لبنیات

درحالی پس از گرانی اخیر لبنیات بازهم سخن از افزایش قیمت در این کالا به میان آمده که برخی از فعالان معتقدند این روند کاملا طبیعی است چون روند افزایش هزینه‌های تولید همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایراسین، سید احمد مقدسی رئیس هیئت مدیره انجمن گاوداران کشور در این زمینه گفت: از ابتدای سال جاری تا امروز روند نوسان نرخ ارز و همچنین سیاست‌های مقطعی ارزی باعث شده مشکلات عمده‌ای در ترخیص نهاده‌های مورد نیاز دامداران و پرورش‌دهندگان طیور ایجاد شده است.

وی در ادامه افزود: همین موضوع باعث شده کمبودهای قابل توجهی در تامین نیاز تولیدکنندگان شیر تجربه شود و در نهایت کمبود عاملی است برای ادامه روند صعودی قیمت نهادها، بنابراین کاملا طبیعی است که محصول نهایی تولید شده هم افزایش قیمت داشته باشد.

این مقام صنفی تاکید کرد: البته این پایان کار نیست به این دلیل که هزینه‌های تولید به آیتم‌های مختلف دیگری مثل مواد بسته‌بندی، هزینه حمل و نقل و کارگر نیز متکی است که اگر همه این موارد را در کنار هم مدنظر داشته باشیم راهی جز افزایش قیمت لبنیات نخواهد بود.

وی تصریح کرد: اینکه در برخی موارد مطرح می‌شود افزایش قیمت لبنیات غیرقانونی کاملا اشتباه است چون واقعیت امر اینجاست که افزایش قیمت نهاده‌های تولید غیرقانونی بوده و نهایتا تولیدکنندگان نیز چاره‌ای جز افزایش قیمت ندارند.

مقدسی به خبرنگار ما گفت: به عنوان مثال هزینه بسته بندی تقریبا نسبت به ابتدای سال 4 برابر شده درحالی که اعلام می‌کنیم افزایش قیمت لبنیات غیرقانونی است حالا مسئولان باید به این سئوال پاسخ دهند که تولید کننده چطور باید چرخ تولید را به حرکت درآورد؟

وی معتقد است: قیمت‌گذاری دستوری در تولید توجیه نداشته ندارد و تنها دستاوردش یا خروج سرمایه‌ها از تولید و افزایش فعالیت‌های اقتصادی غیرمولد است، به همین دلیل باید برنامه‌ریزی منطقی برای مدیریت هزینه‌های تولید و تامین نهادهای مورد نیاز تولید کنیم.

رئیس هیات مدیره انجمن گاوداران کشور تصریح کرد: در شرایط فعلی اگر به تولید توجه نداشته باشیم قطعا چالش بزرگتری را در آینده نزدیک تجربه می‌کنیم، به این دلیل که واقعیت را نمی‌توانیم انکار کنیم و دایم از یک طرف معادله انتظار داشته باشیم، به عنوان مثال برای کاهش اثر گذاری نرخ حمل بار به رانندگان گفته شده مازاد قیمت را پشت بارنامه با صاحب بار حساب کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: این روش یعنی پاک کردن صورت مسئله و ایجاد مشکلات بیشتر در زمینه تولید به این دلیل که شرکت‌های معتبر و بزرگ نمی‌توانند اینگونه اسناد مالی خود را تنظیم کنند و در نهایت تولید زمینگیر می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =