخته‌گری منعقد و به موازات آن اسناد مناقصه احداث واحد احیای مستقیم نیز تهیه و زیرساخت‌های لازم مانند زمین، آب، برق، گاز و سایر تسهیلات مورد نیاز طرح مهیا شد. اما متاسفانه به دلیل مشکلاتی مانند عدم تامین منابع مالی و مشکلات تغییر سهامداران و سایر مسائل داخلی شرکت این قرارداد به سرانجام نرسید. اما در ادامه مسیر، به توصیه سهامداران در سال 1398  مجددا اجرای طرح توسعه کارخانه فولادسازی در دستور کار شرکت قرار گرفت و در همین راستا، گزارش توجیه فنی و اقتصادی با لحاظ شرایط و قیمت‏های روز تهیه شد. نتایج این گزارش نشان داد این پروژه ضمن رفع مشکلات مربوط به تامین مواد اولیه شرکت که به صورت مستقیم بر افزایش 50 درصدی ظرفیت کارخانه نورد تاثیر خواهد گذاشت، دارای نرخ برگشت سرمایه نسبتا بالایی است که می‌تواند تحول اساسی در شرایط مالی شرکت بوجود آورد.

آیا برای اجرای طرح فولادسازی برای تامین مواد اولیه خود اقدامی انجام شده است؟

بله. موضوع اجرای طرح فولادسازی در جوار کارخانه نورد در جلسه هیات دولت نیز مطرح و با آن موافقت شده و مجوز تأسیس توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان و مجوز زیست محیطی طرح نیز برای این پروژه اخذ شده است.

همچنین در اواخر سال 1398 فراخوان پیمانکاران اجرایی برای احداث طرح توسعه فولاد اکسین خوزستان در روزنامه‌های کثیرالنتشار درج شد و پس از امتیازدهی و ارزیابی پیمانکاران، اسناد مناقصه توسط مشاور تهیه و بین پیمانکاران واجد شرایط توزیع شده و امید می‌رود در آذرماه سال جاری برنده مناقصه مشخص و عملیات اجرایی این پروژه آغاز شود. امید داریم با حمایت سهامداران و پیگیریهای مسئولین استانی، موضوع طرح توسعه فولاد اکسین خوزستان که همه مسئولین کشوری در سطوح مختلف بر لزوم اجرای آن اتفاق نظر دارند، ظرف سه سال از شروع عملیات اجرایی، آماده بهره برداری شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =