به گزارش ایراسین، رویداد ملی حملونقل دانش بنیان در صنایع فولادی و معدنی در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار شد. رسول شفیعزاده، مدیر حملونقل و پشتیبانی فولاد مبارکه، در گفتوگو با خبرنگار ایراسین، به تشریح وضعیت حملونقل و لجستیک در صنعت فولاد و اهمیت ورود فناوریهای نوین و دانشبنیان پرداخت و گفت: صنعت فولاد برای کشور مانند ستون فقرات بدن عمل میکند و پایداری آن همانند قلب تپندهای است که مواد اولیه را به خطوط تولید میرساند. لجستیک و حملونقل نقش حیاتی در انتقال مواد اولیه ایفا میکند و اصول طراحی صنعت فولاد بر اساس حمل ریلی شکل گرفته است، اما طی سالهای اخیر کاهش سهم حمل ریلی یکی از چالشهای جدی این حوزه بوده است.
شفیعزاده درباره دلایل کاهش سهم حمل ریلی توضیح داد: یکی از دلایل اصلی تغییر الگوی منابع تأمین است. پیشتر منابع تأمین بزرگمقیاس و متصل به شبکه ریلی بودند، اما اکنون با منابع کوچکمقیاس و غیرمتصل مواجه هستیم که انتقال بار آنها به شبکه ریلی با زیرساختهای فعلی یا امکانپذیر نیست و یا اقتصادی نیست. دلیل دیگر ناترازیهای انرژی است؛ بهعنوان مثال آهن اسفنجی به دلیل خردایش بالا و امکان فعال شدن محدود، قابلیت حمل ریلی ندارد و صرفاً از طریق جاده منتقل میشود.
وی افزود: سطح خدمات راهآهن جمهوری اسلامی نیز متناسب با نیازهای صنعت فولاد رشد نکرده است. در برنامه پنجساله ششم توسعه، هدف افزایش سهم حمل ریلی از حدود ۱۰ درصد به ۳۰ درصد تعیین شده بود که محقق نشد و در برنامه هفتم توسعه نیز همین هدفگذاری تکرار شده است.
اهمیت اقتصادی، زیستمحیطی و ایمنی حمل ریلی
مدیر حملونقل و پشتیبانی فولاد مبارکه درباره اهمیت حمل ریلی گفت: حمل ریلی برای ما از چند منظر حیاتی است؛ یکی بعد اقتصادی، دیگری کاهش آلودگیهای زیستمحیطی و سوم ایمنی. این موارد هم جزو مسئولیت اجتماعی ما محسوب میشوند و هم یک اصل حرفهای در صنعت فولاد هستند. مقایسه هزینه حمل ریلی و جادهای نشان میدهد که اختلاف نرخها زیاد نیست، اما بسته به مبادی تأمین، اختلاف ممکن است تا ۲۰ درصد هم برسد.
وی به اهمیت فناوریهای نوین و دانشبنیان در حملونقل اشاره کرد و یادآور شد: هدف از برگزاری این رویداد، جذب شرکتهای دانشبنیان به فرآیندهای حمل ریلی و همچنین لجستیک داخلی و خارجی فولاد است تا بهرهوری افزایش یابد. افزایش بهرهوری منجر به کاهش هزینههای لجستیکی و کاهش آلایندگیها خواهد شد. سهم هر پروژه در این زمینه بسته به مقیاس و نوع آن متفاوت است.
شفیعزاده در خصوص اهداف برگزاری این رویداد توضیح داد: دو هدف اصلی دنبال شد؛ نخست ایجاد ارتباط میان صنعت فولاد و شرکتهای دانشبنیان برای شناسایی چالشها و نیازهای فناورانه و دوم حضور نهادهای حاکمیتی شامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی، سازمان راهداری و حملونقل جادهای و نمایندگان مجلس تا چالشهای فرایندی تبیین شود و دانشبنیانها بتوانند راهکارهای عملیاتی ارائه دهند. این همکاری میتواند زمینه ارتقای بهرهوری و هوشمندسازی حملونقل فولاد مبارکه را فراهم کند.
بهرهوری، کاهش هزینه و اثرات زیستمحیطی
مدیر حملونقل و پشتیبانی فولاد مبارکه در ادامه گفت: همانطور که گفته شد، حمل و نقل دانشبنیان و هوشمند میتواند به کاهش آلودگی هوا و کاهش هزینههای لجستیکی کمک کند. در حال حاضر هزینههای حملونقل در صنعت فولاد نزدیک به ۱۰ تا ۱۵ درصد هزینه تمام شده محصول را تشکیل میدهد و با احتساب همه عوامل ممکن است از ۲۰ درصد هم فراتر برود. بنابراین افزایش بهرهوری در لجستیک و استفاده از فناوریهای دانشبنیان، اثر مستقیم در کاهش هزینه تمام شده کالا دارد و مزیت رقابتی شرکتهای فولادی را افزایش میدهد.
وی تأکید کرد: هدف دیگر این رویداد، شناسایی گلوگاهها و جایگاه واقعی فناوری در لجستیک و حملونقل است. هرچند مأموریت اصلی این رویداد، نشان دادن نقش فناوری و دانشبنیانی در لجستیک است، اما در بلندمدت میتواند مقدمهای برای حکمرانی مؤثر در حوزه حملونقل باشد. حکمرانی درست، عرصه بازی برای نوآوری و ورود فناوریها را مشخص میکند و اجازه میدهد بهرهوری واقعی و اثرات مثبت اقتصادی و زیستمحیطی نمایان شود.
شفیعزاده در پایان خاطرنشان کرد: با حضور شرکتهای دانشبنیان و نهادهای حاکمیتی، میتوانیم فرایندهای لجستیک و حملونقل ریلی و جادهای را بهبود دهیم، هزینهها و آلایندگی را کاهش دهیم و با افزایش بهرهوری، صنعت فولاد کشور را به سمت رقابت جهانی هدایت کنیم. این حرکت نه تنها باعث صرفهجویی اقتصادی میشود، بلکه به پایداری زیستمحیطی و ایمنی صنعت نیز کمک میکند و زمینهساز توسعه پایدار لجستیک در کشور خواهد بود.
ارسال نظر