انتقال آب دریای عمان

ابرپروژه انتقال آب دریا زمانی معنا پیدا می‌کند که به جزئیات فنی آن نگاه کنیم؛ جایی که فولاد مبارکه با طراحی ۵۳۰ کیلومتر مسیر کاملاً ثقلی، حذف ده‌ها مگاوات توان پمپاژ و تأمین مالی سنگین، توانسته یکی از پیچیده‌ترین طرح‌های انتقال آب کشور را به نقطه بهره‌برداری برساند. سعید زرندی تأکید می‌کند این پروژه نه صرفاً یک خط انتقال، بلکه راهکاری مهندسی برای عبور صنعت اصفهان از بحران آب و رسیدن به منبع پایدار تأمین است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، سعید زرندی، مدیرعامل گروه فولاد مبارکه، در حاشیه مراسم بهره‌برداری از ابرپروژه انتقال آب دریا و قطع وابستگی صنایع بزرگ اصفهان از حوضه آبریز زاینده‌رود، در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اهمیت حیاتی این طرح برای پایداری تولید صنعتی در استان اظهار کرد: «پروژه انتقال آب دریا برای ما ازاین‌جهت اهمیت داشت که موضوع آب در فلات مرکزی به‌ویژه برای صنعت، یک مسئله کاملاً حساس و تعیین‌کننده است. امسال برای نخستین بار در خردادماه سه روز با قطعی آب مواجه شدیم؛ به‌گونه‌ای که سطح استخرهای ذخیره آب تا نزدیکی صفر کاهش یافت و فرآیند واحد احیا با وقفه روبه‌رو شد. بنابراین هر اقدامی که بتواند به تأمین آب پایدار برای صنعت منجر شود، اقدامی ضروری و اجتناب‌ناپذیر بود.»

وی درباره ابعاد اجرایی این طرح افزود: «این پروژه شامل ۸۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری است که در مسیر خود با موضوعات مختلفی از جمله آزادسازی‌ها و تأمین مالی مواجه بود. فولاد مبارکه نیز در دو بخش اصلی منابع این پروژه را فراهم کرد؛ نخست تأمین ۲۰ هزار میلیارد تومان ورق پروژه در قالب LC سه‌ساله بدون سود و دوم حدود هشت تا نه هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری مستقیم. هدف ما این بود که به آب پایدار برسیم و این مسیر را به‌گونه‌ای پیش ببریم که برای صنایع استان نیز قابل توسعه باشد.»

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه با اشاره به روند پیشرفت خط انتقال اصلی آب گفت: «از دانشگاه اصفهان خواسته‌ایم بار دیگر مسیرها را بازبینی کنند تا از نظر اقتصادی بودن و چرخش مالی پروژه اطمینان بیشتری حاصل شود. ظرفیت فعلی فراهم‌شده ۷۰ میلیون مترمکعب است که اکنون ۴۰ میلیون مترمکعب آن در لوله‌ها جریان دارد؛ البته این میزان متناسب با تقاضا تزریق می‌شود. کل نیاز فولاد مبارکه حدود ۳۰ میلیون مترمکعب است، در حالی که هم‌اکنون حدود ۱۲ میلیون مترمکعب مصرف داریم؛ از این میزان حدود ۸.۵ تا ۹ میلیون مترمکعب از پساب شهر تأمین می‌شود و بخش باقی‌مانده پیش‌تر از زاینده‌رود برداشت می‌شد که اکنون این وابستگی به حداقل رسیده است.»

شیرین‌سازی پرهزینه، ضرورت مدیریت هوشمند آب

زرندی درباره هزینه‌های اجرای پروژه نیز توضیح داد: «هزینه نمک‌زدایی یا به عبارتی شیرین‌سازی آب حدود ۶ سنت است و هزینه انتقال نیز بین نیم تا سه دلار محاسبه شده است؛ البته این رقم به میزان مصرف و شرایط بهره‌برداری بستگی دارد. در هر صورت آب در این مقیاس، منبع ارزانی نیست و نیازمند مدیریت و مراقبت جدی است.»

وی با اشاره به وضعیت تأمین آب استان تأکید کرد: «این پروژه در شرایطی اجرا شد که عملاً میان تعطیلی و حفظ تولید قرار داشتیم. به‌هرحال استان اصفهان دیگر توان بارگذاری جدید ندارد. از روز نخست مسئولیتم قول داده بودم که دو موضوع را با جدیت دنبال کنم؛ یکی آب و دیگری پروژه‌های سپاهان در اصفهان. خوشبختانه با وجود همه چالش‌ها، هر دو مسیر با همت مجموعه و همراهی دستگاه‌ها به نتایج قابل‌توجهی رسیده است.»

مدیرعامل فولاد مبارکه در ادامه با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای این مجموعه افزود: «در داخل فولاد مبارکه بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان پروژه فعال داریم. در مسیر بازدید شما، پروژه ۹۲ را مشاهده می‌کنید که بزرگ‌ترین طرح صنعتی کشور است. اینها پروژه‌هایی هستند که تکمیل خواهند شد، اما برای کلنگ‌زنی طرح‌های جدید، باید حتماً مسائل زیست‌محیطی و ظرفیت تأمین آب مورد توجه قرار گیرد.»

آب دریا پشتوانه جدید صنایع اصفهان

زرندی درباره ظرفیت‌های جدید تأمین آب برای صنایع استان گفت: «فراتر از نیاز خود فولاد مبارکه، برای صنایع استان نیز ظرفیت در نظر گرفته‌ایم. اکنون ظرفیت ۷۰ میلیون مترمکعب فراهم شده و قابلیت افزایش تا ۲۰۰ میلیون مترمکعب نیز وجود دارد. در صورت سرمایه‌گذاری صنایع و توجه به مصرف بهینه، می‌توانیم تقریباً تمام صنایع استان را پوشش دهیم. هر میزان که صنایع به سمت استفاده از آب دریا حرکت کنند، سرمایه‌گذاری توسعه‌ای ما هم در ادامه تعریف و اجرا خواهد شد.»

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «مطالعات کوتاه‌مدت نشان می‌دهد هزینه تمام‌شده تولید ممکن است تا حدی افزایش یابد، اما واقعیت این است که چاره‌ای جز اجرای این پروژه وجود نداشت. اگر خردادماه از فولاد مبارکه بازدید می‌کردید، مشاهده می‌کردید که شرایط برداشت آب از زاینده‌رود به‌عنوان منبع مکمل تقریباً از بین رفته و از ابتدای سال ۱۴۰۴ این میزان به کمترین حد ممکن رسیده است.»

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه تأکید کرد: «امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که پس از سال‌ها تجربه کم‌آبی، صنعت اصفهان توانسته با اجرای این طرح ملی، به یک منبع پایدار آب دست پیدا کند. این مسیر باید ادامه یابد تا هم تولید پایدار بماند و هم پایداری محیط‌زیست و تاب‌آوری منطقه تضمین شود.»

۵۳۰ کیلومتر انتقال ثقلی؛ گامی بزرگ در کاهش مصرف انرژی

زرندی، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایراسین درباره مهم‌ترین چالش فنی این پروژه و نحوه غلبه فولاد مبارکه بر موانع فنی و عملیاتی طی دو سال گذشته، توضیح داد.

وی با اشاره به اصلی‌ترین گره فنی پروژه گفت: «طراحی مسیر انتقال به‌گونه‌ای انجام شد که ۵۳۰ کیلومتر از مسیر، کاملاً ثقلی باشد؛ یعنی آب بدون نیاز به پمپاژ و صرف انرژی اضافه، در مسیر طبیعی خود جریان پیدا کند. این راهکار مهندسی باعث شد حدود ۸۰ مگاوات برق صرفه‌جویی شود؛ صرفه‌جویی که در شرایط کمبود انرژی، دستاوردی ارزشمند و اثرگذار محسوب می‌شود.»

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه درباره چالش‌های انرژی صنعت نیز تصریح کرد: «با وجود افزودن ۴۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید امسال، هنوز با مشکل جدی روبه‌رو هستیم؛ شش ماه سال با کمبود برق مواجهیم و سه تا چهار ماه نیز محدودیت گاز داریم. با این حال، امیدواریم از سال آینده بخش بزرگی از بحران برق پشت سر گذاشته شود. سرمایه‌گذاری‌هایی که اکنون انجام شده، در آستانه ورود به مدار هستند و از ابتدای سال ۱۴۰۵ می‌توانیم تولید را پایدار و در سطح مطلوب نگه داریم.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =