سرب

درحالی که بحث کاهش وابستگی اقتصاد به دلارهای نفتی برای مقابله با تحریم‌های خصمانه آمریکا مطرح شده، سرمایه‌گذاری در بخش معادن و صنایع معدنی می‌تواند بهترین گزینه باشد بخصوص اینکه برخی از محصولات معدنی ایران همچون سرب و روی فرصتی برای جهانی شدن در مقابل دارند

به گزارش ایراسین آرمین سلسانی، رئیس خانه معدن زنجان با تاکید بر اهمیت اقتصادی معادن گفت: با توجه به ذخایر تعیین شده سرب و روی ایران هم اکنون رتبه پانزدهم را در دهکده جهانی به خود اختصاص داده است که این بیان‌گر فرصتی برای جهانی شدن است و در شرایط فعلی نباید این امتیاز را نادیده گرفت.

سلسانی در ادامه افزود: دستیابی به جایگاه پانزدهم بین المللی در دو بخش سرب و روی به این معناست که تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشورمان توانسته‌اند در بازارهای بین المللی برای خود جایگاهی دست و پا کنند که درصورت حمایت اصولی دولت بدون تردید این جایگاه بالاتر نیز خواهد رفت و ارزش افزوده قابل ملاحظه‌ای برای اقتصاد کشورمان ایجاد می‌کند.

این مقام صنفی معتقد است، اگرچه براساس گزارش‌های بین المللی ذخایر سرب و روی ایران کمتر از برخی کشورهایی مثل چین یا قزاقستان تعیین شده است اما درصورت ایجاد بهره‌وری بالاتر و همچنین انجام اکتشاف‌های جدید بدون تردید این صنعت سرب و روی ایران می‌تواند در سراسر جهان فرصت‌های مناسبی برای خود دست و پا کند.

رئیس خانه معدن زنجان با اشاره به اینکه این استان قلب سرب و روی کشور است به خبرنگار ما گفت: بی‌توجهی به آینده معادن سرب و روی نه تنها می‌تواند لطمه به بازارهای صادراتی ما خارج از مرزها بزند بلکه می‌تواند خود کشورمان را نیز وابسته به واردات این دو ماده معدنی به جهان معرفی نماید، هرچند از دست دادن بازارهای خارجی ضربه مهلکی نه تنها برای معادن بلکه برای تمامی صنایع خواهد بود.

سلسانی تصریح کرد: برخی بی‌توجهی‌ها به سرب و روی باعث شده تا امروز نهایتاً 15 تا 20 درصد ظرفیت شرکتهای بزرگ  از سهمیه انگوران تامین شده باشد و مابقی ظرفیت 80 درصد باقیمانده بصورت آزاد و یا واردات از کشورهای دیگر تأمین می شود که این خود با توجه به مشکلات داخلی ایران می‌تواند روند وابستگی را گسترش دهد.

وی معتقد است اغلب صنایع ایران از جمله معادن طی چند سال اخیر ضربه مهلکی نه از سوی دشمنان بلکه از داخل کشور و سیاست‌های غیر منطقی برخی مسئولان و وزارتخانه‌ها خورده است به این صورت که سیاست‌های ارزی و همچنین دستورالعمل‌های کوتاه مدت و متعدد باعث شده تا بالانس قیمتی شمش در استان نا متوازن شود که همین نکته امروز چالش عمده‌ای برای سرب و روی ایران به وجود آورده است.

رئیس خانه معدن زنجان تصریح کرد: دستیابی به فناوری‌های نوین بخصوص در موضوع کنسانتره مواد معدنی می‌تواند عاملی برای کاهش قیمت تمام شده محصولات معدنی و قدرت رقابت‌پذیری بالاتر در بازار باشد، اما همانطور که قبلا اشاره شد سیاست‌های غیرکارشناسی و مقطعی مسئولان در بخش معدن باعث شده این اتفاق رخ ندهد و مشکلات عمده‌ای در بخش معدن تجربه کنیم.

سلسانی به خبرنگار ما گفت: امروز که در جنگ اقتصادی قرار داریم بهترین گزینه برای سرپا ماندن تولید این است که دولت موانع را از مقابل تولید کنندگان بردارد درحالی که می‌بینیم بعضا موانع جدیدی نیز در مقابل تولید ایجاد شده است . به عنوان مثال موضوع حقوق دولتی در معادن که به تازگی دوباره مطرح شده عاملی برای نگرانی از آینده صنعت معدن است در حالی که متاسفانه زیاد توجهی به این نکته نشده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =